Gå til innhold

Merkelig problem ved installering av OS

eskilh

Anbefalte innlegg

Har nettopp bygd en PC for en kompis:

Abit Nf7-s v2.0

XP2700+

samsung s-ata disk

2xTwinmos 256MB

Problemet er at når jeg skal installere XP, så stopper hele greia opp når en ferdig med å laste inn driverne og det står "starting windows". Dvs. før du i det hele tatt får den menyen der du velger hvilken harddisk du skal bruke og du skal sette opp partisoner osv.

Det samme skjer når jeg prøver med en windows 2000-cd også, så det er ikke cd-en det er noe feil med.

Har fulgt den s-ata guiden som ligger på forumet her, men likevel litt usikker på hvordan det skal gjøres i BIOS'en.

Noen som har peiling? Skjønner ingenting :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du må bruke den disketten som følger med hovedkortet under installasjonen.

DVS :

1. Sett cd-rom til first boot device, og SATA til andre i BIOS

2. Sett disketten i diskettstasjonen.

3. Start maskinen, velg at du vil installere scsi drivere (F2 tror jeg det står om jeg ikke husker feil)

Så skal du kunne velge drivere til SATA kontrolleren, og installasjonen skal gå greit.

Lenke til kommentar

Har gjort det (F6 og sett inn diskett og alt det der), det er ikke det som er problemet!

Installasjonsprogrammet låser seg før du velger harddisk, så det har antagelig ingenting med s-ata disken å gjøre, har jo andre "vanlige" harddisker som jeg kan velge, om jeg bare hadde fått lov...

Lenke til kommentar

Hvaslags skjermkort er det på denne maskinen?

Vet dette var et stort problem når XP først kom ut.

Personlig hadde jeg dette problemet, løsningen på mitt problem var å nappe ut mitt (da) nye skjermkort, og slenge i mitt gamle og så sette inn det nye når installasjonen var ferdig.

Har du prøvd å oppdatere BIOS?

Prøv med litt feilsøking, og prøv å finn ut hvilket komponent/innstilling som løser problemet.

Står sikkert hauger om dette hvis du søker i google også....

Lenke til kommentar
Men hvem er det som gidder å ha det? Vil jo sef ha windows inn på maskina :/

Litt offtopic, men hvis jeg hadde fått like bra ATI-drivere til linux, og jeg hadde kunnet spille i linux, hadde jeg kastet Windows langt ut av hovedmaskinen. Stoler ikke på det møkkafilsystemet de kaller NTFS.

Lenke til kommentar
Men hvem er det som gidder å ha det? Vil jo sef ha windows inn på maskina :/

Litt offtopic, men hvis jeg hadde fått like bra ATI-drivere til linux, og jeg hadde kunnet spille i linux, hadde jeg kastet Windows langt ut av hovedmaskinen. Stoler ikke på det møkkafilsystemet de kaller NTFS.

NTFS er jo basert på samme system som f.eks. ext3 og jfs som linux bruker da ;)

Lenke til kommentar

Linux bruker også et nytt filsystem kalt ReiserFS, og er det filsystemet jeg vet om som utnytter harddisken maksimalt. Partisjonen bruker 33 MB av en 300 GB disk, mens NTFS bruker mye mer enn det, flere GB.

Og grunnen til at jeg ikke stoler så mye på NTFS, er at jeg opplevde å nesten miste alle filene mine på lagringsdisken fordi den h*** NTFS-partisjonstabellen gikk dukken da jeg prøvde å installere Solaris på maskinen. Det var ikke noe feil med disken eller noe sånt, og installasjonsprosedyren til Solaris skrev ikke til den disken. Og det er mange som har opplevd noe lignende. Dessuten var det en kamerat av meg som dumpet 80 GB med småfiler på rundt 3-10 MB til min maskin med harddisker formatert i NTFS. Da forsvant 3-5 GB. Omformaterte til ext3, gjorde samme overføring. Da mistet jeg ingen filer. Det samme gjelder ReiserFS, bare at ReiserFS utnytter disken mye mer effektivt enn det ext3 gjør, men så er ext3 en del raskere, da. Så NTFS gir jeg ikke mye for.

Lenke til kommentar

Og nå trenger jeg kun windows til å spille på, da jeg fikk til å oppgradere til kjerne 2.6.7 på min hovedmaskin (se profil). Det eneste jeg mangler nå, er gode ATI-drivere til Linux, pluss noen spill. Skjer det, kommer jeg til å kaste ut windows helt fra min hovedmaskin.

Lenke til kommentar

PLZ, SPAR MEG FOR LINUX-WINDOWS-DISKUSJONEN!!!

:no:

Det var liksom ikke det jeg lurte på. Skal ikke ha linux, bruker maskina for det meste til spilling.

Vil ha Windows...

Ingen som har litt peiling på (det egentlige) problemet mitt??

Lenke til kommentar

Funker det vist du ikke laster SATA driveren og/eller fjerner SATA disken`?

Funker det når du ikke laster driveren så se om du finner en anna driver..

Produsenten av SATA kontrolleren sin feks..ikke ABIT sin

Måtte det selv i går..Driverene som fulgte med HKet (Gigabyte HK,via SATA chip) funka ikke..fant ikke disken fordet om driveren ble lasta fint inn..Men når jeg henta VIA sin driver så kom den..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Nei, det funker ikke. Har vel prøvd omtrendt alt nå. Bytta cpu, testa rammen, bytta skjermkort, flasha bios, testa de nyeste s-ata driverne, testa rammen, prøvd med en vanlig ide harddisk....

Med andre ord, begynner å bli temmelig lei....data er bare helvete :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...