wildv Skrevet 13. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2004 Når det gjelder chipsetvifte, så er det bare en løsning som gjelder. Zalmans blå og passive chipsetkjøler. Den får akkurat plass, og funker som ei kule. Er så opplagt mod at jeg helt har glemt at jeg har gjort det... Jeg har moddet litt på en Zalman ZM80D heatpipe for å få det til å passe i Shuttle-boxen på mitt AIW 9800Pro kort. Passivt selvfølgelig. Moddingen har ført til at jeg har måttet fjerne ca 30% av kjøleribbene. Det hele blir svært varmt, men kortet fungerer foreløpig likevel greit. Jeg er likevel litt betenkt, selv om temperaturne inne i kabinettet ikke har økt noe særlig. Er det noen som har erfaring med å sette på en ekstra vifte inne i kabinettet? Feks en stillegående 60mm?? Lenke til kommentar
XENiTiS Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Hvis man har god nok luftflyt gjennom boksen trenger man ikke bytte kjøleribbe til chipset engang. Jeg har skrudd av chipsetviften og beholdt den originale kjøleribben, uten at det har ført til problemer. Blir ikke enklere! Jeg har også prøvd mange forskjellige viftekombinasjoner i boksen, men har kommet fram til at det som funker absolutt best for meg er én ekstern 120mm vifte med adapter, og ingen interne vifter (bortsett fra GPU og PSU, selvsagt). I de fleste tilfellene har interne vifter forstyrret luftflyten, og ført til veldig ujevne temperaturer. I tillegg har man jo det gode gamle problemet med at flere vifter gir mer støy. Den eneste løsningen jeg har prøvd med ekstra vifte som har fungert ganske bra er denne. En Papst 80mm 19dB vifte festet med skrue og strips som blåser over RAM. Den hjalp litt på overklokking av RAM, og senket harddisk temperaturene i min forrige Shuttle. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Problemet med å bare bruke orginal chipsetheatsink uten vifte, kan være temperatur. Du har jo ikke noen temp-føler på chipset, etter hva jeg forstår. Jeg har bestilt en 14dB SilenX vifte som jeg skal prøve ut. _ johanf Lenke til kommentar
johanf Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Da har jeg bytta min Sharkoon SL1 vifte med en 14dB SilenX vifte. Dette er første boot og vifta går på fullt. Det som bråker NÅ er PSU og skjermkort(!) - skjermkortet er et MSI FX5900XT med GARANTERT (fra produsent) lavere støy enn 28dB. Jeg skal komme tilbake litt senere med mere tall ang. temperatur osv, men allerede nå ser det meget lovende ut. _ johanf Lenke til kommentar
wildv Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 (endret) Har en 14db SilenX vifte på ICE-systemet mitt også. Den eneste forskjellen er at jeg har valgt en 120mm vifte med funnel. Flytter enda litt mer luft da.... Spent på å høre om 80mm viften flytter nok luft. Det tror jeg den gjør. Mitt system er relativt kjølig, selv om jeg har et kokende hett passivt kjølt 9800Pro AIW-kort i "skoesken"... SilenX viftene til www.vendur.no er gull verdt! (Jeg tror du må modde litt på PSU-en og sette på en heatpipe på grafikk-kortet ditt nå johanf... ) Endret 14. desember 2004 av wildv Lenke til kommentar
XENiTiS Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 NÅ er PSU og skjermkort(!) - skjermkortet er et MSI FX5900XT med GARANTERT (fra produsent) lavere støy enn 28dB. Prøvd å kjøre skjermkortvifta på lavere volt? Kjører min 9800PRO på 5v uten en lyd, og uten en artifact. Vurderer 7v for å klokke litt mer. Lenke til kommentar
wildv Skrevet 14. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2004 Jeg trenger ikke å bry meg med voltmodding. En passiv kjølt heatpipe holder for meg... Lydløst, og får heller ikke noe problemer med artifects.... Lurer litt på om jeg skal sette inn en ekstravifte, slik at jeg kan overklokke litt når jeg har behov for det. Det må være en vifte jeg kan starte med en bryter, eller med et program.... Det er imidlertid litt lite plass for en eventuell vifte... Hadde vært fint å få skviset inn en 9db silenx Lenke til kommentar
XENiTiS Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Jeg trenger ikke å bry meg med voltmodding. En passiv kjølt heatpipe holder for meg... Lydløst, og får heller ikke noe problemer med artifects.... Sant nok, det blir ikke mye stillere enn passiv kjøling, men jeg tenkte egentlig på johanfs problem med sitt FX5900XT. Bruker du mesh case forresten? Kan jo hjelpe litt på luftflyten rundt den passive løsningen din. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Støyen er upåklagelig og temperaturen er ganske OK. Vifta er ikke helt kapabel til å holde temperaturen nede. Det er ikke i faresonen, men det er ikke langt unna. Bare se på bildet som er vedlagt. Screenshot er tatt etter 2 timer med World of Warcraft. Jeg er egentlig fornøyd med viftene - det er bare det at temperaturen har gått opp ca 10 grader under load og det er ikke mulig å lese av RPM på viftene. Når maskinen er idle, er det ikke noe problem. Jeg skal bytte ut skjermkortet med et 6800GT kort i morgen, så får jeg se hva som skjer med temperaturen. I verste fall går den opp litt til og da begynner det å bli på grensen. Kanskje en MIST vifte fra Microplex være tingen. _ johanf Lenke til kommentar
XENiTiS Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Synes harddisk temperaturene dine ser litt skumle ut. Tar du backups jevnlig? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 nah - så lenge de holder seg under 60 grader, er det vel ikke så store problemer. Det vil vise seg om vifta ikke er god nok ... _ johanf Lenke til kommentar
crusade Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 For informasjon så kjem SilenX viftene med RPM måling, til no har dette vært utelatt pga. enkelte hovedkort nekter å starte pga. for lav RPM etter det bios forventer. Det er og Led vifter på vei med fancy farger om det er noken som har behov for dette. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 jaja, det var vel liten vits i å kjøpe en SilenX vifte for min del. Når jeg satte inn mitt 6800GT kort, ble alt annet overdøvet. Nå har jeg satt tilbake min Sharkoon SL1 vifte, for den drar litt mer luft virker det som. SilenX er uten tvil veldig gode vifter. Hadde de jeg bestilte hatt RPM måling, hadde de vel vært nærmest perfekte. Eneste problemet jeg hadde var litt for lite luft, kanskje. Kan trygt anbefale de om man vil ha en stille maskin! En SilenX vifte med støynivå rund 25dB og RPM måling, ville vært perfekt(!) for Shuttle. _ johanf Lenke til kommentar
crusade Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Det er etter det eg kjenner til bare ein ledning som mangler, så om du vil lodde litt så kan du skifte ut kabelen som er med ein med 3 ledninger..evnt. lodde på ein enkel ein. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 I går var jeg en tur under lokket på min Shuttle, og hva fikk jeg se? Jo, på kjøleren til skjermkortet sitter en slider for å regulere hastigheten på vifta. På laveste fart er støyen ca 30dB. Dette er ganske akseptabelt. Siden SilenX vifta ikke helt klarte å holde temperaturen nede, har jeg satt inn min Sharkoon SL1 igjen. Den bråker på kanten mer enn skjermkortet ved full hastighet, men ikke så ille at det er uholdbart (noe skjermkortvifta på full guff, er). Nå er jeg ganske fornøyd. God ytelse og greit støynivå. _ johanf Lenke til kommentar
wildv Skrevet 17. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2004 Hvis du kan akseptere en utvendig vifte, så ville jeg gjort det som jeg har gjort Johanf. Bytt inn den 80mm SilenX-vifta du har fått med en 120mm på 14db. Det er den perfekte løsning.... Lenke til kommentar
johanf Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 joda, jeg vet mange kjørerer en ekstern vifte, men jeg flytter maskina mi nesten hver dag (i Shuttle bag) og da er den litt i veien. _ johanf Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Om du synes det er for varmt kan du kjøpe en slik, da får du også plass til 2 stk 80mm vifter. Har akkurat bestilt den (gleder meg), det er jo ingenting som sier at shuttelen trenger å se ut som et juletre selvom man har plexi. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 (endret) Ja, den var ikke så ille - kanskje jeg skulle bestille meg en sånn og et par vifter til. Så må jeg ha fangrills og mere til, det blir dyrt ja. Synd det er plass til to vifter, nå man bare har én ledig kontakt for vifte. Men med denne kunne man kanskje kutte ut chipsetvifta (evt. bruke en Zalman passiv sak) og bare bruke de 80mm viftene. Det er uansett ikke så varmt nå - kanskje etter nyttår. _ johanf Endret 17. desember 2004 av johanf Lenke til kommentar
wildv Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Er det noen som har gjort noen vellykket for å dempe støyen fra hard-disken(e) i sin Shuttle? Vil gjerne høre fra dere som har gode ideer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå