Tjohei Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Sitter med masse bilder tatt i 4:3 format som jeg skal framkalle på 10x15cm bilder. Så syns jeg prosessen med å crop'e bilder i Photoshop er mindre optimal. Åpne, merke av (med "Fixed aspect ratio", som må endres til 2:3 for høydebilder), lagre osv. Jeg kunne ønsket meg et program som strømlinjeformet denne prosessen. Det må da være flere med samme problem der ute...? Det optimale hadde vært et program som viser bildet og en ramme som du flytter med musa (og endrer størresle på med scrollhjulet). Så klikker du på venstre musknapp for å velge utsnittet som er inni ramma, hvorpå programmet viser det crop'ede bildet. Du trykker på en eller annen confirm knapp, bildet lagres (lossless) og neste bilde i folderen vises, osv. Er dette kun ønsketenkning? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Søk, var oppe for ikke så alt for lenge siden dette her. - Og ja, det finnes. Dessuten er det ikke så alt for vanskelig å programmere om det mot formodning ikke fantes allikevel / ikke fantes gratis. Kan kanskje ha det som neste prosjekt når jeg får tid, - vet ikke om Linux har noe slik enkel programvare - Men har antakeligvis noe lurt allerede. Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Samme problem her. Bruker direktefoto.no, når en bestiller der fåren velge format selv. Denne kutter da bort 6mm oppe og nede på bildene. De fleste av mine bilder bli bra med denne metoden. Sikkert andre nettfremkallere som har slike muligheter også. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Du finner nok noen løsninger her: http://graphicssoft.about.com/od/batchresizecrop/ Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Sorry hvis dette akkurat har vært tatt opp. Prøvde å søke litt, men fant ikke no. Men jeg må jo si at jeg fant drømmeprogrammet på den linken din, froggyler. Programmet heter "Jpegcrops" og funker nesten akkurat som jeg beskrev over, bare enda litt bedre. Storfornøyd! Takker for svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå