Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med Ford V6 motor

Yapija

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg en bil med en 93 Ford V6 2,9i motor i... problemet med denne er at motoren får alt for mye bensin... Er ikke jeg som har bygget bilen, og tidligere eier har bare startet den, men ikke kjørt den noe spess siden den bare hoster og harker...

Følere kan være koblet feil, tenning kan være justert feil... Noen som har bra peiling på disse motorene som kan gi meg noen tips? Regner kanskje med at jeg leverer den til Ford-verksted for å se om de kan gjøre noe med det, om jeg ikke klarer det selv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg peiling på Ford-motorer, men som du sier så kan problemet ligge mange plasser.

Prøv å skaff et ledningsdiagram for motoren/bilen, da elektriske feil er greiest å utelukke først, med mindre feilen er åpenbart mekanisk eller med bensinsystemet.

:)

Lenke til kommentar

Tenkte akkurat å foreslå å ta ut luftmengdemåleren for å se om denne ga feil signaler til hjernen. Men så kom jeg til å tenke på at disse motorene ikke har LMM såvidt jeg husker, de har en annen innretning. Ellers har du lambdaføler på din bil som kan tulle til når hjernen skal regne ut hvor mye bensin bilen skal ha

Lenke til kommentar
Tenkte akkurat å foreslå å ta ut luftmengdemåleren for å se om denne ga feil signaler til hjernen. Men så kom jeg til å tenke på at disse motorene ikke har LMM såvidt jeg husker, de har en annen innretning. Ellers har du lambdaføler på din bil som kan tulle til når hjernen skal regne ut hvor mye bensin bilen skal ha

Bare overlater den til verksted jeg, så får ting ordne seg selv. Var vist en som jobbet der som hadde hatt noen tilsvarende problemer med en bil han hadde ombygget en gang, så da ordner det seg sikkert.

Lenke til kommentar

Er det forresten noen som kan si noe om hvilken bil denne motoren kan stamme fra?

Det jeg vet om den er at den er fra en 93 mod. At den har 2,9liter med injection. Også så klart at det er en V6...

Har prøvd å søke litt på nett, men har ikke blitt smart... Ting som jo hadde vært morro å vite er jo std. hk, nm ++

Det eneste jeg vet er at jeg helt sikkert vil merke litt forskjell fra min tidligere 70hk diselmotor... :cool:

Lenke til kommentar
AndyG Skrevet 13/10/2004 : 11:56

Ford har gromme 6'ere de...

:whistle: Nå ja.., alt er jo relativt, men å si at Ford har noe sånn spesielt "gromme V6 ere er vel å ta vel hard i..?

Er jo i utgangspunktet ganske så trauste greier..!

BMW hadde til sammeligning 170 HK i sin 2.8 liter rekkesekser i 1970

Men for all del, til trådstarter, så blir det selvsagt noe ganske annet enn Diesel motoren du hadde, turtallsvillige hester er jo ikke alt.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Men en ting skal Ford V6'erne ha, de er ikke alt for dyre, og tilgjengelige ombygningssett er heller ikke noe stort problem. Nå har ikke jeg bygget om denne bilen selv da, men fikk den rimelig som den sto i en tilsvarende bil jeg hadde fra før, men som ble donor da "delebilen" var i bedre stand... Mens min hadde masse ekstrautstyr og defekt motor..

Regner med at det hjelper litt på den at det sitter to green luftfilter også...!?

Ellers vet jeg at min tidligere diselmotor skulle yte 163Nm, og da var det jo faktisk en turbodisel.... Så litt natt og dag opplevelse håper jeg jo på da...

Endret av Yapija
Lenke til kommentar
Yapija Skrevet 17/10/2004 : 13:46

Men en ting skal Ford V6'erne ha, de er ikke alt for dyre, og tilgjengelige ombygningssett er heller ikke noe stort problem. Nå har ikke jeg bygget om denne bilen selv da, men fikk den rimelig som den sto i en tilsvarende bil jeg hadde fra før, men som ble donor da "delebilen" var i bedre stand... Mens min hadde masse ekstrautstyr og defekt motor..

Regner med at det hjelper litt på den at det sitter to green luftfilter også...!?

Ellers vet jeg at min tidligere diselmotor skulle yte 163Nm, og da var det jo faktisk en turbodisel.... Så litt natt og dag opplevelse håper jeg jo på da... 

:D For all del, ja, det blir jo noe HELT annnet, og som du sier er jo Ford veldig "tilgjengelig" (dog litt usikker på akkurat den 2,9 liter`n, er jo ikke så veldig mange av den kanskje.?)

Den blr nok både rask og seig, men tradisjonelt er ikke V6 ene til Ford noe som "tar av" på turtall;

Ezekiel Skrevet 17/10/2004 : 01:43

93 mod ford v6 2.9i motor:

145hk @ 4500 rpm

222Nm @ 3000rpm

Hvis disse tallene er riktig, er også denne motoren nok slik.

Der andre får en markant effektøknoing- må du gire...!

Men som sagt, vil ikke ta fra deg gleden altså, er bare sånn det er, og tall er heller ikke alt ;)

Lenke til kommentar

2.8'n til ford henter effekten på høyere turtall en 2.9'en. Ihvertfall når det gjelder i-motorene.

Med tanke på turtall så lønner det seg aldri å gire før rødmerkinga, uansett hvordan motor man har. Ikke engang store v8 åttere med maks dreiemoment på 2-3000rpm tjener på å gire før rødmerkinga. Dette har med hvordan girkassen multipliserer dreiemomentet. Selv om motoren ikke yter best ved rødmerkinga vil girkassen sørge for at man får større effekt på hjulene der, enn om man girer til neste gir.

Lenke til kommentar

Samt at dersom du girer litt over rødmerkinga så går levetida på motoren drastisk ned.

Dette gjelder mere på store motorer sammenlignet med små.

I bruksanvisningen på min gamle Datsun 200L sto det "do not ekseed the engines maximum rpm, it will damage the engine fatally"

Lenke til kommentar

Det viktigste for meg er uansett bare å få en bil på veien igjen...:) Og når motoren først hadde havarert var det jo morro å få tak i noe som var litt bedre om ikke annet...

Tittet i første omgang på en oppgradering fra 1,6TD til 1,9TD, men det ble dyrere en med Ford V6'n, og da viste jeg ikke en gang om motoren fungerte(fra hugger).

Og når vi først er inne på denne motoren, driver å tenker det kunne vært litt morro å satt på en turbo der også, hvordan vil det være...? Og er det helt greit på disse motorene... og hvor mye må man betale for å få noe ok?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Da var bilen ferdig å leke på verksted, tid tok det, og billig ble det ikke... Viste seg at hele 3 følgere hadde tatt kvelden på denne motoren, og når de var byttet og justert er vist alt i orden. Henter den på torsdag... Enderlig. Har vært uten vinterbil til nå...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...