pixarno Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg har behov for et kamera til bruk for produktfotografering. Kameraet skal altså brukes i et enkelt studio med gode lysforhold. Jeg er på utkikk etter et kamera med egnet optikk for under 20000,- kr til sammen. Har funnet ut at jeg må ha en oppløsning på minst 8 mp. Satt og kikket litt her på Akam og fant EOS 20D interessant, men har ikke greie på hva slags objektiv jeg da evt har behov for. Objektene som skal fotograferes er omtrent omtrent 30 x 30 cm i størrelse. Det er viktig at det ikke blir for mye "bueform" på bildene hvis jeg må være forholdsvis nærme objektene. Dette kan vel evt løses ved å plassere kameraet et stykke unna og bruke zoom. Dette igjen krever at jeg har en god zoom, med god fouks. Hvis det er noen her som kan anbefale et objektiv eller også gjerne et kamera hadde det vært topp! Om noen har vært borti produktfotografering er jeg glad for å høre deres mening. Takk! Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg ville ikke brukt en zoom til slikt da de ofte har problemer med å tegne rette linjer (noe du later til å ha et kritisk behov for). I et studio burde det uansett ikke være noe problem å bytte objektiv om du trenger en annen vinkel. Nå vet jeg ikke hva du skal ta bilde av, men umiddelbart tenker jeg på en ca 100mm makro. Disse går mye nærere enn hva du trenger men har gjerne godt korrigert fokusplan. (Fordel om du skal ta bilder vinkelrett på en plan flate) 100mm burde ta deg plenty langt nok unna til at uheldige perspektiveffekter kan unngås. Du kan sikker også greie deg fint med en 50mm hvis du bruker kamera med APS-C størrelse sensor, disse gir normalt svært mye for pengene. Det beste er sikkert om du tar en tur innom en butikk og prøver noen objektiver. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Det høres ut som du mener "tele" i stedet for "zoom"? Ihvertfall fikk du gode råd fra sverreb. En kort telelinse er nok tingen. Lysstyrke/hastighet burde ikke ha så mye å si, i og med at du er i et studio med bra lysforhold. Jeg vil forslå Tamron 90mm f/2.8 macro eller Sigma 105mm f/2.8 macro. Selv har jeg Sigma. Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Rundt 100mm makro høres fornuftig ut for min del og, men tenkte bare å fortelle at du trenger ikke 8mp for å skrive ut i 30x30....... Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 God/spennende lyssetting og kontroll med dybdeskarpheten blir dine største utfordringer avhengig av hva(flate, reflekterende, gjennomsiktige...) slags produkter du egentlig skal fotografere. Avhengig av dette kan du sikkert bruke alt fra et enkelt digitalkamera fra 4000 kroner og oppover... Som tidligere foreslått vil et makro objektiv med en brennvidde fra 50 mm og opp til 100 mm være en grei start. Ingen grunn til å bruke 8mp for kun denne oppgaven. Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 .. men tenkte bare å fortelle at du trenger ikke 8mp for å skrive ut i 30x30....... Mulig jeg leser innlegget hans feil, men det står da ikke noe om at han skal skrive ut i 30x30? Derimot skriver han at objektene som skal fotograferes er ca. 30x30 cm... Inntil vi vet annet er det kanskje best å stole på han når han sier han trenger minst 8Mpixler... Ellers tenkte jeg og med en gang på 100mm macro. Canons objektiv er nydelig, men hvis en skal stole på tester, og mange brukere, så er Sigmas 105mm og Tamrons 90mm mer eller mindre like gode (optisk).. Lenke til kommentar
pixarno Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Takk for hjelpen! Det var nyttig. "medi8or" har rett i at det er det jeg skal ta bilde av som skal være opptil den størrelsen. I hovedsak er det snakk om små esker og bokser. På størrelse med feks. "Paracet" og "Ibux" Det er også aktuelt å ta bilder av flere bokser sammen. Derav 30 x 30. Største grunnen til at jeg tenkte på tele/zoom var at jeg heller ikke vil ha for mye perspektiv i bildene. Lenke til kommentar
pixarno Skrevet 5. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2004 Eksempler på bilder. Desverre svært dårlig oppløsning. Disse bildene skal egentlig også kunne brukes til store "messe-vegger" på opptil 2x2 meter, så 8 mp er nok absolutt ikke for mye! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå