Gå til innhold

Bli kvitt støy og varme


Anbefalte innlegg

Denne tråden har utviklet seg mye siden den startet med denne problemstillingen:

 

Jeg kjøpte for ikke lenge siden en "Ultra cool - Ultra silent" 250W SilentX-PSU til min shuttle-skoeske. Håpet var å bli kvitt mye av den høyfrekvente støyen fra strømforskyningen.

 

Skuffelsen var stor da jeg oppdaget at støynivået fra den nye strømforskyningen var omtrent like høyt som den originale "Achme-PSUen".

 

En del lesing på diverse Shuttle-forum har lært meg at det er meget populært å bytte ut de originale jettmotorviftene med to 40mm SilentX-vifter. Leser at det skal være meget vellykket.

 

Spørsmålet er om noen her har erfaring med denne modden? Er det verdt investeringen? Vet noen av en beskrivelse på hvordan jobben skal gjøres?

Hva slags problemer støter man normalt på?

 

Takker på forhånd for all hjelp!

 

Nå har det blitt en mer generell diskusjonstråd om det å bli kvitt støy og varme fra "skoeskene" våre. Derfor har jeg forandret tittelen, for at den skal passe bedre til innholdet av tråden. Enjoy! :yes:

Endret av wildv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vurdert ekstern, vifteløs strømforskyning ja, men har ikke funnet noen god løsning på dette.

 

Skjønner at det er mulig å kjøpe en vifteløs PSU og plassere den på utsiden. Men hvordan skal man gjøre det for at det skal være fint?

 

Og ikke minst: Vifteløse PSU-er koster flesk! Pris er jo også en faktor oppi det hele...

Lenke til kommentar

På nye psuer skal det være lett å skifte ut vifte siden strømkontakten ikke er loddet på men sitter i en vanlig kontakt for vifter som er på hovedkortet.

 

Men er du sikker på at det er vifta som lager lyden? sikker på at du ikke har en komponent som knoter det til slik at selve innmaten buzzer i psuen?

Lenke til kommentar

Nei, det er viftestøy vi snakker om i dette tilfellet.

 

Fint med kontakter ja, men det er en topins-kontakt i PSUet, og 40mm viftene jeg har funnet (Jeg har valgt et par SilentX 14 db..) Har trepins kontakter. Finnes det en overgang? Eller må jeg lodde uansett?

 

Er en annen mulighet å la vifteledningene gå ut av strømforsyningen, og ned til strømkontaktene på hovedkortet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvordan vet du at det er psu som bråker? Dessuten så trodde jeg det stod oppgitt både her og der at SilentX ligger på rundt 35 dB. Har du prøvd å stanse skjermkortviften i noen sekunder og høre etter da? Hos meg er det den største kilden til støy.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Klart det er PSU-viftene - de er jo helt forferdelige!

Jeg byttet mine ut med Papst 14dB og er kjempefornøyd.

Var det en vanskelig affære? Hvilken psu er det du har?

Lenke til kommentar

Jeg har noe info HER.

Det er ikke noe pes i det hele tatt. Tar omtrent et kvarter selv med ti tommeltotter... Ut med de gamle viftene og inn med de nye. Koble sammen litt ledninger og det er i boks!

Bare la være å vimse for mye ned i mellom rundt kondensatorene siden det gjerne ligger strøm i de en stund. Vent en halvtime hvis du vil være på den sikre siden, da er det meste borte.

Lenke til kommentar

Man må skjøte ledningene, så det beste er jo å lodde. Det går fint med sukkerbit også... Er ikke så mye å forklare, det sier seg egentlig selv når man setter i gang.

Trenger bare 2 vifter 40x20mm med sånn passe dB(A)

 

Ang. host så kommer jeg til å rigge til HER etterhvert. Er ikke det jeg bruker mest tid på... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...