Gå til innhold

Bli kvitt støy og varme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der var endelig SilenX vifta på plass i PSU`en min :dribble: Ble mye bedre. Da er det bare vifta til 9600SE kortet som bråker. Har lest/skrevet litt på en annen tråd her og det virker ikke som det finns noen alternativer for passiv kjøling til dette kortet som passer inn i skoeska. Så det blir vel til at jeg skrifter vifte på det i stede.

Lenke til kommentar

Det er mulig med passiv kjøling i "skoeska" di Drool. Du kan enten kjøpe deg et Sapphire 9600XT ultimate edition, som har en passiv og liten heatpipeløsning, eller du kan montere en Zalman-heatpipe bak fram/opp ned. Beskrivelse her:

 

http://www.freewebs.com/sb65g2/zalmanzm80chp.htm

 

Jeg har akkurat bestillt et 9800 PRO AIW-kort selv, og ønsker også å få montert en passiv løsning på kortet. (Min mening er at AGPport-plasseringen er Shuttles store svakhet. Viften på grafikk-kortet kommer alt for langt opp mot kabinettveggen, slik at kjølingen ikke får nok luft, og viften bråker ekstra fordi den blir "stresset" av for liten lufttilstrømning.)

 

Jeg har imidlertid begynnt å lure på om 9800PRO kortet utvikler for mye varme til å opprettholde "skoeskens" lave støynivå.... En 120mm SilenX-vifte lager jo en viss luftgjennomstrømming, men ikke noen "orkan" akkurat.

 

Er det noen som vet om Zalmans zm80chp kan klare å kjøle dette kortet uten at jeg setter en ekstra vifte på heatpipen? (Må modde som bare f*** for å få den til å passe på et AIW kort da, men han med workloggen over klarte det jo... Må vel kjøpe meg dreimel nå!! :hmm: ) Får eventuellt Zalmans "tynne" vifte plass inne i en Shuttle?

Lenke til kommentar

Da ville jeg gått for et Sapphire Radeon 9600XT Ultimate Edition drool...

 

Det går rett inn uten modding. Det er et kort som kjører de aller fleste spill i dag helt greit. Og best av alt: Det er helt støyfritt... :thumbup:

 

Lykke til!

Endret av wildv
Lenke til kommentar

Jeg vet at Zalman (Hvem ellers) er på veg med en vifteløs og ekstern PSU! Det er skreddersydd for oss skoeske-folk! :thumbup:

 

Ellers vet jeg at det finnes ledningsforleningssett til PSU-er som kan brukes til å trekke de ut av et Shuttle-kabinett.

Endret av wildv
Lenke til kommentar

Har lest en del poster hvor det står at to vifter i PSU'en har blitt skiftet ut. Jeg fant bare en vifte i PSU'en til min SN41G2. Stemmer det at det ligger to der et sted?

 

Har nettopp skifta ut 80 mm vifta med Papst 19db. Blitt ganske stille, men sliter nå med vibrerende skurring fra området rundt den vifta.

 

Har tenkt å skifte ut viften(e) i PSU'en med SilenX, men må først vite om det er en eller to jeg trenger.

Lenke til kommentar

Noen anbefalinger til bytte av ICE-vifta? Ser at vendur.no også selger SilenX vifter med størrelse på 80mm. Disse finnes i 3 versjoner: 9dbA, 11dbA og 14dbA. 14db's viften flytter like mye luft(og litt mer) som en papst 19db's vifte. Men holder det til min XPC?

 

Hadde vært greit å kunne bestille alt fra vendur.no: 2 40mm og 1 80mm. Eller er det noen andre 80mm vifter som passser bedre som erstatning for ICE-vita?

 

Jørgen

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke satse på en 120 mm fra SilenX? Montert på utsiden sørger den iallfall for at mitt system, med en passivt kjølt Radeon 9800Pro AIW holder temperaturen nede. Selv når jeg stiller den inn må "medium" i bios-oppsettet.

 

Hva med støyen?

 

Hvilken støy? :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så vekker vi tråden litt.

 

Jeg har bestilt 2 SilenX vifter. Én 80mm vifte til ICE og en 40mm til chipsetkjøling. Begge er 14dB. Jeg har idag en Sharkoon SL1 på ICE og orginalvifte på chipset. Den Sharkoonvifta er ikke SÅ stille at det gjør noe, håper SilenX er bedre.

 

Etter at jeg fikk bytta hovedkort i min Shuttle, ble støyen fra chipsetvifta merkbar. Komplett hadde inge erstatning for den til meg (begynner å mislike Komplett nå) - så da ble det en SilenX vifte der i stedet.

 

Jeg har lyst til å modde PSU også, men ikke før SilenX får sine 40x40x20mm vifter. Det er visst flere som går og venter på de. Siste jeg hørte (i går) er at det er mulig de blir tilgjengelig i januar.

 

Vi får håpe SilenX viftene bedrer støynivået i maskinen min litt.

 

_

johanf

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at det er psu som bråker? Dessuten så trodde jeg det stod oppgitt både her og der at SilentX ligger på rundt 35 dB. Har du prøvd å stanse skjermkortviften i noen sekunder og høre etter da? Hos meg er det den største kilden til støy.

heh, 35db? er vel ganske selvfölgelig at det er psu'en som bråker da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...