Gå til innhold

ny -liten- -stille- -billig- pc?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal bygge meg en pc, som jeg skal ha på soverommet.

Har en del gamle deler liggende hjemme. Men har ikke oversikten her.

Hva vil dere anbefale meg å kjøpe når den skal passe til overskriften?

 

Kriterier:

-Billig

-Stille

-helst liten

 

Den skal ikke brukest til spill, men jeg trenger et skjermkort m/ tv-ut (da jeg kommer til å vise litt film via pc).

Den skal igrunn kun brukes som et lager for musikk og film. trenger lite cpu og minne kraft.

Men en ca 120-200 gb hdd som er stille.

 

Any ideas?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye vil du legge i den da? -Du sier den skal være liten, Shuttle (med andre) har jo små pcer (men ikke alle er så stille) men de koster jo litt...

Det billigste må vel være å kjøpe en C3 med et passende ITX kabinett.

som dette m/300W til 545kr:

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=300394&cks=ACC

 

Her et et hovedkort med skjermkort intigrert til 2000 (inkl cpu):

http://komplett.no/k/ki.asp?sku=301464&cks=SER

Lenke til kommentar
Samsung hdd, de er stille de.

Hardiskene er det som bråker mest i en PC.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Da må du ha kommet over noen ekstremt støyende harddisker.

 

Selv har jeg kjøpt meg en dB måler og har testet mye på støy. For de aller fleste PCer jeg har målt, så er det PSU viften som bråker mest. Grunnen til det er bl.a. at denne da ofte sitter helt i bakkanten av PC kabinettet. CPU viften derimot, den sitter godt inne i PC kabinettet og er dempet av dets vegger. Det samme gjelder harddisken. Men noen harddisker gjør mye uvesen av seg når den søker.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvor mye penger jeg vil legge i det. Men som sagt har jeg noen gamle deler hjemme. Så jeg håpte jeg kunne finne et hovedkort, en cpu, en hdd eller noe hjemme. Har noen brødre som har noen kræsja pc'er som er et par år. Men som har fått virus og de har ikke giddet å formatere og fikse de. Kjøpte seg heller bærbare.

 

Uansett, vil jeg ikke bruke de gamle delene om de bråker for mye. Derfor ønsker jeg at dere skal komme med tips om ulike komponenter / erfaringer slik at jeg kan overveie om jeg kan tåle den støyen som er av de gamle delene...

Lenke til kommentar
Men noen harddisker gjør mye uvesen av seg når den søker.

Du skriver at den lager mest uvesen når den søker. Det er ok. Men hva skjer med en hdd når du laster ned filer på den. F.eks du er på en fildelingsside. vil den da bråke hele tiden. Da er den ikke idle liksom?

 

Jeg er også enig at egne erfaringer tilsier at psu bråker kanskje mest...?

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg skal bygge meg en pc, som jeg skal ha på soverommet.

Har en del gamle deler liggende hjemme. Men har ikke oversikten her.

Hva vil dere anbefale meg å kjøpe når den skal passe til overskriften?

 

Kriterier:

-Billig

-Stille

-helst liten

 

Den skal ikke brukest til spill, men jeg trenger et skjermkort m/ tv-ut (da jeg kommer til å vise litt film via pc).

Den skal igrunn kun brukes som et lager for musikk og film. trenger lite cpu og minne kraft.

Men en ca 120-200 gb hdd som er stille.

 

Any ideas?

Hva legger du i billig?

 

Ikke alle personer har den samme definisjonen på hva "billig" er skjønner du.

Lenke til kommentar

Kjøpt brukt. Det finnes en god del folk som selger hk+ram+cpu i pakker på QXL, gjerne rundt tusenlappen. Vi snakker da om socket-A-saker, men det duger jo i nødsfall. :)

 

Her får du et nytt hovedkort, 20dB vifte, 256MB ram og en 2.2GHz Sempron for rundt 1400kr. Hiv på et Radeon 7000-kort til 250kr, og bruk resten på en harddisk. Komplett har en Maxtor 200GB-disk til tusenlappen.. ikke den mest stillegående, men ikke den verste heller.

Lenke til kommentar

Intel Pentium 4 2.4 GHz Boxed PC533 Socket PGA478, 1MB cache, Prescott

 

Asus P4R800-V Deluxe Hovedkort S478/800 ATI 9100IGP, SATA/ATA, ATX, VGA, GbLAN

 

Samsung SpinPoint P80 80GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 256MB Unbuffered, Non-parity, 32Megx64, CL2.5

 

Totalt: 2979

 

Litt vanskelig å få det for 2500,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...