Gå til innhold

Clarkconnect på gammalt ræl

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en gammel PC med en K6 CPU og 64MB RAM som står å samler støv. Har eksperimentert litt med tanken om å la den kjøre som fileserver/router/gateway/firewall. Clarkconnect ser ut til å kunne dekke disse behovene på en enkel måte, men vil det kunne kjøre tilfredsstillende på nevnte hardware?

Dersom det er mulig... Jeg kunne ha tenkt meg til å gjøre nettverket trådløst. Noe jeg bør tenke på med hensyn på dette? Noen erfaringer med kort som fungerer/ikke fungerer med distroen?

Takk for hjelpen :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for kjappe svar :)

Serveren skal på ingen måte kjøre noen tunger oppgaver. Hovedoppgavene vil være router (2-3 klienter), brannmur og deling av filer internt i nettverket. Så da tolker jeg dere i den retning at det vil gå som hakka møkk. Tror kanskje jeg skal starte med kablet nettverk... se om jeg får det til å fungere, og så oppgradere til trådløst.

[offtopic]

Siden CC burken blir stående på kontinuerlig hadde det vært fint om den var lydløs. Burde vel være mulig med passiv CPU kjøling og en strømforsyning uten vifte ala

Denne?

[/offtopic]

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si meg enig med dem andre. Ser ikke bort ifra at datamaskinen klarer de

oppgavene helt fint, men det med filserver er jeg litt usikker på. Om du har tenkt

å kjøre en filserver (via FTP) for de få maskinene som er på nettverket så skal det gå

greit uten altfor mye belastning. Om det derimot er ment for et lite LAN (8+) (med

mye fildeling) så ville jeg kanskje ikke anbefale den maskinen for oppgaven.

Lenke til kommentar

Ikke ? Servermaskina mi serverer samba til alle win-klientene i huset, NFS til meg, og FTP/SSH til andre uten å svette den, og den er betydelig svakere enn en K6. Load'en fyker i været når rsync setter inn, men utover det har jeg ingenting å klage over, den er ikke treg :)

Lenke til kommentar
Ikke ? Servermaskina mi serverer samba til alle win-klientene i huset, NFS til meg, og FTP/SSH til andre uten å svette den, og den er betydelig svakere enn en K6. Load'en fyker i været når rsync setter inn, men utover det har jeg ingenting å klage over, den er ikke treg :)

Hmmm, interessant. Ville tro at slikt ville ha dratt en god del på hardwaren. Kanskje jeg bare

undervurderer linux... :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...