int20h Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 12-veis AMD64-server fra Cray Cray, mest kjent for å utvikle superdatamaskiner, har startet å selge et system basert på 12 Opteron-prosessorer. Den nye serverserien skal konkurrere med "low-end" cluster-løsninger. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Sikker på at det bare er 12 prosessorer? Det ser ut som 12 bokser, og til den prisen tviler jeg litt på at det kun er en prosessor i hver boks. Lenke til kommentar
Cutler Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 64-bit AMD Opteron 200 series processors, 12 per chassis Per rack 144 Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hm... Og er det da meningen at $50.000 er prisen for en enkelt server eller for et helt rack? Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Hm... Og er det da meningen at $50.000 er prisen for en enkelt server eller for et helt rack? Per rack så klart. ca NOK 2500,- per Opteron prosessor virker jo rimelig. Interconnect, minne og disker får du gratis. Endret 5. oktober 2004 av Knick Knack Lenke til kommentar
chil Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 3dmark 05 med den, hvis den har AGP slott da Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) 3dmark 05 med den, hvis den har AGP slott da Tror ikke den har det dessverre, men ytelsen hadde nok ikke vært noe særlig bedre enn med 1 stk. Opteron-prosessor siden 3DMark05 ikke er flertrådet. Interessant at disse systemene nå er leveringsklare, og det blir spennende å høre om hvor mye bedre ytelse det er på dette Opteron-systemet sammenlignet med kluster-løsninger med samme antall prosessorer Endret 5. oktober 2004 av snorreh Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Hm... Og er det da meningen at $50.000 er prisen for en enkelt server eller for et helt rack? Per rack så klart. ca NOK 2500,- per Opteron prosessor virker jo rimelig. Interconnect, minne og disker får du gratis. Men da er det vel litt feil å si "12-veis AMD64-server fra Cray, til $50.000"? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Var kanskej litt unøyaktig skrevet i artikkelen, at den skal konkurere med cluster-løsninger som typisk kjører Linux. Cray-systemet skal da også kjøre Linux. Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Hm... Og er det da meningen at $50.000 er prisen for en enkelt server eller for et helt rack? Per rack så klart. ca NOK 2500,- per Opteron prosessor virker jo rimelig. Interconnect, minne og disker får du gratis. Men da er det vel litt feil å si "12-veis AMD64-server fra Cray, til $50.000"? Mulig jeg misset noe nå, men mitt første innlegg var selvsagt en spøk. 12-way Opteron koster definitivt $50.000. Det er forøvrig ganske billig i forhold til de fleste alternativer. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Dette hadde kanskje vært noe for hw.no? Kanskje litt overkill om man ønsker å bruke den til en norsk webserver eller? Lenke til kommentar
Knick Knack Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Dette hadde kanskje vært noe for hw.no? Kanskje litt overkill om man ønsker å bruke den til en norsk webserver eller? Er nok først og fremst tiltenkt tallknusing ikke I/O intensive jobber. Da er det nok langt mer effektivt å bruke seks 2-way servere. Lenke til kommentar
Martin Lie Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 Mulig jeg misset noe nå, men mitt første innlegg var selvsagt en spøk. 12-way Opteron koster definitivt $50.000. Det er forøvrig ganske billig i forhold til de fleste alternativer. Nei, det var nok jeg som misset noe. Så egentlig ikke på prisen du skrev, og så ikke ironien. Uansett om man fikk hele racket til $50000, så ville vel gjerne ikke racket da være fullt populert. Men hvis du sier det, så aksepterer jeg at hver maskin koster så mye. Ca. $4000 pr. prosessor m/minne++ er vel ikke urimelig for denne målgruppen uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå