Gå til innhold

Bli kvitt støy og varme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter en del lesing på Shuttle-forum rundt om kring fant jeg til min overraskelse ut at entusiastene fra hele verden bestiller sine vifter fra et lite firma i Alta!!!

 

www.vendur.no

 

SilentX-viftene de selger skal være de beste viftene i verden når man sammenligner støyforhold og hvor mye luft de flytter. (Nei "SilentX" PSUene fra Shuttle har desverre ingenting med SilentX viftene... Men det skal ikke vare lenge hos meg!!)

Lenke til kommentar

Juhuuuuu! Nå er viftene kommet fra Sameland! Fine vifter også. Måtte sette de i PSU-en med en gang. Ganske enkel jobb, bortsett fra at jeg måtte skifte ut de tre-pins molex, kontaktene med topins. Ellers var det bare 2x4 skruer pluss å plugge inn ledningen... Gjort på en halvtime.

 

Spenningen var stor når jeg plugget inn skoesken for å teste ut. Jeg ble med en gang mistenksom på at jeg hadde gjort noe feil. Det kom nemlig nesten ingen lyd fra PSU-en! Den bakre viften gikk rund, det kunne jeg se, men jeg trodde faktisk at den viften ved kontakten ikke gikk rundt. Satte på litt lys for å sjekke det ut, og så til min overraskelse at den gikk rundt den også. SilenX-viftene er guds gave til sarte ører!!

 

Jeg er kjempefornøyd, bortsett fra at jeg har begynt å irritere meg over støyen fra DVD-RWen og de to hard-diskene!! Temperaturen i PSU-en har forresten ikke forandret seg noe vesentlig...

 

Anbefales på det sterkeste!!

 

Mer utførlig worklogg kommer når jeg har tid til å lage en. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har lest en del på forumet angående støy i ShuttleX. Og som mange andre shuttleX`er støyer min temmlig mye. Jeg har en ussel 41G som funker helt fint til mine formål.

Det jeg lurte på var: Jeg har den originale strømforsyningen (200W). Har i grunn ikke behov for noe som er kraftigere. Har lest at dem som skifter PSU-vifter har SilentX 250W psu`er. Er det noen som vet om jeg har mulighet for å skifte ut den originale viften som står i PSU`en med en SilenX vifte ? Da denne tråden heter SilentX PSU mod.....Noen som har prøvd å bytte i vifter i org.psu? :hmm:

 

Edit: En skriveleif her og der.... :roll:

Endret av drool
Lenke til kommentar

Det skal være fullt mulig å skifte ut den ene viften i 200W-PSUen din også ja...

 

Du vil imidlertid ikke få mer "futt" i PSU-en din. Jeg har også en SN41G2, og valgte å skifte til SilentX-PSU, en...

 

I seg selv et dårlig kjøp, men med SilenX-moden, så ble det et myyyye bedre kjøp.

 

Om du ikke har behov for en større PSU, så anbefaler jeg deg å skaffe deg en 40mm SilenX-vifte, og operere.

 

Jeg ville også se på det å skifte ut ICE-vifta. Enten internt eller eksternt.

 

Jeg har satt inn en 14db 120mm SilenX vifte med en 80mm til 120mm konverter på baksiden av "skoesken" min.

 

Begynner virkelig å irritere meg over "bråket" fra HDD-ene mine!

 

(Er vel på tide med en HDD-mod tråd her??) :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg bestiller meg SielnX-vifter og sette i. Tok forresten ut ICE vifta vi i dag og satte på en AMD Boxed-vifte som jeg fikk hos en kompis. Måtte sage litt av nederst på hd/cd-ramma for at den ikke skulle gå i vifta :ermm: Funka helt supert. Ligger på en cpu-temp på ca 44grader når. Så når jeg får den 80mm papst-vifta jeg bestilte i dag skal jeg sette den på utsiden får å dra ut luft. Kan godt ta bilder å legge ut hvis noen er interessert i å se hvordan det ble. :w00t:

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt poenget med å skifte ut ICE-systemet. Det er jo heatpipe-løsningen som er genial med Shuttle. Transporterer varmen rett ut av kabinettet...

 

Jeg har, som tidligere nevn, byttet ut den originale Sunon-viften med en 14db 120mm SilenX som jeg har montert eksternt. Det fungerer supert. Ekstra lufting med mindre støy!

 

Whats not to like!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Helt enig med deg, wildv! Har selv byttet ut den onde, originale Sunon-viften med en Sharkoon SL1 (80mm). Da "slipper" jeg til og med å ha noe eksternt...

 

Resultat: Lite støy, svalt og fint :thumbup:

 

Har også anskaffet passivt kjølt skjermkort (Radeon 9600), slik at jeg slapp støy herfra, også (misliker som dere skjønner støy).

 

Neste steg: SilenX til PSU!

 

R.

Lenke til kommentar

Lykke til rgj! Jeg VET at du vil bli fornøyd... :thumbup:

 

Fordelen med den eksterne løsningen er selvfølgelig at en 120mm vifte flytter mer luft med mindre støy. Jeg har også et passivt avkjølt 9600pro, så det er fint med litt trekk!! (Dessuten er det fett å ha 3x14db vifter fra SilenX da!!! 2x40mm og 1x120!!)

Endret av wildv
Lenke til kommentar

Ja, da var 19dB Papst-vifte på plass. Men PSU-vifta bråker no forferdelig, så jeg bestillte 14dB SilenX vifte.

Hvilken temp ligger dere på etter at dere har byttet ICE-vifta ? Syns det ble så veldig varmt hos meg...ligger på ca 51 grader på cpu-temp. Er dette normalt? :cry:

 

Edit: ehh....skal ICE-vifta dra ut eller inn luft? :blush:

Edit2: *sukke*

Endret av drool
Lenke til kommentar

hmmm......vet det blir mange spørsmål....men har lest at mange har skrudd papst-vifta på utsiden av boksen...har dette noe for seg i mitt tilfelle? eller er det bare dem som har 80 -> 120mmadapter og 120mm vifte? :roll: Er dette den beste løsningen?

Er litt bekymra for tempen i boksen min da den skal stå på 24/7 uten tilsyn store deler av tiden.

Noen som vet hvordan tempen i SilentX-PSU`ene er i forhold til den originale PSU`en? Tenkte at siden det var bare en 40mm vifte i den originale, så sparte jeg jo litt penger på å bare kjøpe 1 vifta i stedet for 1 vifter + psu.. :innocent:

Lenke til kommentar

Den originale PSUen er faktisk stillere en "Super cool super quiet" SilentX 200w. Iallefall i mine ører. Men SilentX PSUen har til gjengjeld mye mer muskler, så for mange er det ingen vei utenom....

 

Ser på en del forum at mange mener at vifter som er montert på utsiden av boksen bråker mindre enn når de er montert på den originale måten. Går ut fra at det i tilfelle er mindre turbulens.. Koster jo ikke noe å teste ut da. :thumbup:

Lenke til kommentar
hmmm......vet det blir mange spørsmål....men har lest at mange har skrudd papst-vifta på utsiden av boksen...har dette noe for seg i mitt tilfelle? eller er det bare dem som har 80 -> 120mmadapter og 120mm vifte?  :roll:  Er dette den beste løsningen?

 

Det er mange som kjøper ei ekstra vifte og setter den på utsiden, siden det er endel luftmotstand i radiatoren. Og når ei vifte drar og ei skyver så kommer det litt emr luft igjenom, som fører til litt lavere temp eller lavere støy.(MERK: disse viftene bør ver like eller flytte like mye luft, slik at du slipper at den ene vifta "stopper" den andre litt)

 

Så du kan vel bruke "vifte-på-utsida" løsningen om du har 8cm eller 12cm vifte. Men jeg tror det er enklest med to 8cm vifter som "hjelper" hverandre.

 

EDIT

****

Og/Å

Endret av Carrox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...