Gå til innhold

Program for hurtig cropping fra 4:3 til 3:2

Anbefalte innlegg

Sitter med masse bilder tatt i 4:3 format som jeg skal framkalle på 10x15cm bilder. Så syns jeg prosessen med å crop'e bilder i Photoshop er mindre optimal. Åpne, merke av (med "Fixed aspect ratio", som må endres til 2:3 for høydebilder), lagre osv. Jeg kunne ønsket meg et program som strømlinjeformet denne prosessen. Det må da være flere med samme problem der ute...? :cry:

Det optimale hadde vært et program som viser bildet og en ramme som du flytter med musa (og endrer størresle på med scrollhjulet). Så klikker du på venstre musknapp for å velge utsnittet som er inni ramma, hvorpå programmet viser det crop'ede bildet. Du trykker på en eller annen confirm knapp, bildet lagres (lossless) og neste bilde i folderen vises, osv. Er dette kun ønsketenkning? :huh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk, var oppe for ikke så alt for lenge siden dette her. - Og ja, det finnes.

Dessuten er det ikke så alt for vanskelig å programmere om det mot

formodning ikke fantes allikevel / ikke fantes gratis.

Kan kanskje ha det som neste prosjekt når jeg får tid, - vet ikke om Linux har

noe slik enkel programvare - Men har antakeligvis noe lurt allerede. :)

Lenke til kommentar

Samme problem her.

Bruker direktefoto.no, når en bestiller der fåren velge format selv. Denne kutter da bort 6mm oppe og nede på bildene. De fleste av mine bilder bli bra med denne metoden. Sikkert andre nettfremkallere som har slike muligheter også.

Lenke til kommentar

Sorry hvis dette akkurat har vært tatt opp. Prøvde å søke litt, men fant ikke no. Men jeg må jo si at jeg fant drømmeprogrammet på den linken din, froggyler. Programmet heter "Jpegcrops" og funker nesten akkurat som jeg beskrev over, bare enda litt bedre. :thumbup: Storfornøyd! Takker for svar. :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...