Xantix Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg har brukt godt over 900 dvd plater siden jeg først skaffet meg min plextor 708a for en god stund siden nå. Har hatt mange erfaringer siden jeg først begynte og en av dem var at filmer ble brent på alt for høy hastighet. Da jeg ved en firmware oppgradering fant ut at jeg kunne brenne 4x platene på 8x så brente jeg en god del av filmene på denne hastigheten. Det førte til at etter ca 1 times tid i filmen så frøs bildet eller den begynte å skippe fremover. Ved brenning av digital media så får man alltids en del feil som dvd-rom / spillerne korrigerer, det samme gjelder også vanlig musikk cd. Jo nyere spilleren er, og mer beregnet den er på cd-r eller dvd+ -r plater jo flinkere er den til å "overse" lesefeil og spille av riktig. Det førte til at min divx dvdspiller klarte de fleste platene fint mens de klikket helt på dvd spillerne til de fleste av vennene mine (merk. de som ble brent på 8x). En divx spiller, og dvd-rom / brenner vil alltids være mye flinkere til å korrigere lesefeilene enn en ren stuedvd. Derfor dersom du ønsker at flest mulig spillere skal kunne lese backup av filmen din, så brenn i riktig hastighet. Har siden holdt meg til å brenne i 4x da brennerne bare jobbe for seg selv uansett og liten betydning for meg om den er ferdig på 12 eller 8 minutter. Har uansett hørt at jo lavere brennehastighet så færre lesefeil genereres under brenningen. Derfor er jeg ikke lysten til å brenne på 8x med ren 8x media. Lurer derfor på om noen har brent mange filmer på 8x med 8x media og spilt av under mange ulike spillere og bekreftet at dette går helt greit. Da 8x media nå begynner å få hyggelig pris så kommer jeg kanskje til å satse på 8x brenning av filmer. Merk, vanglig datainnhold kan fint brennes i 8x på 4x media da det er datan'es dvd-rom som skal lese disken. Et annet nyttig tips, dersom du har brent en film som fryser eller skipper så prøv den på pc'en sin spiller. Merk deg stedet hvor den fryser skipper og se om den gjør det på pc'en også. Dersom den ikke gjør det, så kan du brenne ut filmen på nytt i lavere hastighet (4x eller 2x) og i 8 av 10 tilfeller så vil kopi 2 virke helt fint. X. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå