Gå til innhold

Linux til Netshop notebook 1557GLS

Anbefalte innlegg

Jeg funderer på om jeg skal kjøpe meg en bærbar PC. Jeg har sett litt på Netshop notebook 1557GLS

Er det noen som vet om maskinvaren har drivere til linux? Jeg ser at det er et ATI skjermkort og har hørt at det er litt problemer med ATI under linux.

Hvis noen har noen forslag til andrebærbare må de bare komme med dem. Jeg er på utkikk etter en bærbar med god batterikapastitet, rimelig bra portabilitet og som ikke er altfor dyr. Trenger egentlig ikke å kunne kjøre noen tyngre 3D-applikasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke noe erfaring med den, men hos meg fungerer i hvertfall speedstepping på den CPUen (med kernel 2.6.9-rc2-mm1). Hvis det er et sånt Intel Wireless 2200-kort i den, kan jeg også si at dette fungerer utmerket (uten bruk av ndiswrapper).

Lenke til kommentar

Jeg har 1557 selv, og det fungerer ganske bra. ATI driverne er noe drit, men de virker til en viss grad. Ytelsen er bånn i bøtta, og tv ut får jeg heller ikke til å fungere. Men 3d ytelse er til stede ihvertfall. Det er noe man må leve med så lenge man bruker ATI.

Wlan driverne er det stor fremgang i for tiden også. De er ikke på høyde med windows driverne helt enda, men det kommer nye versjoner stadig vekk og utviklerne jobber virkelig med å få driverne bra. Kreditt til intel denne gangen!

Når det gjelder resten av hardwaren i 1557, så er vel alt støtta ganske bra. Modemet har jeg aldri prøvd, så det vet jeg ikke noe om. Lyd, nic, firewire, usb2 osv fungerer bra. En fin maskin til linux hvis man kan leve med ATI. :D

Lenke til kommentar

Jeg bruker suspend-to-disk hele tida, suspend to ram funker også rimelig greit, bortsett fra at wlan-kortet kubber når du gjør det. En reboot (evt. suspend/resume to disk) får den opp igjen. Bruker swsusp2.

Ang. TV-ut, så har jeg fått til det også.. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Med ATI-driveren så fikk jeg det til ved å skru av laptoppanelet, slik at den bare hadde output på tv-en.

Har ikke prøvd med open-source-driverne, men de skal støtte det. (?)

EDIT: Med kernel 2.6.9 og høyere funker sleep-to-mem smertefritt!

Endret av GNUfan
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å installere både debian sarge og woody på min netshop 1557GLS uten hell. Boot-screen kommer opp, og hardware-listinga starter og så blir skjermen plutselig helt svart.

Har også prøvd å installere slackware, noe som fungerer helt fint. Problemet er at jeg vil ha debian. Noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å installere både debian sarge og woody på min netshop 1557GLS uten hell. Boot-screen kommer opp, og hardware-listinga starter og så blir skjermen plutselig helt svart.

Har også prøvd å installere slackware, noe som fungerer helt fint. Problemet er at jeg vil ha debian. Noen gode forslag?

det funker fint å instalere testing eller unstable på den.. men dersom du legger inn woody eller stable som den heter. den er veldig gammel og støtter ikke hardware som du har.

Lenke til kommentar
det funker fint å instalere testing eller unstable på den.. men dersom du legger inn woody eller stable som den heter. den er veldig gammel og støtter ikke hardware som du har.

Hva var det du ikke forstod i posten min? Du svarer jo ikke på det jeg spør om i det hele tatt, og du motsier meg faktisk. Jeg sier at jeg ikke får lagt inn hverken stable eller unstable, da hjelper det lite at du mener det virker å legge inn unstable.

Spar meg.

Lenke til kommentar

Hva var det du ikke forstod i posten min? Du svarer jo ikke på det jeg spør om i det hele tatt, og du motsier meg faktisk. Jeg sier at jeg ikke får lagt inn hverken stable eller unstable, da hjelper det lite at du mener det virker å legge inn unstable.

Spar meg.

Det er mange måter å innstallere debian på. Via en annen distro går helt fint så lenge du har ledig harddisk-plass. Jeg tror debootstrap er et verktøy som kan brukes til dette.

Endret av drall
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...