faaeri Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Hei. Jeg pleier å rydde opp i mine egne (og ganske mange andres) dataproblemer, men nå forstår jeg ingenting, og ber dere om hjelp. Jeg har jobbet med hardware i mange år, og tror liksom at jeg kan sånne ting som biosinstillinger, windowsinstallasjoner, hastighetsoptimaliseringer osv, så jeg har forsøkt mye, men kommer ingen vei i dette tilfellet. Slik er saken: Jeg hadde en maskin som ble satt sammen av deler, det meste fra rundt 1999 (PIII 733, Asus P2B, 128mb, ATI Rage Fury...). Den var veldig langsom, og jeg forsøkte masse med biosinstillinger og windowsinstallasjoner, men det hjalp ikke. I vår ble jeg så lei av det hele at jeg kjøpte nytt HK, ny CPU og ny ram, så nå er det AMD Athlon 1600+, 256mb DDR, Epox EP-8KHA+. Det ble faktisk ikke stort bedre. Jeg byttet nylig skjermkort (Sapphire Radeon 9200), men det hjalp heller ikke. Når man prøver å gjøre mer enn en ting av gangen stopper alt opp. Hvis man prøver å laste en side i nettleseren (Opera), så får man ikke gjort noe annet. Å åpne en nettverksstasjon kan ta lang tid. Maskinen er på et domene, og autentiseres mot en win srv 2003 domenekontroller. Jeg har tidligere hatt andre domenekontrollere, og har andre maskiner som også er koblet mot den som ikke har problemer, så jeg mistenker ikke nettverket. Maskinen har XP Pro. Nå har den SP2. Maskinen har en SCSI DVD-spiller fra -98. Jeg har prøvd å koble den fra, og jeg har byttet scsi-kort fra Tekram til Adaptec AHA 19160. Så det eneste som ikke er byttet er PSU (bør ikke gi slike symptomer), Harddisk (jeg har byttet dem, men ingen av dem er veldig nye - 3x20GB), og diskettstasjonen. Hva er problemet med denne maskinen? Hvis noen har noen gode ideer er jeg evig takknemlig. Vennlig hilsen Erik Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Regner med du har prøvd en format/reinstallasjon av os? Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Høres ut som masse adaware Ellers så er vel psu veeeldig aktuell.. Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Kanskje ny PSU gjør susen... Ellers prøv å formater. Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 paralell installasjon av os (2 os i en partisjon) ? Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 - Format/reinstallasjon har jeg gjort. - Det kjører siste versjon av Norton Antivirus 2004 på den, og jeg skanner jevnlig. - Adaware SE personal kjører (har forresten ikke så mye å si siden det ikke har hjulpet å reinstallere/formattere) - Jeg har kun ett os på maskinen. Jeg skal prøve med en annen PSU, men i mellomtiden er jeg veldig interessert i å høre litt om logikken bak denne teorien. Jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor en dårlig PSU skal gjøre at maskinen går langsommere. Den vil vel enten henge eller slå seg av? Hvis noen kan forklare er det fint. Men ingenting skal være uprøvd, så jeg skal teste en annen psu i dag. Takk for tips. Erik Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Norton 2004 bruker en del ressurser, men det skal jo ikke ta knekken på alt. Lenke til kommentar
werwer Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 256mb ram er lite om du har masse greier installert.. er den like treg om du stopper alle unødvendige prosesser? er det bare nettavhengige programmer som er trege? Se om det hjelper å disable nettverkskort(eller andre ting), kanskje? Du har selvsagt alt av drivere? Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Første eg tenker på er at ein av harddiskene dine står i "pio mode" Har du skjekket dette? Lenke til kommentar
black_knight Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 - Format/reinstallasjon har jeg gjort.- Det kjører siste versjon av Norton Antivirus 2004 på den, og jeg skanner jevnlig. - Adaware SE personal kjører (har forresten ikke så mye å si siden det ikke har hjulpet å reinstallere/formattere) - Jeg har kun ett os på maskinen. Jeg skal prøve med en annen PSU, men i mellomtiden er jeg veldig interessert i å høre litt om logikken bak denne teorien. Jeg klarer ikke for mitt bare liv å forstå hvorfor en dårlig PSU skal gjøre at maskinen går langsommere. Den vil vel enten henge eller slå seg av? Hvis noen kan forklare er det fint. Men ingenting skal være uprøvd, så jeg skal teste en annen psu i dag. Takk for tips. Erik - Det kjører siste versjon av Norton Antivirus 2004 på den, og jeg skanner jevnlig. Prøv å disable Norton Antivirus.. Det er ærlig talt et møkkaprogram. Det skaper faktisk akkurat samme problemene som du beskriver på "visse" maskiner. (Jeg mener at det er alle, men en del folk nekter) Det kommer av at det tar en hvilken som helst fil som du overfører via lokalnettet eller lokalt på maskinen, og prøver å stappe den i RAM for å skanne den.. Dette er som du sikkert skjønner jævli upraktisk hvis du skal overføre ei 700MB fil. Og spesielt upraktisk for deg som har bare 256MB minne. Jeg har hatt samme problemet med at all webbing blir totalt suppe med Norton aktivert. (Han bruker 100% CPU i flere sekunder etter at en side er åpnet) Når det gjelder at nettverket er tregt å browse, er dette et vanlig problem med alt etter win2k.. Husker ikke helt hvordan man fixet dette. Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 antar du har prøvd aida /everest , får da en oversikt , på band hastigheter/vidde ev Lenke til kommentar
SunKing Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Tenker det har med diskene dine å gjøre ja. Enten så står de i PIO Mode, eller så er de generelt ekstremt trege. Bytt disker. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Kanskje ny PSU gjør susen... Ellers så er vel psu veeeldig aktuell.. Så har man hørt det og.... Vil og veldig gjerne høre hvordan den skulle få en maskin til å bli treig, så come on å opplys meg Hva med å sjekke hvor mye RAM maskinen din bruker ? Vil tippe den skriker etter å få mer RAM. Norton er veldig glad i å bruke opp minnet, som tidligere nevnt. Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Første eg tenker på er at ein av harddiskene dine står i "pio mode" Har du skjekket dette? 3hdd og en cdrom kanal 1 står 2hdd kanal2 cdrom og hdd med os ? stemmer nok den ! Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Høres ut som masse adaware Ellers så er vel psu veeeldig aktuell.. Du mener selvsagt adware? Eventuelt spyware. Gå på www.download.com og last ned AdAware og Spybot. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 (endret) Dette var da en fattig maskin.. Vil tippe at harddiskene dine er veldig treige. I tilllegg så hadde nok maskinen vært glad for litt mer RAM (som tidligere nevnt). Kjøpte du HK, CPU og minne NYTT i vår? Visste ikke at de solgte AMD Athlon 1600+ da engang.. Jeg er ikke helt sikker på systemkravene er for å kjøre XP, men det høres egnetlig ikke SÅ rart ut for meg at det går litt tregt i svingene, særlig ikke med et krevende antivirusprogram installert. Hvordan er den rett etter en helt clean installsjon av OS da? Endret 5. oktober 2004 av darkness| Lenke til kommentar
GoodGoing Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Enig me de fleste her ang. ram og antivirus. I tillegg er min erfaring at maskinen ble merkbart tregere etter at jeg installerte SP2. Noen enig? Lenke til kommentar
Passasjer Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Det finnes andre Antivirus programmer som er mye mindre krevende en NA2004... Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Harddiskene står ikke sammen med DVD-spiller, for DVD-spiller er scsi. Jeg kunne godt tenkt meg mer ram, men da XP kom på markedet i 2001 var det ikke vanlig med mer enn 256mb, og jeg har kjørt mange maskiner med så mye (lite ram). Selv om det i dag er vanlig med minimum dobbelt så mye ram og dobbelt så kraftig prosoessor, så har maskinen absolutt det den trenger for å kjøre XP, så problemet ligger nok ikke der. Det tipset jeg støtter meg mest til er om Norton antivirus. Jeg har avinstallert det, og tester nå hvor dan det går. Det ser ut som den er bedre, men maskinen har av og til fungert godt i kortere perioder, så jeg kan ikke konkludere noe ennå. Uansett er jeg kjempeglad for alle tipsene, og er helt sikker på at vi sammen finner utav dette. Jeg gir beskjed når jeg har testet litt mer. Erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå