jonathan Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 Jeg har en definitve technology PF 15 subwoofer (gamle modellen med 350W forsterker) Den har blitt ødelagt for andre gang nå og jeg har også hatt en Cerwin Vega! sub som også har blitt ødelagt. Alle tre gangene subbene har blitt ødelagt, har det skjedd på samme måte. Jeg har brukt den en stund uten å spille særig høyt, så har den stått på standby en stund og på kvelden når jeg skal skru den av er den død. Hvis jeg prøver å sette inn en nye sikring har den smelt veldig hardt med en gang! Subbene har blitt ødelgt med ca en måneds mellomrom... Jeg har eliminert noen mulige forklaringer på hvordor dette har skjedd: 1. har hatt elektriker her som sa at det ikke skulle være noe feil med strømnettet eller jording 2. Satt stikkontakten til subben rett i veggen (ikke i en strøm list/skjøteledning 3. Brukt overspenningsvern på subben for å forhindre "peaks" i spenningen Jeg bruker en Onkyo TX-DS595 surr. rec. og en monster kabel som mellom den og subben (linje ut). Har hatt subben på ca. halv styrke og har ikke hat linje ut level til subben på +mange db (men skjelden spilt høyt, har aldri fått sikringen til å gå bortsett fra når subbene har blitt ødelagte, eller jeg har merket at subben blir belastet, eller at kjøleribben blir veldig varm) Mener jeg brukt pc som lydkilde alle tre gangene (koblet med en 3.5mm jack > RCA coax kabel til coax inn på surr, rec.) Noen som har løsning på mitt problem? Kan det være at Surr. rec. gir et forvrengt signal som ødelgger subben på denne måten? Kan det være noe galt med monster kabelen? Fikk beskjed om at likeretter brone bar ødelagt på CW subben og på Def tech subben var det bare en lodding på en strømkrets (tror det var ved power switchen). Venter nå på at DEf Tech subben repareres... og har IKKE Lyst til å måtte reparere den en gang til! Lenke til kommentar
alpha-v Skrevet 14. mai 2002 Del Skrevet 14. mai 2002 som gammel hifi freak/bygger så håper jeg at jeg kan hjelpe deg med et par tips her..: det høres veldig sannsynlig ut at du har et for høyt spenningsnivå ut fra onkyo`en din..det jeg ville gjort var og koble fra kablene fra forsterkeren(onkyo)som styrer remote og linjesignal ut til subben..videre tar du et vanlig analogt eller digitalt multimeter og måler spenningstoppene i det du slår på onkyo`en. jeg anbefaler at du måler først på "remote"utgangen-også sammenlikner i manualen til subben hvor høy maksimalspenningen skal være til subben. hvis spenningen fra onkyo`en overstiger maksimalspenningen som subben maksimalt kan tåle på remoteingangen-så ligger feilen i onkyo forsterkeren din! hvis du ikke har manual(bruksanvisning med alle data over subben) til subben-så står det sikkert en spenningstabell på baksiden av subben enten på kassa eller selve forsterkerdelen.. hvis du alikevel ser at spenningen ut fra onkyo`n ligger noenlunde innefor "limiten" til remoteinngangen på subben så går du videre til neste step: mål linjeutgangen som sender musikksignalet fra onkyo`en til subben.. normalt på de "fleste"integrerte forsterkere og forforsterkere ligger signalspenningen på rundt 500 Mv(millivolt)-en spenning som er det samme som en halv volt..men noen forsterere har også et noe høyere utnivå..noen bilstereoer har faktisk linjesignalspenninger opp til 8 volt på linjeinngangene-men så er effektforsterkerene som selges i dag til bilstereo som oftest dimensjonert for slike spenninger.. men på mange slike forsterkere beregnet for surround så har man som oftest mulighet i menyen til forsterkeren og justere dette signalet fra et lavt nivå til et maksimalnivå.. du kan først sjekke hvor høyt nivået på linjesignalet på sub utgangen står før du måler spenningen.du bør også under en eventuellt spenningsmåling passe på at du har aktivert "hvit støy"på forsterkeren-det er det samme som når du setter opp surroundanlegget og tester det med det man kan godt kalle for "kraftig sus"på godt norsk. hvis du ikke har muligheten for hvit støy på forsterkeren kan du bare ganske enkelt sette i ei cd plate i spilleren og avspille den mens du måler..men husk og sette multimeteret på "AC"..for signalet som kommer ut av linjeutgangene er i vekselspenning.men da vil du observere at det svinger i takt med musikken-men prøv og lese av med øyet de høyeste tallene(på et analogt meter)men det sikreste er å måle akkurat i det øyeblikket du slår på onkyo`en-hvis du på måleinstrumentet ser en veldig høy"peak"alså spenning som ligger langt høyere enn det som er maksimalt tillatt på subforsterkeren så ligge feilen mest sannsynlig der(i onkyo`en) når du måler remotespenningen fra forsterkeren så må du sette multimeteret til "DC"siden dette signalet sender likespenning til et startrele i subforsterkeren..som i sin tur starter selve strømforsyninga og den starter videre effektforsterkeren i subben..OG hvis dette spenningssignalet er allt for høyt..vil du mest sannsynlig brenne noen av komponentene i remotestyringen til subforsterkeren-på grunn av at de rett og slett ikke tåler den allt for høye spenningen. siden du allerede har opplevd dette tre ganger nå-så ville jeg sjekket surroundforsterkeren slik som jeg har beskrevet-hvis du ikke har det nødvendige instrumentet så kan du sikkert ta forsterkeren med til din nermeste radio/tv forhandler og be en av servicefolka der om å male utgangene slik som jeg har beskrevet.. håper at dette hjalp deg litt om ikke annet... hilsen: alpha-v måle-skulle det være..ikke male...dem er vel i gull antar jeg så det er vel ikke vits i og male dem i en annen farge da:) [ Denne Melding var redigert av: alpha-v på 2002-05-15 01:57 ] Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 Det var en god forklaring. :smile: Ville bare tilføye at hvis det er Onkyo-forsterkeren din som det er feil med, som det mest sannsynelig er, så ville jeg forlangt en erstatning for alt som har blitt ødelagt. Lenke til kommentar
Odden Skrevet 15. mai 2002 Del Skrevet 15. mai 2002 kanskje du bare har hatt for mye watt på subben enn den er beregnet for... har tatt knekken på en sub den måten... det er bare en mulighet. Lenke til kommentar
jonathan Skrevet 15. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2002 Takk for svar, hadde ikke ventet at noen hadde slik peiling ettersom jeg har snakket med uttalige hifi folk på både hifi butikker og reperasjonssteder og de syntes det var tvilsomt at en liten peak fra forsterkeren kunne ødelegge subben på den måten, spessielt ettersom det er en såpass ny reciever... Jeg begynner nå også å bli ganske sikkert på at det er forsterkeren, nå som det har skjedd tre ganger og at jeg har sjekket strømmen på rommet. Jeg hadde jo den første subben en stund med en annen reciever og det funka en stun, helt til jeg fikk onkyo'n. Tvilte litt på at det var onkyo'n i begynnelsen fordi jeg jeg hadde hatt onkyo'nca lie lenge før subben ble ødelagt, som jeg hadde hatt den gamle forsterkeren. Har ikke så mye peil selv så det var er par ting jeg ikke skjønte: - Hva mener du med å "koble fra kablene fra forsterkeren(onkyo)som styrer remote og linjesignal ut til subben" ? jeg bruker bare en kabel fra forsterkeren til subben > 1 RCA signal kabel... - "du kan først sjekke hvor høyt nivået på linjesignalet på sub utgangen står før du måler spenningen" mener du at man kan forsterke signalet til de forskjellige høyttalerne med noen db fra eller til? - hvordan skal jeg måle spenningen i linje utgangen til subben på onkyo'n? bruker jeg bare et multimeter med 2 stikker og setter hver stikke på hver sin den på rca utgangen på forsterkeren? en inne hullet og en på utsiden?? Har ikke skjema over hvor mye spenning subben tåler, men det står kanskje på subben som er på rep nå eller så kan jeg nok få det på butikken eller fra def. tech. i usa... Tror nok jeg skal klare og få presset elnor (der jeg kjøpte forsterkeren) til å betale reparasjonene. De har gitt meg god service tidligere og jeg har vært der å snakket med dem om subbene og jeg tok med forsterkeren bort å testen den på en sub der og da sa de at det ikke kunne være forsterkeren (men forsterkeren er jo ikke helt ødelagt, det er bare noen ganger den gir for høye peaks (håper jeg!!! er lei av aktive subber for tiden!! TUSEN TAKK! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå