Gå til innhold

Ny bærbar [les før dere flamer]

Defekt

Anbefalte innlegg

Barbara anbefaler Tundra 1556P til studentbruk. Den jeg linker til er riktignok K-utgaven, med noe svakere CPU og mindre harddisk, men skulle allikevel holde i lange baner.

Testen er forøvrig en 1555-modell, 1556-serien har vel noen forbedringer.

1556P:

1,5GHz Dothan

512MB

40GB

54Mbit Wlan (er det det som heter 802.11G?)

2,7kg

4-5 timer

Ser jo ikke så dum ut den da?

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det eneste som er mas med å velge Mac her er at det garantert kommer til å bli problemer nå hun skal på nettverket.

Tilbudet av nytteprogrammer kommer også til å være mye mindre enn på pc.

Kanskje du burde sjekke ut en av lekkerbiskene til Sony

Har du prøvd og logge deg på med mac?

Jeg har prøvd en rekke nettverk i norges land og det har faktisk vært latterlig enkelt med ibooken, tror faktisk min mor kunne klart og logge seg på med en ibook.

Mac er meget brukervennlig (og må nesten være det da de fleste er vandt med pc)

Lenke til kommentar
Det eneste som er mas med å velge Mac her er at det garantert kommer til å bli problemer nå hun skal på nettverket.

Tilbudet av  nytteprogrammer kommer også til å være mye mindre enn på pc.

Kanskje du burde sjekke ut en av lekkerbiskene til Sony

Har du prøvd og logge deg på med mac?

Jeg har prøvd en rekke nettverk i norges land og det har faktisk vært latterlig enkelt med ibooken, tror faktisk min mor kunne klart og logge seg på med en ibook.

Mac er meget brukervennlig (og må nesten være det da de fleste er vandt med pc)

Enig her, mac er jo ikke akkurat kjent for å være LITE brukervennelig. Det er minst like lett å logge på et trådløst med en mac som med vanlig pc.

Lenke til kommentar

Atsjo!

Eg sitter sjølv med ein PowerBook, og den veksler mellom fire trådlause nettverk, samt to kabla nettverk, og verken eg eller samboer´n min har hatt problem med tilkoplinga..

12" iBook/PowerBook er nett fint for studenter.

Eg kan nemne fordeler som:

* fin-fin størrelse og vekt

* god ytelse

* Microsoft Office:Mac (betre enn for Windows) og MSN Messenger:Mac

* batterikapasiteten

* utsjåande (syns eg iallefall)

* tilnærma lydlaus

* brukervennleg (ein slepp å fungere som telefonsupport)

* (svært) godt operativsystem og god programvare

* svært stabilt! (har ikkje reboota denne maskin på mange veker..)

* 3djepartsleverandører er begynt å levere god programvare til OSX

Btw... 12" er nok for studentbruk. Den er så liten at det ikkje er problem å ha den i veska og på fanget, men det er så god kvalitet på skjermen at det ikkje er problem å sitje å lese på den i mange timer i strekk.

Lenke til kommentar
Asus 15" TFT (XGA) XP 2800+ Radeon 9200 32MB 256MB 40GB DVD+CD-RW XP H

Kr 7995,- http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=108...Action=details#

Tundra 1556K Centrino - Intel P-M 1.5GHz/512MB/40GB/CDRW/DVD/15"/Win XP-N

kr 10995,- http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=108...Action=details#

Asus maskina må jo være et bra kjøp!

Solgte min FS 8830 i dag til 13.500 :yes::yes::yes:

Endret av antiloop
Lenke til kommentar

Hei, Defekt!

Et så seriøst innlegg som ditt fortjener et seriøst svar.

Som selger av bærbare PC'er i over 8 år tør jeg tilskrive meg selv litt kompetanse på området, både mht hvilke fallgruver man (stakkars kunder! ;) ) gjerne går i, samt hva man kan forvente til hvilken pris.

Først det der med brukt/ny. Min dom er entydig: Kjøp ny. Ikke fordi jeg har forhåpninger om å selge noe til deg (bryr meg midt i *), men fordi de fleste som kjøper brukt betaler 2 - 3 ganger det "lefsa" er verd. Man vet ikke hvordan den har blitt behandlet, hvor lenge det er til noe ryker etc. Surt å først kjøpe brukt PC for f.eks. 4000,-, og så etter et halvt år måtte koste på nytt hovedkort til 3500,- Så jeg støtter deg fullt og helt i å kjøpe ny.

Så var det det med forventninger. Du har et budsjett på inntil 14000,- Til denne prisen kan man forvente en førsteklasses maskin, uten åpenbare lyter eller svakheter. Den bør kunne få en maskin som er slank, lett (maks 2,5kg), med høy ytelse, god batteritid, god skjerm (ikke nødvendigvis synonymt med høy oppløsning), DVD-brenner og både trådløst og vanlig nettverkskort inkludert i prisen. Dersom du satser på en maskin til 10000,- må du som regel regne med å "trade away" noe av dette.

Som dsgf sier, sats på en Centrino-basert maskin. Dette skulle i en fei eliminere en rekke "fallgruber":

-Batteritid. Centrino-maskinene er bygd opp omkring strømsparings-teknologi. Maskinene gir god ytelse og maksimal utnyttelse av batteriet. Se ikke på MHz - det har aldri vært en god måte å måle ytelse på uansett. I tillegg utvikler Pentium Mobile-prosessoren mindre varme enn f.eks. P4 eller Celeron. Dermed ungår du en del viftestøy. Mange lar seg imponere av å kunne kjøpe en maskin med f.eks. 2,8GHz Celeron til bare 9990,- og ler av de som kjøper Centrino-maskin på 1,5GHz. I praktisk bruk vil disse maskinene yte identisk, mens Celeron-maskinen vil være dobbelt så tykk, dobbelt (nesten) så tung, og støye tre til fire ganger så mye! Go Centrino!

Når du kjøper Centrino-maskin så vet du også at den er utstyrt med både trådløst nettverkskort samt vanlig nettv.kort.

Omtrent samtlige Centrino-maskiner i salg i dag er utstyrt med DVD-brenner. (Kjekt å ha...) Noen få er utstyrt med kombinert DVD-avspiller/CD-brenner. (Jeg ser bort i fra de ultraportable, der man må kjøpe eksternt optisk drev.)

Fallgruber: Hva om du kjøper "det råskinnet" fra en web-butikk, og så viser det seg at skjermen er skikkelig "blurry". Tro meg, forskjellen på skjermkvalitet blant bærbare er nesten like stor som på flatskjermer i løssalg. Se maskinen før du kjøper!

Det neste er tastaturet. Søsteren din skal sikkert skrive mange og lange oppgaver på denne maskinen. Se til at tastaturet kjennes godt ut. Be gjerne betjeningen om å få prøveskrive litt. Her er det MANGE som brenner seg!

Neste er det med serviceavtale. Hvem var det som sa at Dell hadde bra service? Oppfordres herved til å lese DENNE tråden!

Av merker med høy grad av service kjenner jeg til Acer og IBM. Før var Toshiba også på topp, men de siste år har ventetiden på deler vært til tider uhørt. Det er HELT SIKKERT flere som er bra, men Medion og HP kan ta vel lang tid. Forhør deg i butikken der du kjøper (be f.eks å få snakke med han som håndterer service - stol aldri på en selger... :D )

Håper dette hjalp deg litt på vei. Jeg skal følge med her og se hvordan det går.

-HilRam

Lenke til kommentar
Men hva skal hun egentlig med wlan på UiO, det er jo så latterlig dårlig utbygd der, hvis det i hele tatt er noe..

Det kommer helt an på hvilket fakultet hun skal studere på. Det er går helt greit med trådløst på HF som er et av de største fakultetene. Også på SV er det utbygd trådløst nett. De andre fakultetene vet jeg ikke konkret, men det er bare et tidsspørsmål før de har trådløst nettverk i nesten alle bygg, i hvertfall på alle lesesalene.

Neste er det med serviceavtale. Hvem var det som sa at Dell hadde bra service? Oppfordres herved til å lese DENNE tråden!

Det virket jo som om denne saken ble løst bare personen snakket med en annen person en den som det ble sendt mail til. Uansett, graver man litt kan man finne dritt om de fleste vanlige og nettbaserte butikker.

Edit: Omformulering

Endret av glotón
Lenke til kommentar

Det virket jo som om denne saken ble løst bare personen snakket med en annen person en den som det ble sendt mail til. Uansett, graver man litt kan man finne dritt om de fleste vanlige og nettbaserte butikker.

Denne saken ble løst ved at kunden etter diverse krangling ble henvist til Dell sine advokater *sic*, som han da måtte argumentere med for å få sin rett. Bedre å kjøpe hos noen som i utgangspunktet respekterer norsk lov om minimum 2 års reklamasjonsrett.

F.eks. IBM, Toshiba, Fujitsu-Siemens, HP, Acer, Medion m. fl.

Det skulle være unødvendig å begynne en diskusjonsrunde med noen blådresser for å få retten sin. Dette kaller jeg dårlig service, og jeg gjør det med rette!

Lenke til kommentar

Denne saken ble løst ved at kunden etter diverse krangling ble henvist til Dell sine advokater *sic*, som han da måtte argumentere med for å få sin rett. Bedre å kjøpe hos noen som i utgangspunktet respekterer norsk lov om minimum 2 års reklamasjonsrett.

F.eks. IBM, Toshiba, Fujitsu-Siemens, HP, Acer, Medion m. fl.

Det skulle være unødvendig å begynne en diskusjonsrunde med noen blådresser for å få retten sin. Dette kaller jeg dårlig service, og jeg gjør det med rette!

Er ikke uenig med deg der, var kanskje unødvendig av meg å si akkurat dett, poenget mitt var at du generaliserer litt, mange butikker har "svin på skogen" hvis man leter litt. Men mange er jo også fornøyde med servicen..

Men absolutt, ikke noe bra av dell den saken der!

Lenke til kommentar

Takker for mange fine svar! Ser ut til at det ble så jeg satser på den Asusen som ble anbefalt tidlig i posten, rett og slett fordi det var noen nede i Oslo som begynte å bli lei av at det tok så lang tid og heller så at jeg bestilte noe med en gang enn å vente mere :). Hun skal innom Quad og hente den selv, så jeg vil tro at hun kan få se på den og prøve tastatur og liknende selv da.

Ellers må jeg virkelig få takke hilram for en VELDIG lang og fin post. Virkelig noe jeg anbefaler alle å i min situasjon (og i en del andre situasjoner ;)) å lese. Virkelig informativt og oppklarende, synes iallefall jeg.

Takk til andre også, dette er virkelig mer enn man kan forvente seg av tilbakemelding på en slik post! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...