Gå til innhold

OC student need OC master.....=)


STS

Anbefalte innlegg

hei...er en fyr som har lyst å klokke cpuen litt, har lest masse om OC og sånt men det ble litt mye å svelge. Det står jo så mye alle plassene og jeg er ikkje akuratt noen pc guru (enda)

 

Så det jeg lurte på var om noen hadde gidda og forklare med noen enkle steg om hvordan dei overklokkings greiene funker. Jeg vet hvordan man stiler opp spenninger og ting og tang i biosen, men jeg leste litt om agp\pci lock , HTT og dårlig ram og slikt å der datt jeg ut.

 

Må man aktivere noe agp\pci lock greier og dill dall eller er det bare å skru opp varmen på cpuen, eller "svingningene i sekundet" som det heter på fagspråket

 

systemet mitt er:

AMD64 2.2gb (boxed vifte) har temp på 38-40 uten OC

Gigabyte k8nsnxp

corsair value 1024mb

 

Hadde vore kjekt og fått noen tips her av noen som har gjort detta før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel det er ganske enkelt...begynn i det små med å øke fsb med 5 mhz. om dette går bra (noe jeg skulle tro) så bare øker du med 5 mhz til

 

etterhvert som dette stiger så kan du støte på små problemer, noen er ustabilitet, det løses med å øke volt på ram og cpu, andre ting er varme

 

for å sette agp/pci lock på så bare setter du agp speed til 67 mhz. den er nok låst uansett, men det skader ikke å være forsiktig, kjipt om plutselig en harddsik eller et lydkort takka for seg

 

rammen vil nok stoppe deg føre cpu stopper, så det du kan gjøre da er å klokke bare cpu. men du burde kanskje klare rundt 220fsb på rammen dersom du mater på med en del volt, ram tåler vanligvis masse mer volt en de fleste hk kan levere, en som kaller seg formann her på forumet gir sine brikker opptil 3,7v på et xp system

Lenke til kommentar

Jeg fant en ganske fin guide på nettet, husker ikke hvor, men jeg poster den allikevel:

 

Notes for finding the highest stable memory and cpu speed .

 

I usually run the memtest #5 loop 4-5 times before i'm satisfied.

Whan it's okay i run one pass of all tests in it .

Using #5 to find the ideal voltage and max mem speed .

This is done with a reduced multiplier , so that the cpu mhz is not overclocked

and can't cause hickups.

 

Then in windows i use HotCpuTesterPro (not shareware version as it's missing the fft test) .

And loop only the Fast Fourier Transforms (FFT) test and let it run over 40 times .

This one is good to check if your cpu speed (if oc'ing) is stable as it's

heavy mathematicle based .

This test (looped FFT) will revial in 10-15 minutes if your cpu clock is good or bad .

 

After this is done you should have noted the max stable mem frequency and voltage (memtest) ,and the max cpu frequency (FFT test) the comp can run.

 

Next is to put together a fsb/multi/HHT x3/x4 , memory divider that gived the best possible match close to your max cpu speed and mem speed (or a little bit under).

 

Then the final clocking is tested with prime95 torture test (lots of memory and cpu tested) for some hours that makes sure all different tests pass atleast once.

 

Har ikke prøvd den selv, men det virker som en veldig fin guide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...