Gå til innhold

"6800LE eller 9800PRO?" -Nytt kort til rundt 2k

-Teddy-

Anbefalte innlegg

Har lest Skjermkortguiden, (Skikkelig bra guide ;) ) og lurer på dette 6800LE som han roste høyt opp i skyene i forholf til prisen. Jeg hadde jo i utgangspunktet tenkt til å kjøpe Radeon 9800 PRO, men så er visst 6800LE mye bedre, også koster det bare 400kr mer. 6800LE er det HER, ikke sant?

Som sagt var det DETTE jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet da.

men hvilket kort skal jeg ta? Trenger en "siste push" før jeg bestemmer meg. Sjekk maskinvaren min så skjønner du hvorfor jeg skal ha nytt kort...

Hvilket skal jeg ta? Liker Radeon bedre enn Geforce på en måte, bare smakssak for min del, men seff, jeg går jo etter ytelse/pris når jeg kjøper. Men ikke over 2500kr!

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du må ikke kjøpe et 6800le, dette er en strippet versjon av 6800nu, som ikke yter langt på nær til 6800nu.

Mest ytelse for pengene får du nok om du velger en Geforce 6800nu (non ultra) med den maskinvaren du har. Et slikt kort kan eksempelvis være et Club3d hos Mpx til ca 2500. Du kan se selv hos Mpx

Lykke til med valget!

Endret av Knotten
Lenke til kommentar

Jeg bestillte Club3d 6800 nu fra mpx i dag. Var også inne på 6800LE jeg også, men tror du får mer for pengene hvis du kjøper et NU enn LE.

Du må huske på at LE har kun 8 pipelines hvis du kjøper NU får du de 4 ektra noe som sansyneligvis vil ha mye og si i kommende spill.

Lenke til kommentar

Blir ikke helt klok på dette her jeg... Glem de to kortene jeg står mellom, hvilket kort skal jeg ta? Det skal ikke koste mer enn 2000 egentlig, men hvis det koster 2500 eller noe rundt der og er mye bedre enn et til 2000 tar jeg det. For å si det på en annen måte, hvilket kort er best i forhold til YTELSE/PRIS og koster under 2500???

Lenke til kommentar

Kan noen svare på det i rød skrift over? Please :)

EDIT: Tiiter litt på forskjellige kort nå selv, helst ha et kort som ikke bråker så mye, hater pc støy. Ahr NorthQ 12-17dB 2x Papst 19dB og en BOXED vifte i pc'n og skjerkortet jeg har nå har passiv kjøling.

Tittet på dette kortet her:

https://prisguiden.no/produkt/9282

Og dette er vel ikke så dårlig i forhold til pris?

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=17686

Dette er jo også et kort jeg lurer på:

https://prisguiden.no/produkt/3050 -men litt mye støy...

Alle er i rett prisklasse, men jeg har jo ikke peil på skjermkort, jeg har vanlig CRT skjerm, ikke noe DVI greier. kan noen hjelpe meg eller?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Er det kortet jeg bør ta? Virker jo dritbillig, 6800 for 2175kr! Så skal jeg likesåodt bare droppe Radeon 9800 eller?

:yes:

Problemet er jo at det viser seg at det er LE versjonen, lenger ned åp lista står 6800(ikkeLE), men det koster 2700, og det skal helst ikke koster over 2000, kan strekke meg til 2500. Hvis det er extremt mye bedre helt til 2600, men ikke stort mer da. Og når det var LE det var snakk om er det visstnok ikke så godt kjøp allikevel. :cry::cry::cry:

Lenke til kommentar
Dette kortet er etter min mening det beste kjøpet du kan gjøre for under 2500kr. Kortet leveres visstnok med ultrakjøling, så kortet er etter all sannsynlighet en veldig god overklokker.

Les også denne tråden ;)

Er det det samme kortet du linket til, som det var post om her på forumet? Er nemlig veldig opptatt av at det ikke skal støye så mye, har NorthQ silent PSU 12-17dB, 2x PAPST19dB vifter og en BOXED vifte. Bråker ikke mye slik det er nå, men vil nødig ha veldig mye mer støy.

Ble derfor litt forelsket i dette koprtet her:

https://prisguiden.no/produkt/9282

Men er det noe godt valg da? Har råd til det club3d kortet, men det virket som om det støyet noe helt extremt.

Lenke til kommentar

Så ikke den posten i går, den som jeg quoter. (Var litt trøtt)

Jeg har aldri klokket eller moddey noe, og hvis det er sjangser for at noe går galt, så vil det gå galt... :p Jeg har sinnsykt lyst på DETTE kortet da jeg synes det er viktig at ting er lydløse. LE har det vært så mye negativt om her, så det dropper jeg, når tom noen sa at 9800 PRO kan gå forbi LE. (Eller hva det var). PRO'n kan jeg jo prøve å flashe til XT hvis jeg syns det begynner å bli "utgått" etterhvert og? Eller er "Sapphire Radeon 9800 PRO Ultimate Edition 128 MB" et dårlig valg? Er "Sapphire Radeon 9800 PRO Ultimate Edition 128 MB" bedre enn "vanlig 9800 PRO fra saphire" rent ytelses messig, eller er det bare kjøleribba som er forskjellen?

Lenke til kommentar
Blir ikke helt klok på dette her jeg... Glem de to kortene jeg står mellom, hvilket kort skal jeg ta? Det skal ikke koste mer enn 2000 egentlig, men hvis det koster 2500 eller noe rundt der og er mye bedre enn et til 2000 tar jeg det. For å si det på en annen måte,  hvilket kort er best i forhold til YTELSE/PRIS og koster under 2500???

Kjøp denne da. Koster 2499 og har den beste kjøleren jeg har sitt på et gf6800 nu til nå. Den yter mye bedre enn 9800pro. Du kan se bedre bilder her.

Endret av camxer
Lenke til kommentar
Teddy: hvis du virkelig setter stor pris på stillhet så tipper jeg https://prisguiden.no/produkt/9282 er det billigste/best ytelse du får tak i uten å modde selv... Så hvis du ikke MÅ kjøre med antialiasing osv så ser det ut til å være et godt valg ja...

Antialiasing? Tror jeg ser etter i skjermkort guiden hva det er for noe jeg... Jeg har jo en 19dB papst vifte som står og blåser rett over AGP porten, dvs den kommer til å stå og blåse direkete på kjøleribba til kortet når jeg får satt det inn, og det er vel bra? Men ultimate edition kortet som vi begge har linket til, er det egentlig det samme som 9800PRO bare at det er lydløst?

EDIT:

Fikk kortet idag, blei litt paff da maskin start opp,

vifta bråk alt for mye, heldivis roan seg ned når windows var oppe.

Støy altså.... Men er det veldig mye bedre så overlever jeg, men noen som vet støynivået på dette club3d 6800 kortet da? Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Hvis jeg var det så ville jeg gått for et Gainward 6800 LE fra komplett til ca 2100 kr. Det er i utgangspunktet et bedre kort enn 9800 PRO.

Hvis du kjøper det har du i tillegg mulighet til å åpne opp de resterende pixelpipsa for enda bedre ytelse.

Det finnes gode guider på nette på hvordan du skal gjøre dette med Riva Tuner, tror du skal greie det selv om du ikke har noe erfaring med det.

Men uansett hva du velger så får du et godt kort. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis du hater 'pc støy' (sic!), så sliter du. De aller fleste kjøleløsningene på de nye kortene bråker. Jeg har et LE-kort i maskinen min nå, og selv om det er takk og pris milevis unna referansehelvete, er støyen merkbart høyere enn med 9600 Pro-kortet jeg byttet ut.

6800 LE-kortet fikk jeg forresten låst opp til 16 pipes og 5 vp, så jeg har egentlig et underklokket 6800 Ultra LE. :> :> :>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...