Cloud Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Har kjøpt en "ST Lab PCI ATA 133 IDE CARD" fra komplett på oslolan. Problemet er at denne nekter å fungere. Når jeg kobler til denne enheten i en pci slot nekter pc å boote windows. Den stopper med en svart skjerm etter verifying DMI pool data og før win loading screen. Hvis jeg tar ut alle ide kablene som sitter i hk fra før av og prøver å boote med win disken koblet til kontrolleren, får jeg en bluescreen etter loading win screenen. Har prøvd å formatere win disken. Satt så inn disken på ide kontrolleren og prøvde å legge in win på den. Windows fant da ikke noe slags harddisk. Bestemte meg da for å instalere win på disken ved å koble til disken på hk. Instalasjoner gikk greit, men etter at jeg har lagt in alt av drivere, flashet bios osv osv så vil fortsatt ikke win boote med IDE kontrolleren i pc. Drivere til IDE kontrolleren er ikke mulige å legge inn før windows finner kontrolleren. Er det noen smarte triks jeg kan prøve? Hadde en komplett man over for å se på det når jeg var på ol, men han fant ikke ut av det. Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Har selv slitt i MÅNEDSVIS med det problemet - har ikke klart å fikse det.... Det som skjer er at BIOS'en på hovedkortet absolutt vil boote fra kontrollerkortet - samme hva du gjør. Har hatt dette problemet med alle hovedkort jeg har prøvd (Asus, MSI og Gigabyte) Dette er noe du kan prøve: Ha klar en driverdiskett med driverene til kontrolleren. Koble OS disken til kontrolleren, start installasjon av windows fra CD'en(ja du må reinstallere), med en gang den booter fra windows CD'en trykk F6 (det står trykk F6 for å legge til ekstra IDE/SCSI kontroller drivere), vent litt og den vil spør etter driver diskett - stapp i disketten og last driverene fra disketten. Installer windows - og alt burde i teorien funke SÅ LENGE DU HAR OS DISKEN PÅ DENNE KONTROLLEREN - du kan ikke flytte den tilbake igjen - da kommer du opp i samme problem igjen. Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Om jeg må ha os disken på disk kontrolleren er egentlig samme f**n for meg, problemet er at det heller ikke følgte med noen driver diksett, bare driver cd. Og når jeg forklarte dette for den snille komplett mannen som hjalp meg, mente han at siden det ikke følgte med en diskett skal det ikke være meningen å legge inn noe slags drivere først. Men hvis noen andre har fått med drivere til den kontrolleren jeg har, så si gjerne ifra!! Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 ... Takker for svar OC-freak. Men har du samme kontroller som meg? Lenke til kommentar
hart Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Snodig... jeg har samme kontroller (gitt at din har BIOS). Hos meg fungerer alt knirkefritt og jeg har temmelig full kasse. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Pass på at bios ikke er satt opp til å boote add-on cards først. Selv om du har satt opp den "vanlige" HDD'en som first boot, men samtidig har valgt boot from addon (meny'ene har litt forskjellige navn) så vil alle addon-cards bli bootet først. Jeg har nettopp satt opp et giga-byte kort der et HPT372A pci kort havnet først som standard og jeg måtte flytte den nedover i boot orderen Så sjekk om det kan være dette. Lenke til kommentar
arna Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Pass på at bios ikke er satt opp til å boote add-on cards først. Selv om du har satt opp den "vanlige" HDD'en som first boot, men samtidig har valgt boot from addon (meny'ene har litt forskjellige navn) så vil alle addon-cards bli bootet først.Jeg har nettopp satt opp et giga-byte kort der et HPT372A pci kort havnet først som standard og jeg måtte flytte den nedover i boot orderen Så sjekk om det kan være dette. SÅ du sier at hvis du har en SCSI og pata disk koblet til så må pata disken fjernes fra alle priorities ? Lenke til kommentar
werwer Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 hvis maskinen er overklokka, og pci kjører på over 33mhz , så er det ikke sikkert idekontrollern tåler det.. er vel nesten sikkert at den ikke gjør det, siden det er en av billigste slag Lenke til kommentar
Cloud Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 hvis maskinen er overklokka, og pci kjører på over 33mhz , så er det ikke sikkert idekontrollern tåler det..er vel nesten sikkert at den ikke gjør det, siden det er en av billigste slag Kjørte alt på standar når jeg satt inn kontrolleren. Uansett er det pci/agp lås på hk så det skal ikke være noe problem. Har prøvd alle mulige forskjelige boot rekkefølger. Har prøvd å boote med SCSI og ingen ting annet, men den kommer fortsatt ikke forbi den blue scrennen som kommer etter win loadingen. Har fått en mail av support fra komplett, og de mente at jeg skulle lage en boot disk fra cd som jeg fikk med. Hvordan jeg skal gjøre dette har jeg ingen ide om. Hjelp noen? Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Du kan få fikset BSOD'en til windows muligens via å gjøre dette: Boot via win2k/winxp cd (når disken står i kontrolleren, som du sier "funker", aka windows prøver å boote) og velg repair og så recovery console. Her skriver du map arc Da får du opp info om hva windows kaller de forskjellige diskene og partisjonene. Mest trolig referer boot.ini til feil disk, så windows kræsjer med INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE eller lignende. Edit så boot.ini til å "peke" til riktig disk: Min boot.ini inneholder f.eks.: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional (FireWire debug)" /fastdetect /debug /debugport=1394 /channel=18 Som sier at windows skal loades fra første partisjon på første disk. Slik var det mest trolig hos deg før også. Men når du satte i kontrolleren så fikk disken annet navn. Så du endrer "multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)" til det 'map arc' viser deg er riktig for disken din. Lenke til kommentar
arna Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 men den kommer fortsatt ikke forbi den blue scrennen som kommer etter win loadingen. Samme som jeg har problemer med, men nå har jeg fått diverse drivere og tips som jeg skal teste senere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå