Gå til innhold

Bli kvitt støy og varme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Dette var jaggu en nyttig post her på forumet. Har klikket meg gjennom tidligere innlegg, og har noen spørsmål før jeg setter igang med å få min Shuttle stille.

 

Jeg har en SN41G2 barebone (http://eu.shuttle.com/en/desktopdefault.aspx/tabid-72/169_read-2804), med følgende PSU: 200 Watt mini PSU.

 

Det første jeg lurer på er om jeg trenger en eller to vifter til min PSU, og i hvilken tykkelse disse skal være (10mm eller 20mm). Planlegger å bruke SilenX 14dBA vifte til PSU'en min.

 

Det neste jeg lurer på er 80mm I.C.E vifte. Jeg har vurdert SilenX 80mm 14dBA vifta fra Vendur.no, men lurer på om denne flytter tilstrekkelig med luft til å kjøle ned CPU'en min. Jeg har en AMD Athlon XP2600+ 1.917 GHz Socket A 333MHz CPU. Jeg bruker Shuttlen primært som HTPC, og er villig til å underklokke CPU for å få ned varme (om det har noen effekt?). Jeg har og fått tips om at en AMD Athlon XP-M 2400+ prosessor ( mobil ) kan brukes i stede, og at disse lager langt mindre varme (https://ssl.itbutikken.dk/vareinfo/vis_vare.asp?varenr=54992).

 

Et alternativ jeg ikke har vurdert før nå, er å bruke en 90mm eller 120mm SilenX vifte, og beholde CPU'en jeg har i dag. Har noen bilder av hvordan dette er montert, eventuelt linker til "overganger" jeg trenger for å få dette til? Å montere viften på utsiden av kabinettet er heller ikke noe særlig problem, siden viften er montert på baksiden.

 

Andre støyforebyggende tiltak er at jeg har planlagt å bytte ut Westerndigital disken med en Samsung Spinpoint disk. Har hørt at disse er veldig støysvake. Noen erfaringer?

 

Når det gjelder skjermkort bruker jeg det som er "onboard", så har ikke problemer med støy fra grafikkort. Har et Haupage PVR350 TV-kort, men tror dette er vifteløst.

 

Håper på tips om hvordan få Shuttle-boxen min stille!

 

 

- Jonas Follesø

Lenke til kommentar
Det første jeg lurer på er om jeg trenger en eller to vifter til min PSU, og i hvilken tykkelse disse skal være (10mm eller 20mm). Planlegger å bruke SilenX 14dBA vifte til PSU'en min.

 

Det neste jeg lurer på er 80mm I.C.E vifte. Jeg har vurdert SilenX 80mm 14dBA vifta fra Vendur.no, men lurer på om denne flytter tilstrekkelig med luft til å kjøle ned CPU'en min. Jeg har og fått tips om at en AMD Athlon XP-M 2400+ prosessor ( mobil ) kan brukes i stede, og at disse lager langt mindre varme

Andre støyforebyggende tiltak er at jeg har planlagt å bytte ut Westerndigital disken med en Samsung Spinpoint disk. Har hørt at disse er veldig støysvake. Noen erfaringer?

Tipper det var meg du snakket med når du fikk de tipsene.

 

Du vil ikke få plass til en 92mm eller 120mm vifte i ICE-systemet ditt uten å lage en ny ramme til det. Noe mer modifisering må du også regne med (ved å flytte hull som brukes til å feste braketten osv).

80mm 14dba vifta til SilenX flytter omtrent akkurat like mye luft som vifta som sitter org i ICE-systemet, men som du sikkert har hørt så går aldri denna vifta for fullt, så det ville ikke vært noe problem å gått neda lenger ned. Poenget der er at du mister veldig mye airflow.. og forskjellen på 12 og 14dBA vil jeg se på om ikke-eksisterende.

Når det gjelder PSU-viften (som er den store-stygge ulven i shuttle'n) så vil 14dBA-vifta til SilenX flytte litt mindre luft, men igjen denna vifta går ikke på full rpm så det vil ikke være noe problem.

 

Western digital vs Samsung... det kan du teste på en veldig enkel måte. Napp ut strømmen på WD-disken din ... Hører du forskjell så er det verdt å bytte disk! Samsung er pr dags dato den produsent med lavest støy ved jobbing (Seagate er 1dBA lavere på idle, men 5dBA høyere ved load).

 

Og .. XP-M vil jeg si er en absolutt nødvendighet hvis du er ute etter å støydempe shuttlen din. Ytelsesforskjellen mellom XP2600+ og XP-M2400+ er minimalt. Og det du får igjen for en XP2600+ er omtrent det som en XP-M2400+ koster.

Lenke til kommentar

Jeg har nesten samme boks (45G2), men med 250W PSU.

 

Jeg bytttet med 2 stk 40x40x20 14db vifter fra Vendur - fungerte utmerket. Opprinnelig har viftene 2 pins kontakter inne i strømforsyningen, men jeg kjøpte de nye SilenX viftene (med vifte kontroll) og de har tre-pins kontakter - løsningen var å dra de ut av strømforsyningen og koble til rett på hovedkortet. Den bakre viften drar du rett ut sammen med de andre kablene, men den fremre må du lage et lite hull til (to klipp med avbiteren). Biosen har støtte for automatisk kontroll av viftene dersom du velger "Smart" i oppsettet - ellers kan du velge low/ultra osv (jeg kan i alle fall). Temperaturen har faktisk gått litt ned i strømforsyningen og den bråker mye mindre!

 

Når det gjelder I.C.E. vifta bestilte jeg 80mm/14db fra Vendur, men fikk 9db! Var litt skeptisk, men tenkte skitt au ;-) (Har bare en Sempron 2300+) Det har fungert utmerket for meg! Den flytter mer enn nok luft og temperaturen ligger på 48C.

 

Jeg har et Nvidia NVTV kort og et Sapphire Radeon 9600 XT UE (Vifteløst) i tillegg til en 160GB Seagate disk og en NEC DVD Brenner - ganske standard Shuttle boks skulle jeg tro.

 

Personlig synes jeg ikke at disken bråker mye, men dersom du ikke bruker DVD brenneren mye, kan du jo henge opp disken i 5 1/4 brønnen støydempet og bruke ekstern DVD brenner/leser :-D

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen lurte på om det gikk å bytte ut cpu viften med en silenx vifte? Jeg kan ikke si om det vil funke bra på en amd cpu, men selv har jeg en p4 2.4ghz og jeg kjøpte denne kjøleren http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTBS1

og byttet ut vifta som fulgte med, som var en papst vifte, med en silenx vifte 11db. Denne passet helt perfekt siden den har samme mål som papst vifta.

 

Cpu temperaturen er i skrivende stund 25C ;) og i bios har jeg satt den til å overklokke 10%. Så den kjører på 2500 og noe mhz nå.

 

Jeg har også en 40mm silenx vifte som suger inn luft fremme på sidedøra..en 120mm silenx vifte bak.. Har også tenkt til å bytte ut vifta på zalman zm80-hp som jeg har på skjermkortet mitt(radeon9800pro) til en silenx vifte. Som dere sikkert skjønner så har jeg blitt en skikkelig silenx fan :) eneste jeg kan klage på er at det ikke er rpm måler på de jeg har.

Endret av zulo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte jeg bare skulle dele en oppdagelse jeg har gjort. Tenkte jeg skulle være lur å kutte bort metallbiten ved ICE-systemet og bytte til en fan-grill med NOE bedre luftgjennomstrømning og på denne måten får det enda roligere. Til min ekstremt store frustrasjon skjedde det stikk motsatte. Jeg sitter nå og irriterer meg MAX over støy fra harddisk (Samsung disk så ikke kom med "bytt disk"-crappet).

 

 

Så nå er det var bare å starte søket etter noe å bytte ut hd'n med, eller støydempe den på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...