Gå til innhold

"6800LE eller 9800PRO?" -Nytt kort til rundt 2k

-Teddy-

Anbefalte innlegg

Jeg syns at når de 2PAPST19dB viftene mine går for fullt (2200RPM) så bråker de mye, men holder det ut, men vil ikke ha stort mer bråk enn det. Hvorfor kan de ikke lage bedre kjøleribber på kortene og litt mer stillegående vifter da... :shrug: Må finne ut hvor mye disse 6800 viftene bråker et sted, se om jeg finner noen i nabolaget jeg kan høre hos...; men tviler på at jeg finner noen som har akkurat det, her har de fleste utgåtte pc'er eller så har de 9800...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror 9800PRO Ultimate Edition 128 MB, vil bli veldig varmt. Og dersom du ikke har god lufting i kabinettet, kan du få problemer med artifacts.

Burde jo nesten fulgt med vifte, siden zalman anbefaler det på så "varme" kort:

"If used with ATI Radeon 9800 Pro, using the noiseless fan (ZM-OP1) is recommended."

Har ikke 6800LE/NU temp sensor, og regulering av vifte hastighet ?

Burde jo ikke bråke så masse da, bortsett fra når du spiller.

Lenke til kommentar
Fordi de nye kortene utvikler noe for jævlig med varme? :)

Jeg har googlet litt, men jeg finner rett og slett ikke opplysninger om det. Send en mail til Gainward elns da vel.

Takk for googling :) *Se om jeg finner en mailadresse til Gainward et sted* Skal sende mail og spørre om jeg vil høre den godt "gjennom" lyden av 2x PAPST 19dB vifter, en NorthQ Silent PSu 12-17dB og en AMD 64 BOXED vifte. Syns heller de burde sette på gigantiske kjøleribber på noen kort, og sette på små vifter jeg... Skjønner problemet med Micro ATX osv da, men alle har jo ikke det...

EDIT:

Tror 9800PRO Ultimate Edition 128 MB, vil bli veldig varmt. Og dersom du ikke har god lufting i kabinettet, kan du få problemer med artifacts.

Burde jo nesten fulgt med vifte, siden zalman anbefaler det på så "varme" kort:

"If used with ATI Radeon 9800 Pro, using the noiseless fan (ZM-OP1) is recommended."

Har ikke 6800LE/NU temp sensor, og regulering av vifte hastighet ?

Burde jo ikke bråke så masse da, bortsett fra når du spiller.

Jeg har jo som sagt en av disse PAPST viftene som vil stå og blåse _nesten_ rett på ribba, om ikke faktsikt RETT på ribba da, og da vil det vel ikke være noe problem...? Viftene mine går nå på:

-CPU @ 37C 'n 1562RPM

-MB @ 26C

-Papst 19dB @ 1188RPM

-NorthQ PSU @ 2109RPM

Og det bråker omtrent like mye som en katt som maler.

Vel, nå er det jo forskjell på katter da, og jeg har ikke katt, men husker jo hvordan katter maler... Eller omtrent som om du hviler hendene på bordet og beveger handa fort bortover bordet.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Har lest hele tråden og er i samme situasjon selv. Ser etter kort til 2k og, og som ikke støyer så mye. Skal også bruke det til spilling.

Blir ikke helt klok jeg heller! vill helst slippe å montere ting på kortet, kanskje overklokke når kortet blir gammalt(gjør ikke så mye om det blir ødelagt).

jeg tror jeg venter med å kjøpe noe til det kommer et kort som nesten alle er enig i gir mest for penga!!!

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Har lest hele tråden og er i samme situasjon selv. Ser etter kort til 2k og, og som ikke støyer så mye. Skal også bruke det til spilling.

Blir ikke helt klok jeg heller! vill helst slippe å montere ting på kortet, kanskje overklokke når kortet blir gammalt(gjør ikke så mye om det blir ødelagt).

jeg tror jeg venter med å kjøpe noe til det kommer et kort som nesten alle er enig i gir mest for penga!!!

Akkurat samme situsajon, når kortet blir gammelt kunne jeg tenke meg å begynne å prøve på litt klokking og. Problemet mitt er jo at kortet jeg har er så sinnsykt svakt at jeg nesten ikke KAN vente på at det kommer et kort alle er enige i at er best i ytelse / pris / støy... Så begynner å helle ganske mye mot 9800PRO Ultimate jeg egentlig... KAn jo kjøpe med enda en PAPST19dB vifte, så har jeg to stk vifter som blåser rett over kortet, og en på HD'ne...

Lenke til kommentar

Best på Ytelse/Støy: Hightech Excalibur Radeon X800 Pro IceQ , men "desverre" i en helt annen prisklasse.

Men HIS har jo denne også: Excalibur 9800Pro 128MB IceQ Edition , men finner den ikke i norske nettbutikker.

Mener 6800LE er et bedre valg ytelses messig, og har større potensiale med overklokking/soft modding.

Men et 9800Pro er jo ikke helt håpløst da heller, takler jo dagens spill bra, dersom du greier deg med normale oppløsninger, og ikke må ha max detaljer/effekter skrudd på.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Best på Ytelse/Støy: Hightech Excalibur Radeon X800 Pro IceQ , men "desverre" i en helt annen prisklasse.

Men HIS har jo denne også: Excalibur 9800Pro 128MB IceQ Edition , men finner den ikke i norske nettbutikker.

Mener 6800LE er et bedre valg ytelses messig, og har større potensiale med overklokking/soft modding.

Men et 9800Pro er jo ikke helt håpløst da heller, takler jo dagens spill bra, dersom du greier deg med normale oppløsninger, og ikke må ha max detaljer/effekter skrudd på.

9800pro IceQ

Lenke til kommentar
at kortet heter "le" forteller at kortet er dårlig. enkelt å greit. ikke kjøp le kort. gå for 9800pro kortet du

Et ATi kort med tilnavnet PRO forteller oss at det er dårlig i forhold til XT. Er X800 PRO dårlig?

Lenke til kommentar

hmm.. så hva er beste kjøp? 6800LE, NU ?? jeg har tenkt å oppgradere til bl.a hl2 og har nå GF4Ti4200 .. og 512MB ram, amd 1800+... har litt lyst på GF6600GT men har ikke pci ex :wallbash:

tenkte litt på R9800pro til under 2k men hvis det der 6800LE elller NU er myye bedre for noen hundre lapper mer tar jeg seff det.

Lenke til kommentar

6800LE yter bedre enn 9800 pro selv på standard.

DINSIDE testet en AMD 64 3000+ med 6800LE og Noname ram, de fikk 6650 i 3dmark03 på stock. det er rundt 1000 mer enn 9800 pro.

6800LE har nyere kjerne, SM 3.0 støtte og er alt i alt et mye bedre kort.

KJØP enten 6800LE til rundt 2 høvdinger, eller 6800 NU til 2499 på Mpx.no.

Jeg har talt

Lenke til kommentar
Jeg syns at når de 2PAPST19dB viftene mine går for fullt (2200RPM) så bråker de mye, men holder det ut, men vil ikke ha stort mer bråk enn det. Hvorfor kan de ikke lage bedre kjøleribber på kortene og litt mer stillegående vifter da... :shrug: Må finne ut hvor mye disse 6800 viftene bråker et sted, se om jeg finner noen i nabolaget jeg kan høre hos...; men tviler på at jeg finner noen som har akkurat det, her har de fleste utgåtte pc'er eller så har de 9800...

Det hardware som bråker mest på min pc er 6800 GT kortet,men da har jeg 4000rpm og 39dB.kan juste dette fra 2800-4000rpm og 30-39 dB..

Så et 6800 LE vil nok høres,men mindre diameter på vifta og sikkert 35-45 dB på kortet !hadde et ati 9800non pro før,det klarte jeg ikke og høre..

ps:men mindre støy og mindre ytelse,synes jeg ikke 9800 pro er beste valget iallefall når du skal spille ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke du skal bekymre deg for artifacts på et passivtkjølt Sapphire 9800 Pro Ultimate Edition. Når de selger det, så må det tåle å brukes. De er nok testet for å klare dette, de korta som selges som Ultimate. Jeg har HIS 9800 Pro, monterte på ZM80C-HP selv, fungerer utmerket det. Blir så varmt at papir sikkert ville tatt fyr på det, men fungerer fint. Vel, etter en lettere brannskade monterte jeg en 12dB Papst under, der hvor folk flest har PCI-kort (dvs. har PCI lydkort, men har montert det i nederste PCI-slotten, og fikk plass til 80mm vifte mellom). Papster kjører jeg på 7V, så støyen er sikkert nærmere 8 dB, men kjøler nok til at jeg ikke lenger brenner meg på skjermkortet.

Ultimate Edition er et glimrende valg om du bryr deg om støy. Skal du ha bedre ytelse burde du gå for NU fremfor LE, ytelsesforskjellen er verdt de noen hundre kronene. Forøvrig skal du kunne montere den nye ZM80D på 6800NU, men da burde man nok ha vifte (en lignende vifteløsning som min ville nok fungert fint :-)

Lenke til kommentar
6800LE yter bedre enn 9800 pro selv på standard.

DINSIDE testet en AMD 64 3000+ med 6800LE og Noname ram, de fikk 6650 i 3dmark03 på stock. det er rundt 1000 mer enn 9800 pro.

6800LE har nyere kjerne, SM 3.0 støtte og er alt i alt et mye bedre kort.

KJØP enten 6800LE til rundt 2 høvdinger, eller 6800 NU til 2499 på Mpx.no.

Jeg har talt

kunne ikke ha sagt det bedre.

Amen.

Lenke til kommentar

9800pro IceQ

Hva er poenget med den da? (denne)

Finnes jo med kjøleribbe, og kortet er vel det samme, eller?

Det hardware som bråker mest på min pc er 6800 GT kortet,men da har jeg 4000rpm og 39dB.kan juste dette fra 2800-4000rpm og 30-39 dB..

Litt høyt lydnivå? Uff... Ganske mye lyd det der da... Men i windows, når du ikke spiller, det er da jeg syns det er viktig at det er stille, når jeg spiller har jeg på lyd eller headset uansett. Så det ligger på rundt 30dB i windows da? Finnes det ikke slike "universal" kjølere til å sette i PCi porten ved siden av for å få kortet mer lydløst da? Det kunne jeg kjøpt, men jeg begynner ikke i gjøre noe fysisik på kortet som å bytte vifte på det eller noe.

EDIT: Disse ZM greiene thoering, er de kjøleribber? Vil uansett som sagt ikke begynne å gjøre noe fysisik med kortet mitt annet enn å sette det inn i AGP porten, og evt. løfte det ut av esken når jeg får det :p Tror jeg iallefall da, hvis garantien ryker vil jeg nøding gjøre det....

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Sapphire 9800 Pro Ultimate Edition:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p..._review_id=3989

Noen som har det kortet? Jeg har kun 1 agp slot og en pci. Tenkte å ha dette

i agp sloten. Er det da plass til mitt tvkort pci sloten ved siden av?

Tar det mere plass i bredden en en vanlig vifte? Har et 9600 xt kort som bråker for mye der idag.

Jeg vet ikke, men den kjøleribba er jo diger da, vil tro den tar Pci'n vedsiden av også, men vet ikke. Vil tro det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...