Defekt Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hei, jeg har fått i oppdrag av søstra mi å finne en bærbar som hun skal bruke nå som hun nettopp har begynt med studier ved UiO. Grunnen til at jeg skriver innlegg her er at jeg er BLANK på hva som er av fallgruver ved kjøp av bærbare. Jeg har prøvd å lese guider både i forumet her, på selve siden og på andre sider, uten egentlig å ha blitt noe særlig mye klokere. Håper jeg kan få noen konstruktive tilbakemeldinger og ikke bare flames fordi dere (forståelig nok) er lei av folk som spør om hjelp ved kjøp av nye bærbare. Det som er klart av specs er: -Hun trenger ikke ultra portable. -Hun trenger bæreveske. -Hun må både ha trådløst nettverk og vanlig nettverkstilgang (TP). -Det trenger overhodet ikke å være en high-end maskin, da den neppe blir brukt til spilling eller andre krevende operasjoner overhodet. Må likevel ikke være så treg at det blir VENTING ved vanlige operasjoner (beskrevet som "frustrerende venting" i telefonen ). Ellers bør ingenting være urimelig når det gjelder tilleggsutstyr, støy og liknende. Beklager at jeg må plage dere med dette og i tillegg være såpass vag med specs, men jeg kommer egentlig ikke på noe annet å gjøre, enn å kjøpe "katta i sekken" fordi jeg aldri har eid en bærbar selv. Etthvert konstruktivt svar settes STOR pris på! Prøv også å være litt objektive i forhold til hva dere eier selv . Lenke til kommentar
werwer Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) kjøp en brukt eller billigste hos elkjøp(ellerhvemsomhelstandre) eller dell det som er bra med dell, er at de har bra serviceavtale, det som ikke er riktig like bra, er at sjansen er god for at du må benytte deg av den og kryss fingrene for at dere ikke får et mandagsprodukt hvis du kjøper brukt hos ei ærlig sjel, så får du jo noe som er "innkjørt", men batteriet er jo helt sikkert gåent, og det er sikkert lurt å reinstallere windows Endret 5. oktober 2004 av werwer Lenke til kommentar
ElctriX Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hadde vært greit og vite hva hun har tenkt til og bruke i kroner og øre'r Lenke til kommentar
Defekt Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Godt poeng! I utgangspunktet, så billig som mulig. Jeg kommer ikke til å satse på brukt, og ikke elkjøp (dårlige erfaringer). Prisantydning er vel 10-14000, helst godt under 14000. Forøvrig er jeg helst ute etter spesifikke anbefalinger, ikke generelle merker... har egentlig grei oversikt over de fleste som selger, men ikke HVA som er best å kjøpe. Endret 5. oktober 2004 av Defekt Lenke til kommentar
Cera Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hvis hun overhodet ikke skal spille ville jeg satset på en liten og lett maskin, hva med ibook 12" www.apple.no? Asus studentmaskin som selges på www.quad.no. Lenke til kommentar
slacker Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Denne ASUS bærbare PCen har jeg selv og passer meg perfekt som student. Den er liten og lett å bære(1,3 kg), kommer med en helt OK veske, to batteri, trådløs mus og en 64MB USB-minnebrikke. Til en pris av 11336 (med studentrabatt) må det kunne sies å være et veldig godt kjøp. www.barbara.no skrev en artikkel om studentPCer tidligere i år, den ble anbefalt her. Link Ellers har det vært en tråd på barbara.no angående denne PCen, her er det både ris og ros. Den finner du her. Lykke til med jakten Lenke til kommentar
ElctriX Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Er veldig enig med Cera. Asus'en har med alt hun trenger av utstyr Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg ville valgt en ibook 12/14" eller en Ibm Thinkpad R serie i den prisklassen. Lenke til kommentar
Vectrex Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Må jo komme med mitt forslag: Elitegroup G5531500C Eventuelt doble RAM for å gi glatter opplevelse i Windows.. Det store plusset med denne er jo pris/ytelse. Jeg ville uansett sjekket ut multicom sine elitegroup maskiner! Disser gir veldig mye for pengene. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Defekt: Kjøp hva som helst med Intel Centrino-løsning. F.eks en IBM R40. Centrino fordi der får du med trådløst nettverk (kablet nettverk er innebygget på omtrent alle) og du (søstera di) får en maskin som bruker lite strøm og utvikler mindre varme enn en del av de andre tekniske plattformene. Lenke til kommentar
idsøe Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Denne funker nok: Tundra 1557ALS (Ukens tilbud) Men du må kjøpe wlankort i tillegg. Ikke legg til innebygd eller forandre instillingene, da koster den plutselig 1500 kr mer. Det skal vel gå av å kjøre doom 3 på denne med litt labre instillinger Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Denne koster 6795kr på Elkjøp, og skal holde i lange baner til det bruksområdet som beskrives. Særlig vakker er den ikke, og den mangler WLAN, men det kan jo fint kjøpes for et par hundrelapper ekstra. Sitter på noe tilsvarende selv, og er storfornøyd. 256MB RAM holder utmerket godt til "kontorbruk" (surfing, mp3- og film-avspilling, tekstbehandling). Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Fujitsu Siemens Amilo K7600 til 8495,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301446&cks=PRL Legg til WLAN-kort og eventuelt 256MB mer minne så er du i mål Endret 5. oktober 2004 av snorreh Lenke til kommentar
ElctriX Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg ville ha gått for Asus'en Hvorfor? Liten og Lett, alt hun trenger følger med. Og ikke minst pen Mange av de modelene som blir nevnt er STORE og TUNGE, dårlig oppløsning i forhold til skjerm, mindre utstyr, det blir fort noen tusen ekstra (litt her og litt der,blir fort penger av det). Lenke til kommentar
arerj Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Du skal få enda et subjektivt svar Har nettopp begynt studier selv, og fant jo raskt ut at bærbar er et must. Tenkte på diverse 15" maskiner, helt til jeg møtte disse beistene på nært hold.. Store, klumpete maskiner som egentlig bare mangler feste for kran. Så, min anbefaling; kjøp en 12" maskin som er liten og nett. Angrer værtfall ikke når folk kommer slepende på sine 15" og jeg fisker opp den nevnte Asus S5609. -Are- Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Du kan bygge din egen på Netshop! Lenke til kommentar
glotón Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Tror jeg også ville anbefalt en 12" iBook. Den er liten og lett, og kommer til å fungere helt greit til hennes bruk. Du får denne pc'en til under 10 000 kroner med studentrabbatt. Se her for mer info. Lenke til kommentar
Bretleon Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Det eneste som er mas med å velge Mac her er at det garantert kommer til å bli problemer nå hun skal på nettverket. Tilbudet av nytteprogrammer kommer også til å være mye mindre enn på pc. Kanskje du burde sjekke ut en av lekkerbiskene til Sony Endret 5. oktober 2004 av Bretleon Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Asus 15" TFT (XGA) XP 2800+ Radeon 9200 32MB 256MB 40GB DVD+CD-RW XP H Kr 7995,- http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=108...Action=details# Tundra 1556K Centrino - Intel P-M 1.5GHz/512MB/40GB/CDRW/DVD/15"/Win XP-N kr 10995,- http://www.psdata.no/prodsearch.asp?it=108...Action=details# Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Jeg er ikke enig i at 12" er det lureste her.. Jeg har selv ASUS s5600n og kan ikke anbefalle den som maskin nr 1, men dermed som en maskin nr2 stiller den som et av de beste valgene.. For mange studenter, vil deres laptop fungere som en stasjonær maskin, som man har mulighet til å ta med seg på skolen. Da det hovedsaklig pleier å stå på skrivebordet hjemme vil jeg anbefalle en 15" Dette fordi en større skjerm rett og slett er bedre å jobbe på. Jeg ville sett på de billigste ECS maskinene hos multicom, dell 510m eller tundra 1556 som de beste alternativene i dette tilfellet. EDIT: Når det er snakk om fallgruver. Ikke kjøp en celeron som ikke er av m variant. disse yter dårlig og skaper mye varme. Dessuten er de ofte ikke så billige heller. Se på vekta! alt over 3kg er rimelig mye! Er maskinen dyr, sørg for at det er en maskin som inneholder mobil teknologi. Dvs amd mobile, pentium m eller celeron m. Maskiner merket med centrino er alltid et godt valg. Celeron m er et veldig godt kjøp! Se på batterilevetiden på maskinen. Alt under 2 timer er lite! Og husk batteriet holder skjelden så lenge som spesifikasjonene tilsier. Endret 5. oktober 2004 av Zamoht Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå