total Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 jeg tenkte å kjøpe meg en platespiller (vinyl alså) og tenkte det kanskje var noen tips å hente her.. Hadde egentlig tenkt meg en 1210, men det blir relativt dyrt (ca 3000 brukt) Ser Chas Olhson selger en billig, reimdrevet for 699, men det blir jo ikke akkurat samme feelingen... noen som har tips ang. platespillere og merker, og fordeler med direktedrevne vs. bånddrevne? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hei! Selv spiller jeg plater når jeg har litt tid. Har gått over til vinyl fra cd, og det er no returning på det! Vinyl er seriøst HELT konge. Jeg kjøpte to nye 1210m3d fra england (www.sapphires.co.uk, men de sender ikke "overseas" lengre). Jeg betalte ca 10.000 totalt for dette. Veil. pris i Norge på denne tiden var ca 6500,- pr spiller, pluss stifter. Finner du 1210ere som er pent brukt til 3000,- ville jeg ikke nølt med å kjøpe! 1210 er og forblir industristandarden. Kan du spille på 1210ere er du forberedt for de fleste andre spillere. Husk også at driftsikkerheten er konge på disse spillerene, og de kan ses på som en investering heller enn en ren utgift. Clas-spilleren ville jeg ikke vurdert engang. Finner du en 1210 til 3000, ville jeg gått for dette. Eventuelt finnes det nå stadig flere spillere i mellomsjiket du kan satse på, bl.a. har Stanton, Numark og Gemini laget brukbare produkter, spesielt de to førstnevnte har et godt ry. Hva direktedreving vs bånddreving har å si, er jeg ikke i tvil: en bånddrevet platespiller ville jeg ikke hatt om jeg hadde fått den gratis. For det første må du til stadighet (vel, vel), bytte båndet. De har ikke samme moment og startfart som andre spillere, og holder gjerne ujevn fart, som gjør dem unøyaktige. Det er rett og slett ikke brukbart til noe særlig annet enn forsiktig playback. Om du ikke har lyst til å legge ut så mye penger ville jeg vurdert en pakkeløsning med to spillere, stifter og en liten mikser. På de flese ok spillere følger det ikke med stifter, slik at du kan velge disse selv. Selv kjøpte jeg med Ortofons billigste stifer - OM-Pro, som jeg selv monterte på headshell. Disse spiller litt røft for min smak, og er sfæriske med 4g nåletrykk. De funker, men er litt harde i kantene, både lydmessig, og fysisk på plata. Kjøpte meg derfor et sett Ortofon Concorde Nightclub E for halvannet år siden. Disse spiller renere og penere, og er litt mer min stil (jeg spiller house). Dessuten er de elliptisk slipte og har 3g nåletrykk, så de sliter mindre på platene. I tillegg festes de rett i tonearmen, og er således justeringsfrie hva tangering på platen angår! Men sist av alt: er du sikker på at du vil kjøpe platespillere? Hvis ja, kjøp noe ordentlig (1210!). Hvis du har lyst, men ikke vil bruke så mye penger, kjøp et pakketilbud med noen billige direktedrevene spillere. Hvis du ikke er helt sikker, gå på en butikk og prøv deg frem, eller tenk mer på det. Det er jo noen kroner det er snakk om - iaff når du med tiden også vil ha en ok mikser (som min DJM-600), kanskje noen cd-spillere, osv, osv, osv. Husk også på at plater koster en del. Lenke til kommentar
total Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 wow! takk for utfyllende svar.. Jeg tenkte hovedsaklig å kjøpe kun én spiller til hjemmebruk, (men hvis jeg skulle bli hekta, så har jeg mulighet til å supplere med en 1210 til.) Er og litt usikker på hvilken utgang 1210'en har? Hvis det er vanlig phono-utgang (rød og hvit) er det vel bare å plugge den rett til anlegget mitt (som har slik inngang), eller trenger jeg en egen forsterker? Mixer er nok ikke aktuelt enda (siden jeg kun skal ha én). Såvidt jeg forstår følger det ikke pickup/stifter med spilleren, hva kommer dette på? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 har noe spm angående platespiller og sidne denne trådne var her så passet det meg fint hvilken muskik får jeg tak i på nye plater ? hvor finner jeg dette ? og hva finnes av "rimelige" spiller ? har MASSE fete oldis plater etter tante liggene + at jeg hadde en GAMMEL platespiller så da kjøpte jeg endel brukte plater og noen nye , + at plate spiller ser mye tøffere ut en cdspiller Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 For å ta det første først: @total: 1210, og forsåvidt så godt som alle platespillere har vanlig RCA-utganger ("phono"), slik som du sier. Rød og hvit. Det som er cluet er at signalet ikke er et vanlig linjesignal, og trenger et såkalt RCAA-fortrinn. Tror iaff det er det det heter. Hvis du har en ingang på forsterkeren som heter "phono" kan du plugge rett i - de fleste hjemmeforsterkere har dette. I tillegg er det en jordkabel. Denne har en vanlig kabelsko, og kobles til med en vanlig skrue bak på forsterkeren. Denne er merket med jord. Hvis du ikke har det (det er forsåvidt vanlig å ha det deg), kan du bare skrape av litt lakk på ampen og feste den i et eller anna sted på chassiet der. @FtZ- : Så godt som all ny musikk, innenfor klubbmiljøet, og også mye hiphop, pop og sånt, kommer ut på vinyl før det slippes på CD. Riktignok er det enkele å få tak i ting på cd for oss vanlige dødelige. Plater fikk du tidligere tak i hos HS-records i Oslo. De sendte land og strand rundt, og hadde et stooort utvalg, men de la desverre ned for å drive med pyramidespill eller noe. Hadde mange gode handler der. Nå vet jeg at iaff 1001 watt i Torggata i Oslo (tror de har en internettside en vei) selger vinyl. De fleste musikkforretninger har også et -- gjerne svært begrenset -- utvalg. Det vanligste er derfor å bestille fra utlandet. Her finnes det flere platebutikker enn du kan telle, og også mange stooore og seriøse. www.juno.co.uk har et massivt utvalg. Forøvrig er det bare å søke litt! Av norske nettbutikker er vel den største www.fetespor.no; de har vel butikk i Pilestredet også, om jeg ikke tar helt feil. Plater ligger gjerne på rundt 90kr i Norge, og mellom £3 og £10 i utlandet. I tillegg kommer frakt, og evt moms. Handler du fra utlandet, er de normalt sett vant med å trekke fra deres moms (taxes, VAT), slik at du slipper noe billigere. Likevel lønner det seg å bestille en del plater (jeg bestiller gjerne rundt 10 av gangen). Rimelige spillere: enten kan du gjøre det veldig rimelig og kjøpe en hifi-spiller på f.eks. hifiklubben. Disse kommer fra en god tusenlapp og oppover. Imidlertid er disse forbi totalt ubrukelige til noe som helst annet enn playback -- og selv til det ville jeg valgt en DJ-modell. De er mer robuste, og tåler å lekes litt med. Her ligger de fra gode 2000kr og oppover, nye, men du må gjerne opp på 4000+ pr spiller før du begynner å få noe med kvalitet. De dyreste spillerene ligger på noe over 6000 kr. Generelt om stifter, til begge to: DJ-modeller kommer som regel uten stifter, slik at du kan velge selv. Forskjellig bruk krever forskjellige stifter. F.eks. vil hard scratching og bruk av spillerne som instrumenter, kreve en stift som sitter "limt" i plata. Klubb-bruk krever noe som sitter bra, men også som låter godt. Shure lager gode stifter (M-serien f.eks.) til førstnevnte bruk, mens jeg personlig har sans for Ortofon sine stifter, og da spesielt Concorde-familien, til klubb-bruk. De fleste produsentene av spillere, med Stanton i spissen, lager også stifter de mener er gode. Her er det mye og velge mellom. Selve stiften, er den som berører plata. Denne sitter påmontert saken du kjøper, som ofte feilaktig kalles for stift. Selve stiften er som en svææært kort, bitteliten knappenål, og kalles stylus på engelsk (flertall styli), mens skallet den er montert på (som i tur kobles til tonearmen med ledninger eller hurtigkontakt), kalles cartidge. Noen carts må festes til en slags universaladapter, et headshell, med to skruer og muttere (de er små!), og fire små ledninger. Dette tar 15-20 minutter hvis du ikke har gjort det før, eller 2 om du har. Med platespillerne følger det et lite verktøy som viser hvor selve nålen (stylusen, hvis du husker), skal stå. Noen må monteres langt fremme på headshellet, og noen langt bak, avhenging av utformingen. Dette skjønner dere når dere ser. Headshellet, med påmontert cart med fabrikkpåmontert styli, settes da rett inn i tonearmen, og låses ved å vri på en låsemutter på tonearmen. Også nokså intuitivt når dere ser det. Noen carts, sånn som concorde-serien, festes rett i tonearmen, og trenger ingen justering. Nåler deles gjerne inn i to grupper: sfæriske og elliptiske. Generelt er sfæriske nåler bedre på sporing (de "sitter" bedre), og har en litt røffere lyd enn elliptiske. De sliter også noe mer på vinylen. Elliptiske nåler sliter mindre og har en mer nyansert lyd, men sporer til gjengjeld ikke fullt så bra. De fleste nåler kommer med et datablad som sier anbefalt nåletrykk. Dette varierer normalt mellom 2 og 5 gram. Dette justerer du på loddet i andre enden av tonearmen. Også nokså intuitivt når dere ser. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hvis du skal ha en skikkelig bra spiller, så kikker du på en av disse Clearaudio-spillerne fra Hi-FI Center kjeden. Alle disse overgår 1210, som også er brukbar. mvh Pantera Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hvis du skal ha en skikkelig bra spiller, så kikker du på en av disse Clearaudio-spillerne fra Hi-FI Center kjeden. Alle disse overgår 1210, som også er brukbar. mvh Pantera Dyrt er ikke nødvendigvis bra. Nå har jeg ikke vært borti disse spillerne personlig,men de er neppe brukbare til annet enn playback. Tonearmopphenget var jo jall :\ Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Dyrt er ikke nødvendigvis bra. Nå har jeg ikke vært borti disse spillerne personlig,men de er neppe brukbare til annet enn playback. Tonearmopphenget var jo jall :\ Hvis du tenker på å herje med spillern, slik DJ's pleier, så har du nok rett i det, men er man ute etter en perfekt lydgjengivelse, så holder det ikke med en 1210. Og tonearmopphenget er ikke jall, bare for å ha sagt det. mvh Pantera Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Mulig det. Slik jeg tolker spørsmålene hittil i tråden, bommer spillerne dine flere jorder fra hva som er ønskelig for trådstarter osv, da. Var det jeg prøvde å skissere. Slike spillere fungerer sikkert flott, de, altså, men hver til sitt bruk, og ikke minst, sin prisklasse. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) jeg skal nå bare ha til playback jeg da ødela den forige spilleren min på "herjing" , og fant ikke ny stift og kasta spilleren , som var en eller annen tanberg sak i tre finnish hvist eg får tak i div rap som nye plater så har eg dekket et stort behov + at eg har masse gamle plater Endret 6. oktober 2004 av FtZ- Lenke til kommentar
total Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 kan og nevne at rekylvinyl (www.rekylvinyl.no) har en god del hc/rock/norsk/metal til gunstige priser... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 eg har et sp: hva er det som er bedre med vinyl vs. cd? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 ...og da har jeg er spørsmål: Hva er best av jordbær og sjokolade? Selv fortrekker jeg vinyl CDer er billigere, og det er lettere å få tak i musikk. Vinyl er vinyl, og tar av. Det er ingenting som kan simulere feelen av en 1210 helt, synes jeg Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 ...og da har jeg er spørsmål: Hva er best av jordbær og sjokolade? Selv fortrekker jeg vinyl CDer er billigere, og det er lettere å få tak i musikk. Vinyl er vinyl, og tar av. Det er ingenting som kan simulere feelen av en 1210 helt, synes jeg Er litt enig med deg, ja......får "riktig" lydgjengivelse på vinyl. Men jeg har ingenting imot cd'er av den grunn. Alt i alt så er det musikken som er det viktigste. mvh Pantera Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 kan noen beskrive følelsen av vinyl kontra cd? Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 blir som og diskutere rør forsterkere VS transistor forsterkere Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Altså, skal du bare høre på er det så godt som et fett. Her er kanskje CD å foretrekke, av praktiske årsaker. Når det gjelder spilling (altså platesnurring på platespillere vs såkalte "CDJs"), er det oseaner av forskjell: 1) En platespiller vil aldri svikte deg og blinke "error". 2) Du finner et bestemt sted på plata mye fortere enn om du må søke på en cd. Du løfter bare nåla og setter den der den skal være. 3) Du har en visuell indikasjon på hvordan musikken blir fremover, ut fra hvordan farge rillene har. Sortere/jevnere/mørker betyr stillere partier. 4) Du kan beatmatche 100% nøyaktig. CD-spor består av 75 "frames", eller "bilder av lyden" per sekund, og det mest nøyaktige du kan cue er en frame. Plater er uendelig nøyaktige. Dette går normalt fint på litt okei cd-spillere, men det blir ikke det samme. Ikke minst er pitchen trinnløs. 5) Viktigst: du har en mer "hands-on-approach". Du jobber med lyden ved å fysisk bruke "instrumentet" ditt, i stedet for å trykke på en hel masse knapper. Når det gjelder hva jeg foretrekker, er jeg ikke i tvil. Vinyl uber alles til spilling! Lenke til kommentar
total Skrevet 6. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2004 tror nok bare det er å bøye seg i støvet for bfisk's vinylkunnskaper Lenke til kommentar
Mato Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 tror nok bare det er å bøye seg i støvet for bfisk's vinylkunnskaper humm vi mangler en bøye seg i støvet smily Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 CD vs Vinyl? Hm.....hvor lenge holder en cd-plate? Et sted mellom 5-10 år? Har 5-6 år gamle cd-plater, som ikke er brukt unormalt mye, men som ikke lenger lar seg spille av i cd-spillere (har testet i flere). Platene er rett og slett ødelagt. Vinyl har "ubegrenset" levetid. Har plater fra 60- og 70-tallet som låter som om dem var nye. Bfisk; du som driver mye med vinyl.......så i et program på NRK for en stund siden, om noen sånne spenna gærne hi-fi folk, og der var det en som hadde noe han kalte for 'av-ioniseringspistol', som han brukte på platene, for å fjerne bl.a. statisk støv. Har du vært borti noe slikt? Og veit du evt. hvor man får kjøpt slikt? mvh Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå