alexf Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Fant 33 feil i Børges nynorskbrev Er det på tide å legge nynorsken bak seg? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Absolutt. Man ser jo hva slags representanter som krever svar på nynorsk også. Lenke til kommentar
farke Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Men dette må da være et tankekors for medlemmene i en regjering som vil redusere sidemålets betydning i skolen. Bingo, din nisse. På tide å avskaffe grautmålet (evt. proprietere og avgiftspålegge det - men la Are Kalvø bruke det fritt). Lenke til kommentar
starving Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Nei, vi burde ikke avskaffe nynorsk! vi burde heller beholde nynorsk og lage egne skriftmål for hver landsdel! Hadde nynorsk fagdag idag, og nynorsk burde virkelig bli "nedlagt"! Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Nei behold nynorsk! Det er jo så mye finere en "pripne" bokmål! ARGH! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Min mor vs. mora mi Hva er finest? Er det i det hele tatt tvil? :!: Lenke til kommentar
starving Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) OK, Bærge Brende gjorde noen feil da han skrev det brevet. Men hvordan er det egentlig når de som bruker nynorsk til vanlig skriver bokmål? Uansett, jeg syns at sidemål burde avskaffes. de som bruker nynorsk skal kun lære nynorsk og omvendt. Endret 5. oktober 2004 av starving Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Det er så utrolig tåpelig at Børge Brende ikke skal få lov til å skrive morsmålet sitt, som er det dominerende språket i landet. Det burde da være valgfritt å skrive enten nynorsk eller bokmål for alle landets innbyggere! Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Min mor vs. mora mi Hva er finest? Er det i det hele tatt tvil? :!: Ikke sant, det er det jeg mener, Nynorsk er finest! Lenke til kommentar
bkak Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Det er deilig å være med i en av klassene som er med på forsøksordningen for fritak fra skriftlig nynorsk. Ikke det at det dominerer norskpensum på grunnkurs, men jeg har da måttet signere et åttedelt ark med fire kopier og blodprøve til norsk målungdom, sammen med en erklæring om at jeg ikke vil saksøke skolen for tap av kulturarv (ok, det var ikke så ille, men det var jammen mye juridisk sikring fra statens side.) Endret 6. oktober 2004 av moyner Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Min mor vs. mora mi Hva er finest? Er det i det hele tatt tvil? :!: "Mora mi", evt. "mamma"... Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Skal komme med nok et konstruktivt innlegg i debatten: NYNORSK POWAH!!! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Min mor vs. mora mi Hva er finest? Er det i det hele tatt tvil? :!: "Mora mi", evt. "mamma"... Tufser Lenke til kommentar
alexf Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Ikke det at det dominerer norskpensum på grunnkurs, men jeg har da måttet signere et åttedelt ark med fire kopier og blodprøve til norsk målungdom, sammen med en erklæring om at jeg ikke vil saksøke skolen for tap av kultur arv Det kan vel knapt ansees som et tap. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Min mor vs. mora mi Hva er finest? Er det i det hele tatt tvil? :!: "Mora mi", evt. "mamma"... Tufser Du spurte, jeg svarte... Når noen sier "min mor" tenker jeg på barnesangen "Min hatt, den har tre kanter": "Min mor, hunn har tre kanter Tre kanter har min mor Og har hun ei tre kanter Så er hun ei min mor!" Lenke til kommentar
Jan Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Istedet for å plage folk på søppel med et innlegg om "Hvem som bruker nynorsk og hvorfor er vi såpass velsignet med at de fleste innlegg er på bokmål" Så lurte jeg på, hvem på forumet som skriver på nynorsk? Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Eg beherskar nynorsk, men ofte vel eg å skrive på bokmål. Dei fleste av oss har gløymt kvifor vi har nynorsk i Noreg, og det er skremmande. Vi tek sjølvstende som noko sjølvsagt i vår tid, men gløymer at Noreg har vore styrt av framande maktar frå 1536-1905. Nynorsk var ein viktig del av oppbygginga av norsk kultur på 1800-talet, noko som resulterte i norsk sjølvstende i 1905. Lenke til kommentar
dessessop Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Nynorsk er jo det eigentlige Norske språket. Bokmål er jo bare ein slaks dansk dialekt. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Nynorsk er jo det eigentlige Norske språket. Pølsevev, språket har vært i kontinuerlig utvikling over flere tusen år. Det funker ikke å velge ut et av de språkene vi har snakket opp igjennom tidene i Norge og kalle det for "det egentlige norske språket". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå