Gå til innhold

LØST - NDS Direkte - Leveringstid, pakkespor mm.


Anbefalte innlegg

Har akkurat (01.10.2004) bestillt en vare hos NDS Direkte.

Ser de har fått mange gode tilbakemeldinger, så jeg går ut ifra at leveringstid osv er på høyde med de andre webshopene.

 

Men jeg kan ikke finne noe slags pakkespor eller ordrestatus på sidene. Det står bare når jeg har bestillt, og navnet på kundebehandleren...

 

Jeg har heller ikke fått noen mail, verken ordre- eller leveringsbekreftelse, slik jeg er vant til fra komplett osv.

 

Er det slik det skal funke hos NDS? Plager ikke meg så lenge jeg får varene, men blir jo litt mistenkelig når jeg ikke hører noenting, eller kan sjekke noenting...

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har akkurat (01.10.2004) bestillt en vare hos NDS Direkte.

Ser de har fått mange gode tilbakemeldinger, så jeg går ut ifra at leveringstid osv er på høyde med de andre webshopene.

 

Men jeg kan ikke finne noe slags pakkespor eller ordrestatus på sidene. Det står bare når jeg har bestillt, og navnet på kundebehandleren...

 

Jeg har heller ikke fått noen mail, verken ordre- eller leveringsbekreftelse, slik jeg er vant til fra komplett osv.

 

Er det slik det skal funke hos NDS? Plager ikke meg så lenge jeg får varene, men blir jo litt mistenkelig når jeg ikke hører noenting, eller kan sjekke noenting...

Jeg tok en titt på www.ndsdirekte.no og la merke til at de blant annet prøver seg med følgende salgsbetingelser:

 

"Salgsbetingelser

 

5. Leveringsbetingelser

 

Kjøper plikter straks salgsgjenstandene er mottatt å undersøke disse grundig. Eventuelle reklamasjoner må meddeles selgeren straks og senest innen 8 dager etter at gjenstandene er mottatt, eller hvis feilene eller manglene oppdages senere, senest 8 dager etter.

 

Alle reklamasjoner skal skje skriftlig. Selgeren har rett til å avvise reklamasjoner som ikke er rettsstridige eller skriftlige. Uansett er selgerens forpliktelse ved reklamasjoner begrenset i samsvar med nedenstående garantibestemmelser.

 

Alle priser som blir oppgitt på prislister er eks. mva.

 

Ved avbestilling belastes det 15% avbestillings gebyr , varer som er spesial bestilt og som har liten omsetnings verdi kan ikke avbestilles."

 

 

 

 

I forbrukerkjøp kan det ikke avtales noe som er mindre gunstig for forbrukeren enn det som fremgår av loven, jamfør §3 i forbrukerkjøpsloven. §27 i samme lov blir dermed interessant i vårt tilfelle:

 

Lov om forbrukerkjøp

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

 

NDS Direkte prøver seg altså med salgsvilkår som er i strid med §3.

 

Jeg kan heller ikke se at de har hjemmel for å kunne kreve 15% i avbestillingsgebyr.

 

De prøver seg også med en tolking av angrerettloven á la nettbutikken PCutstyr. Jeg sitérer:

"Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. (jf. Angrerettloven § 12 punkt a) Dette betyr at vare må være ubrukt, uskadet og ligge i forseglet original emballasje."

 

Konklusjonen min blir dermed at du heller bør handle et annet sted.

Endret av WladimirPutin
Lenke til kommentar

Dette ligner mer på betingelser for næringskjøp. I beste fall har de "glemt" å legge ut betingelser for forbrukerkjøp, i verste fall har de valgt en taktikk som går ut på å trenere angre- og reklamasjonssaker. Da stiller de i samme kategori som Databutikken.com og PCutstyr.no.

Lenke til kommentar
Dette ligner mer på betingelser for næringskjøp. I beste fall har de "glemt" å legge ut betingelser for forbrukerkjøp, i verste fall har de valgt en taktikk som går ut på å trenere angre- og reklamasjonssaker. Da stiller de i samme kategori som Databutikken.com og PCutstyr.no.

Nettopp! Og når det gjelder tolkningen deres av angreretten så er det uansett ikke tvil om at det er forbrukerkjøp de sikter til.

Lenke til kommentar

NDS er da en kjede for bedrifter og ikke privatpersoner, tenker de holder seg til bestemmelsene som gjelder i loven. å prøve å trenere det er jo bare dumt.

 

(Kan se ut som en org jeg er medlem av skal handle for 100k der, så håper de ikke er helt håpløse :p )

Lenke til kommentar

Ndsdirekte henvender seg primært til bedrifter, og betingelsene som ligger ute på sidene våre gjelder for disse.

Når det er sagt, så selger vi også til private.

De lover og regler som gjelder for privatkjøp vil bli fulgt, og de som handler som privatpersoner hos oss kan være helt trygge på at de vil få de rettighetene de har krav på.

Vi arbeider med å forbedre informasjonen på sidene, slik at det ikke skal være noe tvil om dette.

 

De som ønsker informasjon om pakkesporing, eller har andre spørsmål kan ringe på tlf. 69 27 80 60 så vil de få hjelp med dette.

 

Vi er alltid glad for konstruktiv kritikk, og vil fortsette å gjøre vår netthandel bedre for dere som kunder.

 

Per Rolstad

Salgssjef

Ndsdirekte

Lenke til kommentar

Jeg er sikker på at NDS Direkte er seriøse. Jeg har hørt om mange bedrifter som er veldig fornøyd med dem. Det at betingelsene er litt "snodige" er nok at de selger mest til bedrifter, og dermed ikke er underlagt forbrukerkjøpsloven. Likevel mener jeg at de burde legge ut betingelser for privatkundene også.

 

Når det gjelder min bestilling, har jeg ikke fått noen mail i det hele tatt. Er dette normalt eller?

 

Tror jeg tar å sender dem en mail, og spør... ;)

Lenke til kommentar

Fikk raskt svar på mail fra NDS.

Grunnen til at jeg ikke fikk ordrebekreftelse var rett og slett at ordren ikke var bekreftet(!) Dette skyldes en feil ved varebeskrivelsen. Dette førte til at jeg hadde bestillt feil vare i forhold til beskrivelsen.

 

Nå er altså saken ordnet opp i, og jeg kan i hvert fall anbefale NDS sin supportavdeling. Raskt og saklig svar....

Lenke til kommentar
De lover og regler som gjelder for privatkjøp vil bli fulgt, og de som handler som privatpersoner hos oss kan være helt trygge på at de vil få de rettighetene de har krav på.

 

Hva gjør dere i NSD Direkte dersom jeg ønsker å benytte meg av angreretten i følgende eksempel:

 

-Produktet er en bærbar PC.

-Jeg pakker den ut og starter den opp.

-Jeg oppdager 1 død pixel på skjermen.

-Jeg slår av PCen og pakker den ned igjen i embalasjen, så godt det lar seg gjøre.

-Jeg sender den tilbake med krav om å få tilbake pengene.

 

Går dere da med på kravet, eller velger dere å si at varen ikke lenger er i "tilnærmet samme stand og mengde" på grunn av at produktet har vært pakket ut av embalasjen og startet opp?

Lenke til kommentar
,05/10/2004 : 23:25]Men jeg regner nesten med at du har hatt dette problemet med dem, og tester hva de svarer nå på forumet, for evt å bruke dette mot dem.... am I right? ;)

Nix - Men jeg vil ikke anbefale noen å handle hos NDS Direkte før de har svart tilfredsstillende på spørsmålet jeg stillte.

Lenke til kommentar

Ndsdirekte vil følge de regler og foreskrifter som gjelder ved salg til privatpersoner.

 

I ett slikt tilfelle som du skriver, ville vi være nødt til å godta en retur.

 

Når det er sagt, så er vi som tidligere nevnt primært rettet mot bedrifter.

Vi har valgt å la private få de samme priser og fordeler som bedriftskunder, men vi vil hvis det viser seg at returordningen missbrukes velge å slutte å tilby salg til private.

 

De aller fleste kunder bestiller varer som de faktisk skal ha, men dessverre er det noen få som ødelegger for alle andre ved å bruke retur rettighetene som en "låneordning" på varer.

 

Per Rolstad

Salgssjef

Ndsdirekte.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...