Gå til innhold

Sikkerhet med og uten software firewall

Anbefalte innlegg

Jeg bruker firewallen i routeren, + antivirus og anti-spyware. Holder det?

Er det noe poeng å bruke en software firewall (norton internet security, zone alarm etc.) ? eller er det bare unødvendig installasjon av minnekrevende program?

Brukte win XP Sp1 før med norton internet security, hadde aldri noen problemer. Har nå installert Sp2, men ikke norton internet security, har skrudd av xp firewallen. Holder hardware firewallen meg trygg? veldig irriterende den xp firewallen, kommer hele tiden vinduer opp der jeg blir advart mot å ikke bruke den. i tillegg kræsjer systemet relativt ofte. hadde et mye mer stabilt system med sp1, vurderer å formatere og installere det igjen.

noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, en software-firewall har som oftest kontroll på prosessnivå, mens en router har på portnivå.

Men poenget er at det man er mest utsatt for er eksterne tilkoblinger mot lokale porter, og det stoppes av routeren.

Software-firewall er et greit supplement for å passe på at ingen slemme prosesser på din egen pc connecter ut.

Uansett er det omtrent 0 sikkerhetsrisiko, særlig om man har antivirus og slikt som forhindrer slemme prosesser.

Jeg giddet ikke å bruke slikt før når jeg kjørte windows, og forøvrig ikke nå i linux heller.

Forresten vet jeg ikke om microsofts firewall har kontroll på prosessnivå, bare at f.ex zonealarm har det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...