Gå til innhold

AMD Athlon XP1900+ VELDIG varm ??!?

Nirox

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Hvordan HK har du?

Tempraturen på ASUS A7V-333 måles rett ifra prossessor kjernen. Men sant som Vegard20 sier, det er ikke noe farligt hvis du ikke merker at den blir ustabil! Kan jo oxo være kjekt med et par kabinettvifter hvis du ikke har..

Lenke til kommentar

Du kan også sjekke om kjøleribberen sitter skikkelig på! Jeg har samme prosessor og min går på 38-40 på idle og kommer opp i 42 under load. Jeg har satt ned strømmen på core'en for å få den til å gå kjøligere siden jeg ikke orker suset fra alle viftene. Kjøleribben min stod litt skjevt på, hadde byttet to spiral fjærer, dette førte til at tempen gikk opp i 48-50 grader. Har du jevnt med kjølepasta (tynt lag som er spredd jevnt på core'en? Har Veldig mye å si. Men som de andre sier, ikke nødvendig å stresse FOR mye med mindre du har tenkt å overklokke senere eller du har problemer med stabilitet. Vær obs på at det kan tenkes at CPU'ens levetid blir litt forkortet på grunn av høye temperaturer!

Bebbe

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 18:02, Nirox skrev:

Jeg har em AMD Athlon XP1900+ 1.6 GHz

Dens idle temp er på 63 grader.

Den varierer mellom 60-70...

Er dette normalt?

Ikke glem å se etter at du har Volten på default 1,75V.

Hvis du har justert på denne og glemt a stille den tilbake så er det en faktor som virker inn.

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt at det skal være et mål at prosessortemperaturen ikke bør overstige 50 grader for at prosessoren skal vare lengst mulig.

Selv har jeg en XP1700+ på et Abit KR7A-133-kort (Artic Silver 3 kjølepasta) med en Zalman 6000CUAl i et Chieftec DXB-01-kabinett med 4 Enermax-vifter. (Alle viftene, både for CPU og kabinett, har variabel hastighet).

Med finværet de siste dagene har jeg merket at temperaturen har steget ca 5 grader inne i kabinettet. Under vanlig kontorbruk ligger nå case-tempen på 33 grader og CPUen på 45. Jeg kjører ikke viftene på max, da dette bråker litt mer enn jeg ønsker.

Jeg kjører en BUS-hastighet på 138MHz. (Kan ikke ha den lavere for å få XP-prosessorer stabile med de nyere Abit-hovedkortene. Men det er en helt annen sak, som jeg ikke skal omtale her).

Jeg vet ikke om jeg egentlig har noe varmeproblem jeg, men jeg kunne godt tenkt meg å få senket temperaturen noe. (Det er strømforsyninga som virkelig produserer varme.)

Dette var et litt rotete innlegg kanskje, uten noen klare spørsmål eller konklusjoner, men kommenter gjerne. :smile:

Lenke til kommentar

lysbryter: Hvor lenge lever en CPU da? La oss si 10 år, hvis varmen er over 50 grader går levetiden ned med 50% kanskje? Det er 5 år det.. tenk nett over hvilke CPU`er som kom ut i 1997? Nettopp.. De fleste (trur eg) som sitter her på forumet kommer til å bytte om ikkje hel PC, men i større grad prosessor innen ett år uansett. Det er ikkje så lenge siden den første prosessoren over 1 GHz kom ut veittu.. gamalt nytt..

Beklager totalt usaklig post som ikkje hjalp den opprinnelig posteren, unnskyld.

Jeez

Lenke til kommentar

Jeg påstår ikke at temperaturen skal være under 50 grader, jeg bare refererte andres meninger, noe jeg har lest annetsteds på nettet.

Selv innehar jeg ikke kvalifikasjoner for å uttale meg om grensa burde gå ved 50 grader eller 70 grader, eller noe annet for den saks skyld. :smile: (selv om AMD ambefaler at CPU-temperaturen aldri bør overstige 70 grader).

Jeg synes forresten det er rart at temperaturen hos Nirox er såpass høy som den er... Skulle ha vært mye lavere dersom alt "stemte".

[ Denne Melding var redigert av: lysbryter på 2002-05-15 00:19 ]

Lenke til kommentar

Det er alt for høy temp hvis du ikke har et A7V333 hovedkort, for det legger på moms, skatt og andre avgifter på temperaturen....

Dette hovedkortet har nemlig en ekstern temp.føler i paralell med den innebygde temp.føleren i XP prosessorene (for at du skal kunne lese av temp på en Duron/T-bird) og det kødder det bare til (ASUS legger på en hel del for å kompensere for den feilaktige konstruksjonen).

Jeg hadde et A7V333 kort i 5 dager og det viste alltid over 50 grader på min XP 1600+. Nå har jeg et A7N266-C hovedkort (som kun bruker den innebygde føleren) og samme prosessor (alt i maskinen er 100% identisk unntatt hovedkortet) har en idle temp på 30-31 grader. Maks belastning ligger på 36-37 grader.

Men tilbake sakens kjerne, det høres ut som en ille høy cpu-temp. Jeg er enig med de andre her som sier at du bør jobbe for å få den under 50 grader. Jeg mistenker at du bør rengjøre kjøleribben og prosessoren og legge på ny kjølepasta. Bruker du Arctic Silver 3?? Det er et problem med den, hvis du har mye vibrasjoner i kabinettet ditt mens AS3 stivner (iløpet av de først 48 timer etter at du har hatt den på). Så vil den bli flytende istedenfor å stivne. Jeg har selv opplevd det, og det er mildt sagt ikke kult. :/

For de som mener at jeg er full av f eller.no. Ta en titt her: http://www.envynews.com/review.php?ID=58 Han forklarer problemet mye bedre enn hva jeg kan. :smile:

Lenke til kommentar

Har samme hovedkortet (ASUS A7V333), med en XP 1900 prossessor. Og temperaturen ligger mellom 60-68 @ load. Jeg har en GlacialTech CPU-Vifte (som skal kunne kjøle ned CPU'er opp til XP 2100)

+ artic silver kjølepasta

+ 2 kabinettvifter ( i neon light kabinett)

Syntes dette virker veldig varmt, men viss hovedkortet måler feil som nevt ovenfor, er det kankje ikke så ille som det høres ut?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-14 21:21, HoVeSkOt skrev:

Quote:

Den 2002-05-14 18:08, hasuwest skrev:

Hei!

Hvordan HK har du?

Tempraturen på ASUS A7V-333 måles rett ifra prossessor kjernen. Men sant som Vegard20 sier, det er ikke noe farligt hvis du ikke merker at den blir ustabil! Kan jo oxo være kjekt med et par kabinettvifter hvis du ikke har..

hmm....er ASUS a7v det eneste HK'et som måler rett fra kjernen??....Og hvor mye høyere temperatur måles på denne måten?

(har en idle temp på ca. 53 c) liker ikke dette...

53'C er slettes ikke ille på det HK'et, mitt råd er å klæsje på litt Artic Silver 3, samt kjøpe et par Papst kabinettvifter. Selv har jeg mottat i dag 4 Papst 80x80mm 69cm/3 32db og 3 av de skal jeg ha i kabinettet og en skal jeg bruke til den modda TaiSol CGK760 ribba mi. Så det blir skikkelig fres på den :grin:

Men jeg ville gjort det jeg kunne får å få den ned litt :wink:..

Lenke til kommentar

Du burda ha mye lavere tempratur, hva slags pasta har du? ikke noe tyggis håper jeg.

Thermlake "Silent Viking" skulle nå vere kjempebra + den veier jo ett tonn.

som dei andre sa... sjekk att ribba sitter skikkelig på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...