Gå til innhold

Diverse smårusk ( Fart og stabilitet )

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, måtte bare sjekke. Er vanlig at folk glemmer DMA-støtte.

*Tenke tenke*. Denne ustabiliteten du snakker om høres merkelig ut... jeg har egentlig ingen ideer å komme med, men er du sikker på at minnet ditt ikke er dårlig, eller lignende? Beklager...

Lenke til kommentar

En mulig årsak til det du beskriver er at du har lite minne og at det pågår mye swapping. Det vil gjøre enhver maskin treig. Og for lite minne vil også få program til å kræsje.

Med andre ord se på /proc/meminfo (eller bruk top eller lignende) for å se hvor mye SwapFree du har i forhold til SwapTotal.

Lenke til kommentar
En mulig årsak til det du beskriver er at du har lite minne og at det pågår mye swapping. Det vil gjøre enhver maskin treig. Og for lite minne vil også få program til å kræsje.

Med andre ord se på /proc/meminfo (eller bruk top eller lignende) for å se hvor mye SwapFree du har i forhold til SwapTotal.

evt kjør kommandoen "free".

Lenke til kommentar

Hvis maskina di swapper for mye kan du eksprimentere litt med verdien i /proc/sys/vm/swappiness. Default i 2.6.8-1 kjernen som kommer fra yum / up2date er vel 60 eller så. Noen har fått bedre ytelse (mindre swapping, that is ;) ) ved å senke verdien. Men det spørs på hvor mye RAM du har.

Lenke til kommentar

evt kjør kommandoen "free".

hm,-

Dette var skummelt:

total used free shared buffers cached

Mem: 517164 511048 6116 0 100420 216176

-/+ buffers/cache: 194452 322712

Swap: 2047712 0 2047712

Slo Pc'en nettopp på )=

Lenke til kommentar

Hm... - Skjermdrivere? :p Det som er mitt problem tror jeg, hadde store

problemer i Windows den gangen for leeenge siden, - men nå i det siste

har jeg også ca 1. systemlock dagen - litt etter jeg har skrudd på pcen første

gang. - Og jeg har liksom ingen god forklaring på det, men tror det er X.Org

eller Nvidia driveren som tuller.. Problemet med Fedora, Errae, er at det

kommer med så mye dritt at du vet aldri hva grunnen er.

Kjører du Arch, el.l vil alt funke i starten, så etter du har lagt inn program "X"

begynner ting å skje - da vet du iallfall hvilket program som er slemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...