Mortal Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg funderer på om jeg skal kjøpe meg en bærbar PC. Jeg har sett litt på Netshop notebook 1557GLS Er det noen som vet om maskinvaren har drivere til linux? Jeg ser at det er et ATI skjermkort og har hørt at det er litt problemer med ATI under linux. Hvis noen har noen forslag til andrebærbare må de bare komme med dem. Jeg er på utkikk etter en bærbar med god batterikapastitet, rimelig bra portabilitet og som ikke er altfor dyr. Trenger egentlig ikke å kunne kjøre noen tyngre 3D-applikasjoner. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Har ikke noe erfaring med den, men hos meg fungerer i hvertfall speedstepping på den CPUen (med kernel 2.6.9-rc2-mm1). Hvis det er et sånt Intel Wireless 2200-kort i den, kan jeg også si at dette fungerer utmerket (uten bruk av ndiswrapper). Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg har nesten lik, bare en litt eldre sak. Funker gullfint.. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Men husk en svært ny (som i -mm-serie) kernel for speedstepping på 1,7 GHz Dothan. Har visstnok forskjellige ACPI-tabeller fra de andre, eller noe... Lenke til kommentar
Mortal Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Takk for svar. Men er det ikke problemer med ATI? Eller har jeg misforstått noe... Lenke til kommentar
whoi Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg har 1557 selv, og det fungerer ganske bra. ATI driverne er noe drit, men de virker til en viss grad. Ytelsen er bånn i bøtta, og tv ut får jeg heller ikke til å fungere. Men 3d ytelse er til stede ihvertfall. Det er noe man må leve med så lenge man bruker ATI. Wlan driverne er det stor fremgang i for tiden også. De er ikke på høyde med windows driverne helt enda, men det kommer nye versjoner stadig vekk og utviklerne jobber virkelig med å få driverne bra. Kreditt til intel denne gangen! Når det gjelder resten av hardwaren i 1557, så er vel alt støtta ganske bra. Modemet har jeg aldri prøvd, så det vet jeg ikke noe om. Lyd, nic, firewire, usb2 osv fungerer bra. En fin maskin til linux hvis man kan leve med ATI. Lenke til kommentar
Os|r|s Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Hva med suspend? Fikk aldri dette til å funke når jeg kjørte Linux på min 1557. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Det har jeg aldri prøvd. Jeg trodde ikke det var så veldig brukenes enda. Men hvis noen gidder å prøve så er det bare å legge fram resultatene her Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Jeg bruker suspend-to-disk hele tida, suspend to ram funker også rimelig greit, bortsett fra at wlan-kortet kubber når du gjør det. En reboot (evt. suspend/resume to disk) får den opp igjen. Bruker swsusp2. Ang. TV-ut, så har jeg fått til det også.. Lenke til kommentar
ola555 Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Jeg sliter også med tv-out. GNUfan: kunne du forklart hvordan du får til tvout på en 1557G? på forhånd takk Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 (endret) Med ATI-driveren så fikk jeg det til ved å skru av laptoppanelet, slik at den bare hadde output på tv-en. Har ikke prøvd med open-source-driverne, men de skal støtte det. (?) EDIT: Med kernel 2.6.9 og høyere funker sleep-to-mem smertefritt! Endret 13. november 2004 av GNUfan Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 *gledeseg til å få inn fc3 (2.6.9) på lappisen* Lenke til kommentar
leinman Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg har prøvd å installere både debian sarge og woody på min netshop 1557GLS uten hell. Boot-screen kommer opp, og hardware-listinga starter og så blir skjermen plutselig helt svart. Har også prøvd å installere slackware, noe som fungerer helt fint. Problemet er at jeg vil ha debian. Noen gode forslag? Lenke til kommentar
tivolieselet Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg har prøvd å installere både debian sarge og woody på min netshop 1557GLS uten hell. Boot-screen kommer opp, og hardware-listinga starter og så blir skjermen plutselig helt svart. Har også prøvd å installere slackware, noe som fungerer helt fint. Problemet er at jeg vil ha debian. Noen gode forslag? det funker fint å instalere testing eller unstable på den.. men dersom du legger inn woody eller stable som den heter. den er veldig gammel og støtter ikke hardware som du har. Lenke til kommentar
leinman Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 det funker fint å instalere testing eller unstable på den.. men dersom du legger inn woody eller stable som den heter. den er veldig gammel og støtter ikke hardware som du har. Hva var det du ikke forstod i posten min? Du svarer jo ikke på det jeg spør om i det hele tatt, og du motsier meg faktisk. Jeg sier at jeg ikke får lagt inn hverken stable eller unstable, da hjelper det lite at du mener det virker å legge inn unstable. Spar meg. Lenke til kommentar
drall Skrevet 14. november 2004 Del Skrevet 14. november 2004 (endret) det funker fint å instalere testing eller unstable på den.. men dersom du legger inn woody eller stable som den heter. den er veldig gammel og støtter ikke hardware som du har. Hva var det du ikke forstod i posten min? Du svarer jo ikke på det jeg spør om i det hele tatt, og du motsier meg faktisk. Jeg sier at jeg ikke får lagt inn hverken stable eller unstable, da hjelper det lite at du mener det virker å legge inn unstable. Spar meg. Det er mange måter å innstallere debian på. Via en annen distro går helt fint så lenge du har ledig harddisk-plass. Jeg tror debootstrap er et verktøy som kan brukes til dette. Endret 14. november 2004 av drall Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 15. november 2004 Del Skrevet 15. november 2004 Jeg hadde dette problemet også. Løsningen var å skrive install debian-installer=nofb eller no sånt. Det står på en av F1-F2-F3-sidene i bootloaderen. Se etter "disable framebuffer". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå