Gå til innhold

Mye artifacts med PC x800pro

MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei der.

Jeg har et PowerColor X800PRO. Da jeg kjøpte det så ble jeg fortalt at dette kortet skulle være nesten det råeste som var med unntak av 6800U og X800XT. Når jeg hører det så regner jeg med at det skal kunne fungere meget meget bra. Desverre så er jeg ikke helt fornøyd med kortet. I flere spill (FarCry, Doom3, Call of Duty, SOF2 for å nevne noen) så får jeg artifacts og feil. Call of Duty blir helt sprø, og når jeg starter opp så blir hele skjermen svart og grå.

Snakket med selger om dette og sa at jeg ikke var fornøyd. Han forklarte meg at dette var mye grunnet at spill manglet patcher til dette kortet. AT det ikke fungerte i COD i det hele tatt syntes han var merkelig. Han tilbudte seg å ta kortet inn til testing for å se om det kunne være noe merkelig med det.

Det jeg lurer på er om noen andre her har opplevd lignende? Etter min mening så er det helt uholdbart å betal nesten 4000 for et kort som ikke fungerer skikkelig på spillene mine fordi det ikke er kommet patcher til dem. En kompis av meg kjøpte Club3d 6800GT og det går så det suser på alt han forer det med + at det scorer 3000 mer i 3dmark03 på nesten identisk maskin!!

Noen som vet om jeg har noen mulighet til å få hevet kjøpet dersom man ikke finner noen feil på kortet? Jeg har ikke moddet det på noen som helst måte og behandlet det med silkehender fra dag en. Desverre så er det noen måneder siden jeg fikk det så returretten er vel over. Synes det er dumt at jeg skal bli sittende med et kort som ikke fungerer som forventet og ikke minst som forespeilet fra selger.

Jeg har klokket det kun noen få MHz opp og ned for å se om det har gjort bildet noe bedre. Har reinstallert og forsøkt med forskjellige drivere uten å oppnå noen bedre effekt. At det hakker og har en mengde artifacts i DOOM3 på passe gode settings (ikke ultra) synes jeg er helt uholdbart når et 6800GT kjører det silkeglatt.

Noen synspunkter?

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk opplevd nettop di samme symptonene som du beskriver ved ekstremoverklokking av Cpu (veldig høy fsb) og klokking av Gpu.

Problemet viste seg ganske snart å være at min NorthQ ikke greier å levere nok strøm til skjermkortet og det ble ganske fort mange artifacts pga dette.

Så, det du eventuelt kan teste er å gi skjermkortet strøm fra en annen strøm kontakt (egen) eller hvis du har en psu som du ikke bruker, jumpstarte denne og koble til strøm fra denne.

Det er også mulig at du må sjekke innstillingene dine på selve systemet ditt, sjekk gjerne også hva agp voltage står på.

Kjører til daglig overklokket 220*11 på 1.75 og skjermkort på 520/560 uten noen form for artifacts, Ved 240*10 a 1.85 og Gpu 500/500 oppstår det artifacts, funker ok men får random reboot ved agp 1.6.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg kjører vannkjøling på systemet og overklokker ytterst beskjedent ettersom minnet ikke vil over 180Mhz.

Bruker for tiden en strømforsyning som ble levert sammen med kabinettet (360W chieftech). Kortet er nå koblet til den kontakten som går inn på den ene lagringsdisken min da jeg regner med å ikke bruke denne under krevende operasjoner. Har prøvd å flytte til andre enheter uten noen forandring.

Kjører i dag på standard settings. Husker ikke hva agp volten står på men det kan jeg sjekke når jeg kommer hjem. Tipper det 2,7 eller 2,8V. Har ikke noen ekstra strømforsyning som jeg kan hive inn. Alternativet blir isåfall å kjøpe ny. Den jeg har i dag driver CPU, HK, DVDRW, DVDR, 2*37GB raptorer, 2*200GB WD, Lydkort og nettverkskort. Begynner kanskje å bli litt mye for den....!?

Lenke til kommentar

Ja, alt for liten PSU for såpass mange komponenter. Anbefaler deg å kjøpe en Kvalitets 400-500W Psu, bare sørg for at den er stillegående eller at den lett kan moddes med 120mm vifter, dessuten så er det lurt å overdimensjonere psu så at man ligger på ca 60% av kapasiteten til den og dermed støyer den mye mindre.

Lenke til kommentar

første kortet jeg fikk var x800pro powercolor ult ed, etter å har kjørt dette i ca 4 mnd måtte jeg innse at jeg ikke kunne kjøre alt på fult, da spesielt på doom3 og farcry.

Men så var jeg så "heldig" at kortet haddet en svakhet, nemlig strømmkontakten som forsyner kortet med strøm, den sluttet å virke mitt under doom3 spilling. Sendte kortet i retur og fikk gainward gt6800 golden sample 2400 :thumbup: som ligger på samme prisninvå

Med dette kortet går alle mine spill kjempe bra (bortsett fra noen babyproblemer på colin 2005, men de er fikset).

Med andre ord, dine erfaringer er mine

Edit: Før stormen, her er det snakk om å bruke orginale kort slik du får dem, jeg haddet heller ikke vivo + at jeg er glad i garanti, når slike ting som nevnt over skulle skje

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg kjører nå doom på på ultra med et softmodet xt kort (520/560)

Jeg får artifacts noen steder, men det er bare hvis jeg ikke får AC'en min til å kjøre 100%.

Jeg kjører doom3.cfg , den er drit bra for de som virkelig vil kjøre doom3 på sitt verste!

Lenke til kommentar

En Tagan psu på 480Watt gir deg en belastning på ca 78% ved full load, sikkert omtrent 60-70% ved vanlig bruk.

Denne er også veldig bra : OCZ PowerStream strømforsyning 520W som gir deg ca 72% Belastning ved full load, en plass mellom 54-62% under vanlig bruk.

Edit: Verdiene er tatt utifra ditt behov på 376W Psu.

Ocz har også mange nyttefunksjoner som leds i bakkant som viser hvor mye belastet enhver rail er, den har også kabelstrømper på hver eneste kabel som er en god fordel.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Virket veldig god den OCZ'en, men prisen var i drøyeste laget tro jeg. (regner med ca 1700 inkludert porto).

Den beste fordelen jeg ser på stående fot er at den er på lager ;)

Noen som vet om denne er mye større enn den orginale psu'en på et fulltower chieftech kabinett?

Hva men denne da? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301217&view=detailed

Hva er grunnen til at den er så billig?

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar

en q-tec 550watt kom ut dårligere i test enn den 360watt chieftec'en du allerede har. og jeg tror ikke 650watteren er noe bedre heller

q-tec = billig crap

det mest ironiske er at jeg har satt sammen tre pc'er med q-tec kabinett og psu, mene dette var til folk som ga blaffen i utseende, ytelse og kvalitet, de skulle bare ha noe billig som funka til windows bruk

Lenke til kommentar
En Tagan psu på 480Watt gir deg en belastning på ca 78% ved full load, sikkert omtrent 60-70% ved vanlig bruk.

Denne er også veldig bra : OCZ PowerStream strømforsyning 520W som gir deg ca 72% Belastning ved full load, en plass mellom 54-62% under vanlig bruk.

Edit: Verdiene er tatt utifra ditt behov på 376W Psu.

Ocz har også mange nyttefunksjoner som leds i bakkant som viser hvor mye belastet enhver rail er, den har også kabelstrømper på hver eneste kabel som er en god fordel.

OCZ har ikke kabelstrømper på alle kablene. Det er kun på Kontakten til HK og de to dedikerte HD/Grafikkort kablene

Lenke til kommentar

I motsetning til resten, tviler jeg på at det er et PSU-problem.. Chieftec er vel kjent for å ha god kvalitet på PSU?

Jeg har selv en F/S 350W med A64 CPU, hk, 1024mb, x800pro vivo, cd-rw, dvd+/-rw, 2xpata, 1xsata, tv-kort.. I det hele tatt.. Denne bråker da heller ikke, som den vel ville gjort ved veldig høy load.

Kjører doom 3 ganske så glatt på high i 1200*, men har ikke testet dette så veldig, da jeg ikke liker spillet. Vil heller tro at det er et skjermkortproblem, feil med en kjøler eller lignende.

Det kan også være et problem om du har hatt et nvidia-kort installert på maskinen fra før av, da er drivercleaner i så fall et bra tips.

Lenke til kommentar
Jeg har klokket det kun noen få MHz opp og ned for å se om det har gjort bildet noe bedre. Har reinstallert og forsøkt med forskjellige drivere uten å oppnå noen bedre effekt. At det hakker og har en mengde artifacts i DOOM3 på passe gode settings (ikke ultra) synes jeg er helt uholdbart når et 6800GT kjører det silkeglatt.

Last ned extreme performance og div. ati programmer til doom3 inkl. doom3.cfg.

www.gamecopyworld.com

www.doom3extreme.com

Som sagt er doom3 nvidia sin greie og man må laste ned noen programmer for å få doom3 nogenlunde bra på x800 kort. Ikke kjør AA og AF i spille, få driverne til å gjøre jobben, du kan stille af,aa og lodbias med doom3.cfg.

Lenke til kommentar

Jeg så det ble nevnt å koble til en ekstra PSU...

DET MÅ DU IKKE FINNE PÅ Å GJØRE

Gjør du dette så er det svært sannsynlig (80-90%?) at du dreper kortet. Det funker med de fleste andre kort, men på X800 så vil det bli trukket strøm fra kortet til å mate hovedkortet. Dette brenner de små banene til AGP-porten på sekundet.

Skal du absolutt gjøre det må du sørge for at begge strømforsyningene starter samtidig, og at jord er koblet sammen fra strømforsyningene. Selv ikke da garanterer jeg noe, så det gjøres på egen ansvar.

BTW: Det høres ut som driverfeil spør du meg. Evt er ikke driverne til skjermkortet helt enige med de øvrige driverne du har på maskinen.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...