Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Iptelefon, hvilke er bra?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen gode tips til en iptelefon som ikke koster skjorta? Eneste jeg finner er cisco sine, men de er jo svindyre. Cisco 7940g er jo rååå, men lisensen drar opp telefonen med 1000 kroner til den nette sum av 3300 kroner... Det blir litt vel drøyt...

Noen som har telefon å anbefale? Kan godt være fra utlandet også...

mvh

greiguttn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke krav setter en slik telefon til telefonlinjen?

Fungerer det med analog,isdn, telio eller kun digitale linjer?

Denne er en IP-telefon som bruker Cisco sin standard, men også SIP. Det er SIP som brukes av Telio, TeleVoIP, FreeWorldDialup, IP24.... Telefonen har også mulighet til å koble opp mot en analog linje, en form for backup dersom bredbånd blir borte e.l.

Problemet derimot blir å koble den opp mot disse selskapene. Telio (som jeg bruker) gir ikke ut informasjonen som trenges for å kunne bruke 3.parts klient, av sikkerhetshensyn , sier de. TeleVoIP sa til meg at, dersom man kjøper softphone av dem, så ligger alt den informasjon påent for brukeren, slik at folk kan så bruke andre programmer og utstyr (som denne telefonen). FreeWorldDialup er selvfølgelig ikke noe problem, og bør være et møst om man først skal ha en slik IP-telefon. :)

Lenke til kommentar
Du har ikke behov for lisensen. Nå har den blitt kr.1000 billigere. Go for it! ;)

Billigste jeg har sett den er hos MPX til litt over 2000. 7960g (som støtter 6 VoIP-konfigurasjoner) er 2600.

110% sikker på at man ikke trenger lisens for å benytte sip? Testa selv? Jeg gidder ikke bli sittende med en telefon til 2000 kroner + strømforsyning til 300, for så å ikke kunne bruke den. ;)

mvh

greigutten

Lenke til kommentar
Du har ikke behov for lisensen. Nå har den blitt kr.1000 billigere. Go for it! ;)

Billigste jeg har sett den er hos MPX til litt over 2000. 7960g (som støtter 6 VoIP-konfigurasjoner) er 2600.

110% sikker på at man ikke trenger lisens for å benytte sip? Testa selv? Jeg gidder ikke bli sittende med en telefon til 2000 kroner + strømforsyning til 300, for så å ikke kunne bruke den. ;)

mvh

greigutten

Har funnet den informasjonen på en side der de tar opp bruk av den telefonen på FWD. Lisensen er for å gå gjennom et CallManager PBX system, dvs lisensen er for at telefonen skal være klient i systemet. Den trenges ikke når man skal kun bruke SIP.

Jeg finner desverre ikke siden, men utfordrer deg til å søke om du er i tvil.

Forresten, jeg har ringt til ip24 i dag og fått vite at, dersom man har annet utstyr, eller er nødt til å bruke en annen softphone, kan man få innstillinginformasjon av dem.

Lenke til kommentar
Snakket akkurat med datametrix as, de sier de har en lisens som heter sw-fw-sm-ul-7940 som er til sipbruk..... Huff, blir forvirret her jeg.... Noen som vet om man trenger eller ikke?

mvh

greiguttn

Jeg begynne å lure selv nå. Fant en referanse til at man trenger lisens uansett. Det jeg ikke fatter er, hva er i så fall lisensen til?? Det må jo omfatte noe som går utover vanlig bruk av selve apparatet.

Eller er det slik at de ser på enheten som en maskin, og lisensen er til selve OS'et som er på den?

Skal lete videre. Er blitt litt forvirret. Var det meg så hadde jeg gitt blaffen og brukt den likevel, av ikke annet enn prinsipp. :|

Lenke til kommentar

Fant en site til som sier følgende:

"Please be aware that it needs SIP software, but does not need a call manager license."

I tillegg viser det seg at disse lisensene som selges ser ut til å være for Cisco CallManager eller Cisco CallManager Express. Disse er til PBX-systemet, og har ingenting med å bruke SIP mot, f.eks. Asterix e.l.

Jeg velger i så fall å tro at Cisco er langt over streken ved å prøve å kreve at folk betaler for lisens selv når enheten ska kun brukes privat.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Har ringt til MPX og Cisco nå.

Det jeg fikk vite av MPX er at man skal ha lisens uansett. Dette er etter at fyren hørte frem og tilbake med noen andre i MPX. Han skulle likevel undersøke nærmere og gi meg tilbakemelding, da han var enig i at det virket noe ulogisk.

Hos Cisco fikk jeg derimot vite det jeg antok, nemlig at lisens er ment som en klientlisens for å ha lov til å koble seg opp mot CallManager PBX-systemet. Denne lisensen vil man da trenge uansett hvilken telefon man brukte. Og da trenger man ingen lisens dersom man ikke skal bruke telefonen mot CallManager.

Han skal prøve å finne denne informasjon i skriftlig form og sende det videre til meg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er langt over fornuftens grenser i alle fall. Det begynner å virker som om de krever lisens til bruk av firmware! Jeg kan forestille meg at dette ikke er lov i EU og Norge.

Man skal vel ha lov til å bruke en vare man kjøper? Direkte IP-til-IP telefoni kan vel ikke være lisenspliktig?

Venter på hans svar. Dette blir for dumt.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...