kloppen Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Har sett at fra luftfilteret går det to slanger, en ut i front og en til eksosmanifolden. Hva er vitsen med det? Trudde motoren gikk best på kald luft. Ser ikke noen form for regulator i innsuget fra eksos til front. Lenke til kommentar
Marthe_ Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Hva er vitsen med det? Trudde motoren gikk best på kald luft. Ikke hvis det er en forgassermotor. Endret 4. oktober 2004 av Marthe_ Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Kald luft har iaff høyere oksygenmetning per volumenhet, jfr. f.eks. en intercooler Lenke til kommentar
Marthe_ Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Kald luft har iaff høyere oksygenmetning per volumenhet, jfr. f.eks. en intercooler Funker fett på sprut-motorer, men gassere fryser. Lenke til kommentar
trra Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Den som går til eksosmanifoild er forvarmer slange som skal gi varmerer luft slik at det ikke iser og bilen blir forterer varm når det er kaldt. Jo kaldere luft, jo bedre, så lenge motoren er varm og en gasser fryser vel ikke om sommeren selv om den får kald luft. Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Har en forgassermotor. Skal forgassermotorer ha varm luft, hvorfor. Altså ikke kald luft, selv når den er varm. svar gjerne noe utfyllende... Lenke til kommentar
trra Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Når den er varm så skal den helst ha kald luft, gjelder innsprut\gasser.Kan selvsagt få for kaldt luft, men da skal det være en del minus grader ute. Når du starter den når det er kaldt så skal den ha varmluft får å hindre ising og for at den skal bli varm fortere. Hva slags bil har du? På mange biler blir varmluften stengt ved en hvis temp. Endret 4. oktober 2004 av trra Lenke til kommentar
Opus Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Når luften får undertrykk og har hastighet, noe den får i en gasser pga. strupingen/suget, kjøles den ned. Hold handa ut av et bilvindu i 80km/t når det er f.eks 25C ute....Tør vedde på at du blir kald på fingrene enda det er 25C ute. Edit: Flyttes til "motor" Endret 4. oktober 2004 av Opus Lenke til kommentar
kloppen Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 har en volvo 360 86 mod b200k motor Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. oktober 2004 Del Skrevet 8. oktober 2004 (endret) Forvarmeren på forgasserbiler har også en annen viktig funksjon, den skal tørke luftfilteret når det er vått ute. Et vått luftfilter er det dårligere luftgjennomstrømning i gjennom en et tørt et slik at når filteret er vått så blir det større vakum i forgasseren og det blir som å kjøre med shoke på. Jeg fikk bitterlig erfare dette på en Datsun 200L. Det tok litt tid før jeg fant feilen som var tett slange fra eksosmanifilen. Det virket som den hadde vannskrekk og hostet og harket så snart Vidar Teisen meldte regn. Problemet løste seg med ny slange. Årsaken til at jeg fant ut at det måtte være luftfilteret var at jeg prøvde uten luftfilter noen våte dager og da var bilen kurert for vannskrekk. Endret 8. oktober 2004 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå