Gå til innhold

[Overklokking] AMD Athlon XP2500+

Anbefalte innlegg

Hei Sveis :p Er denne CPUen brukende til overklokking? Tenkte å stille opp BUS hastigheten (?) fra 166MHz til 200MHz i bios. Vil dette funke ? Må jeg kjøpe ny vifte og justere Volt Core?

Hva synes dere ellers om oppsettet?

:hmm:

CPU

AMD Athlon XP2500+ 1.833GHz OEM, socket A 333MHz,512KB Barton

HoverKort

MSI K7N2 Delta-ILSR

RAM

TwinMOS PC2700 (166MHz) DDR-DIMM 512MB CL2.5

CPU-Vifte

Spire WhisperRock IV Socker A, for AMD opp til XP3200+

Diverse Info

Core Voltage = 1.65 V

CPU er klokket til 166MHz i bios - Kan stilles til 200MHz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikker du kommer helt til 200 FSB med det minne (pc2700).

Men du kan jo prøve og stille opp FSB litt og litt.

Ikke vet jeg om FSB på HK'et ditt er jumperstyrt eller ikke, men det finner du fort ut.

NB! Bare 4 linjer i signaturen!

Lenke til kommentar

kan du forklare hva FSB er ? og hvor sjekker jeg denne?

Offtopic: er socket A prosessorer på tur ut av markedet? ser at Komplett.no har nåen få sorter Socket A prosessorer på web-shoppen :no:

Endret av posse
Lenke til kommentar

Offtopic: er socket A prosessorer på tur ut av markedet? ser at Komplett.no har nåen få sorter Socket A prosessorer på web-shoppen :no:

FSB x Multiplier= xxxx Mhz

Netshop seller AMD XP enda, men AMD 64 har vel snart tatt over "trone" til AMD XP...

Lenke til kommentar

Front Side Bus - grensesnittet mellom prosessor og minne. På min XP2400-prosessor har jeg DDR 133 MHz FSB, altså 266 MHz effektivt.

I utgangspunktet kjører prosessoren din på multiplier x FSB, altså en multiplier på 10x og en FSB på 200 MHz vil gi deg 2 GHz kjernehastighet.

Socket A er vel på vei ut ja. Iallefall til stasjonære pcer.

Lenke til kommentar

Ja og nei.

AMD XP er på vei ut til fordel for AMD A64 (p4 konkurrent), mens Sempron er etterfølgeren til Duron (Celeron konkurrent).

Socket A vil leve en stund til pga at Sempron leveres til både Socket A og Socket 754.

Det som er viktig å få med seg er at Sempron har en svakere PR-Rating enn XP. Trekk fra ca 300 på Sempron ratingen så har du XP rating.

Dvs Sempron 2400+ = XP 2100+ hastighet.

Lenke til kommentar
Front Side Bus - grensesnittet mellom prosessor og minne. På min XP2400-prosessor har jeg DDR 133 MHz FSB, altså 266 MHz effektivt.

I utgangspunktet kjører prosessoren din på multiplier x FSB, altså en multiplier på 10x og en FSB på 200 MHz vil gi deg 2 GHz kjernehastighet.

sådet jeg gjør nå er bare å gå inn i bios.. stille den fra 166MHz til 200MHz å prøve å starte?

Lenke til kommentar

sådet jeg gjør nå er bare å gå inn i bios.. stille den fra 166MHz til 200MHz å prøve å starte?

Som sagt så tviler jeg på at det går. Fordi du har for "dårlig" minne.

Lenke til kommentar

jeg har en xp2500 og kingston value ddr333/pc2700 minne. Jeg har overklokket fsb til 210 mhz, MEN jeg kjører cpu/dram ratio på 5:4. da blir fsb på cpu 420 mhz, mens på minnet blir det 169 mhz.. altså har jeg overklokket minnet mitt med hele 2 mhz..

det går fint å kjøre minne og cpu asynkront, men det bør helst unngås.. (jeg skal kjøpe nytt minne når pengene begynner å rulle inn)

edit: husket litt dårlig angående cpu/dram...

Endret av Musty
Lenke til kommentar

BaX: hvor stiller jeg denne? har du et bilde av bios slik at jeg kan se? Btw,dette er første gangen så jeg er litt blank på området... :blush:

Btw: kan bare stille den opp fra 166MHz og direkte til 200MHz!

Er ingenting i mellom de 2 frekvensene

Endret av posse
Lenke til kommentar

hvor mye tror dere Minnet mitt tåler? hva skjer hvis jeg klokker for mye? kan jeg sjekke om minnet tåler mere? eller blir det fucked med engang?

Offtopic: Nederst på bildet du gav meg står det : AGP Aperture Size (mb) [128M],

hvis jeg har et 256mb skjermkort skal det da stå 256m der?

Endret av posse
Lenke til kommentar
hvor mye tror dere Minnet mitt tåler? hva skjer hvis jeg klokker for mye? kan jeg sjekke om minnet tåler mere? eller blir det fucked med engang?

Hvis du klokker for mye stater ikke maskinen og du må resette Cmos. Dette gjør du vet å ta ut batteriet på Hk'et ditt.. Minnet ditt ser du hvor mye tåler, starter ikke pc'n så stiller du ned FSb igjenn..

Jeg kan desverre ikke så mye om sjermkort...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis du klokker for mye stater ikke maskinen og du må resette Cmos. Dette gjør du vet å ta ut batteriet på Hk'et ditt.. Minnet ditt ser du hvor mye tåler, starter ikke pc'n så stiller du ned FSb igjenn..

Nei.. du behøver ikke ta ut batteriet..

Du stiller en jumper (JP14/ClrCmos) på pinne 2-3 noen sekunder.. så tilbake til 1-2 (normal).

På en del HK så ordner Bios dette automatisk..

Dersom boot "staller".. stilles FSB, Timings etc. tilbake til "Safe&slow settings".. og så prøver man igjen..

Ihverfall 4 av mine (er det 10 nå?) PC'er funker det slik.. f.eks. Asus P4S800, MSI 875p Neo-FISR.. Aopen MX4SG-N (i865G).

Edit:

Du *må* stille minne asynkront dersom du skal klokke til FSB200.. Det sier seg vel nesten selv.. Det er vel ikke akurat super-Ram det trådstarter har.. og den går neppe som DDR400..

F.eks..:

Når jeg klokker FSB til 250 stiller jeg RAM til DDR333 (dvs. 320).. da blir minnet "klokket" til DDR400 (dvs. specs)..

Ideelt sett bør man investere i überRAM når man skal klokke...(DDR500 f.eks.).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Nei.. du behøver ikke ta ut batteriet..

Du stiller en jumper (JP14/ClrCmos) på pinne 2-3 noen sekunder.. så tilbake til 1-2 (normal).

På en del HK så ordner Bios dette automatisk..

Dersom boot "staller".. stilles FSB, Timings etc. tilbake til "Safe&slow settings".. og så prøver man igjen..

Ihverfall 4 av mine (er det 10 nå?) PC'er funker det slik.. f.eks. Asus P4S800, MSI 875p Neo-FISR.. Aopen MX4SG-N (i865G).

Jeg prøvde å forklare det på ein litt enkel måte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...