PettersenX Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Hmmm... Jeg skal bygge ny PC så fort som mulig, og jeg vet akkurat hva jeg skal ha, bortsett fra vifter, viftestyring og PSU. Jeg skal ha: Gigabyte k8nsnxp-hovedkort AMD athlon 64 3200+-prosessor 2x512 OCZ-minne med 2-3-2-5 latency Sapphire Radeon 9800 atlantis pro 128 mb Samsung SpinPoint s-ata 80 gb harddisk Samsung SpinPoint s-ata 160 gb harddisk Btw, så skal jeg ha en Plextor DVD 712-a/t3b-brenner + en vanlig CD-brenner (for de som lurte...) Jeg skal ha dette eller dette kabinettet (tror jeg... Jeg er egentlig ganske sikker, med mindre noen klarer å overbevise meg om at et annet kabinett er bedre) Hva er forresten forskjellen på de to kabinettene jeg har vist her? Jeg kan ikke se noen annen forskjell enn prisen (og den lille forskjellen på utseendet) PCen skal stå inne under en sånn datapult fra IKEA så den kan ikke være høyere enn 52cm... Men jeg kan jo egentlig bare ta høyde for å kjøpe en bedre pult, ettersom denne pulten er sinnsykt upraktisk og det blir sinnsykt varmt for PCen under den... Så bare foreslå kabinetter som er høyere, men jeg skal allikevel helst ha Midi Tower... Som sagt trenger jeg hjelp til PSU, vifter og viftestyring. Jeg hadde tenkt meg en 450w-460w PSU, men hvilke er best? Pris tas også i betraktning... Jeg hadde ikke akkurat tenkt meg Q-tec, for jeg har hørt at de leverer feil mengde strøm... Jeg har hørt at North-Q skal være bra, men jeg har ikke funnet noen over 400w... Trenger jeg i det hele tatt en PSU til over 450w-460w med det oppsettet jeg har her? Når det gjelder vifter, har jeg forhørt meg litt før, og det var stor uenighet om Paps eller SilenX var best. Hvor mange, hvor store og hvilken type vifter bør jeg ha for å få det mest stillegående og best kjølende resultatet? Pris tas også i betraktning her og... (Jeg har btw ikke vurdert vannkjøling, for jeg trenger det ikke, ettersom jeg ikke skal overklokke så mye. Dessuten er det dyrt...) Så til viftestyring. Noen kamerater av meg har en Zalman-viftestyring som sikkert funker bra. Men er det noen her som har erfaringer med viftestyringer? Lenke til kommentar
crusade Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) 400watt bør holde rikelig til ditt oppsett. Når det gjelder vifter, sjekk ut testene som silenx.com har linket til her, http://www.silenx.com/productcart/pc/reviews.asp Papst er uten tvil veldig gode vifter, men det spørs om ikkje de blir slått på målstreken her. Papst er den gamle gode, mens Silenx er ny på markedet... Med Silenx er behovet for viftestyring vekk, dei er så lydløse uansett. Ein ide til vifte oppsett kan være et push-pull løsning, du får byttet ut luft raskt og effektivt. Kanskje borre et hull i Ikea benken for innsug? Endret 4. oktober 2004 av crusade Lenke til kommentar
PettersenX Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Papst er uten tvil veldig gode vifter, men det spørs om ikkje de blir slått på målstreken her. Papst er den gamle gode, mens Silenx er ny på markedet... Med Silenx er behovet for viftestyring vekk, dei er så lydløse uansett. Ein ide til vifte oppsett kan være et push-pull løsning, du får byttet ut luft raskt og effektivt. Kanskje borre et hull i Ikea benken for innsug? Hva er en Push-Pull løsning? En annen type på forumet som helt klart hadde peiling, sa at man burde ha sterkere vifter inn enn ut, for å skape overtrykk inne i PCen for å ikke få så mye dritt inn i PCen. FUnker det? Tror nesten at jeg kjøper meg en ny pult i stedet for å bore et hull i den allerede stygge pulten... SilenX høres veldig bra ut Lenke til kommentar
crusade Skrevet 6. oktober 2004 Del Skrevet 6. oktober 2004 (endret) Push-pull blir vifte som sender luft inn og ei som trekker ut.. f.eks. i kvar sin ende på kabinettet. Skaper bedre flyt og reduksjon i støy. Her kan godt den som trykker luft inn være sterkere enn ut vifta.. For å redusere støv kan du da trekke luft inn på toppen og ut nede.. Du bør ha sterkere vifter inn enn ut jafor å skape overtrykk ja. Har du sterkere ut, så vil det bli undertrykk og trekke luft inn alle plasser fra uten at du har kontroll.. Ved å ha ei sterk vifte inn, og svakere ut, vil du få kontroll på kor inn-lufta kjem fra og du kan sikre at det er minimalt med støv der. F.eks. høyt opp bak på kabinettet.. Endret 6. oktober 2004 av crusade Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå