bfisk Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Nei, du, det har jeg ikke vært borti. Jeg bruker en karbonfiberbørste fra Monacor til å rengjøre platene. Denne er ca 15 cm bred, og har to buster med ca 1.000.000 hår i. Disse hårene er ekstremt myke. De tar så godt som alt støv, uten å ripe i vinylen. Koster en hundrelapp eller så Lenke til kommentar
total Skrevet 24. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2004 Da sitter jeg endelig her med 1210'en min... Det er jo et praktmøbel. Har ikke kjøpt meg RIAA-trinn enda (venter til studielånet kommer), så nå kjører jeg full guffe på anlegget... :/ Har nå begynnt å samle vinyl, og tenker det blir få CD-innkjøp i framtiden. Vil jeg ha dårlig lyd, laster jeg ned MP3, og vil jeg ha feeet grom-lyd kjøper jeg vinyl. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 ...og gromlyd får du først med et RIAA-trinn. Det er ikke bare signalet som skal forsterkes, men det skal også prosesseres for å få riktig lydbilde. Er nesten en slags dekomprimering. Grattis uansett Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 (endret) Hm.....hvor lenge holder en cd-plate? Et sted mellom 5-10 år? Ok... Nå vurderer eg seriøst å slenge meg over på vinly her! Hvordan er lydkvaliteten? Bedre, like god? Er det enkelt å få tak i nye plater(hører selv mest på metal). EDIT: Hvor lang er levetiden på SA-CD'er og DVD-Audio discer? Endret 24. oktober 2004 av TLZ Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Vinyler og CD slites på forskjellige måter. En vinyl vil bli gradvis dårligere etterhvert som du bruker den / har den / sliter på den, men vil aldri si "error" til deg. En cd-plate vil enten fungere, eller så vil den ikke. Den blir tæret av tidens tann, den også, og etterhvert vil større og større seksjoner av data bli uleselige, som gjør at de må interpoleres. Lyden forblir derfor ikke optimal den heller, og etterhvert vil skiva bli så ubrukelig at den begynner å "hakke", eller bli uleselig. Da er det ikke mye igjen å gjøre. Det er nok vesentlig lettere for den vanlige mann i gata å få tak i digitalisert musikk (cd, mp3 osv) enn å få tak på vinyler. Markedet er såpass lite, og iaff i Norge, og spesielt innenfor metal og sånn. I utlandet får du riktignok tak i det meste av musikk på vinyl. Levetid vil jeg anslå slik: Medium - Svært sjelden bruk - Normal bruk - Mye bruk - Gifaenholdning CD - Noen tiår - 5-10 år - 1-3 år - noen måneder Vinyl - Ubetydelig - 15-20 år - 5-10 år - et år, kanskje? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 24. oktober 2004 Del Skrevet 24. oktober 2004 Ok... sånn som eg gjør det er at eg ripper(dvs. kopierer) som regel plata til PC i lossless kvalitet og så bare hører eg på den via PC'n. Har et ganske brukende stereo anlegg som eg bruker til å høre på med.... Men: er SACD eller DVD-Audio noe å gå for? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå