GaKKGaKk Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 La merke til at det var snakk om dette for en liten stund siden, og vil derfor spre litt viten som jeg har samlet om emnet: For å få SPDIF (og 5.1 hvis støttet) gjør følgende: På 1557 modeller (med optisk utgang), kjøp deg en optisk kabel. Denne har en 3,5 plugg i ene enden som er laget av PLAST, altså ikke vanlig miniplugg. Grunnen til dette er at denne kabelen overfører lyssignaler istedet for elektriske signaler... Den andre siden er firkantet, og passer forhåpentligvis inn i den optiske inngangen på forsterkeren din. Sett inn, og spill... Er ikke sikkert på hvordan man skrur på SPDIF hvis det er avslått her, da jeg ikke har 1557 selv. For de, som meg, som har Elitegroup g556e eller lignende... Denne har IKKE optisk utgang... Men den har digital utgang OG støtter 5.1... Hvis du har installert driverene for lyd som fulgte med PC'en kan du gå på Kontrollpanel -> Sound Effect ... -> S/PDIF Out -> og "Output digital only" eller "output digital and analog". Gratulerer! SPDIF er nå aktivert.. Det du nå trenger er en kabel som ser ut som en 3,5 mm Jackplugg, men med TRE metallfelter på tuppen. Dvs. to ringer rundt tuppen, i motsetning til en, som vanlige jackplugger har... En slik kabel kan du kjøpe på clas ohlson, eller, hvis du er så heldig som meg, fulgte det en med digitalkameraet mitt... (Hvis du han en IXUS, har du sikkert kabel du og). I motsatt ende av kabelen skal det være to eller flere coaxplugger. Her plugger du inn den gule(varierer, prøv deg fram) i din forsterkers digitale inngang (oransje), og spiller... Hvis du ikke hører noen lyd, prøv å bevege litt på pluggen som står i maskinen din... Noen maskiner har litt dårlig inngang, og uten kontakt; ingen lyd. Hvis jeg nå mangler noe, eller du ikke fikk det til, eller det er noe mer du lurer på; Ikke vær redd for å ta kontakt. Jeg biter ikke. Lenke til kommentar
wavey Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Hei ! Jeg har en g556e bærbar, og får spdif til å fungere. MEN.... straks jeg kobler til en ekstern skjerm eller prosjektor, enten med vga utgangen eller svideo utgangen, forsvinner spdif signalet... Det jeg har funnet ut, er at det er jordingen som gjør det, dvs når jordingen på skjermkabelen kommer borti jordingen på bærbaren. Noen som vet noe? er det feil på maskinen min eller ? Takker for alle svar. Mvh Helge Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Hvordan er det med Compal CL56? (Er ikke det samme som Elitegroup g556e) Står på whitebox sine sider at denne har Realtek ALC202 lydkort, og dette skal støtte spdif: http://www.realtek.com.tw/products/product...aspx?modelid=29 Det jeg ikke skjønner er hvor det må stilles inn på spdif i driveren/software! Er ingen spdif settings i Sound effekt / AC97 Audio Configuration. Har også lastet ned de siste driverene... Noe som kan hjelpe?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå