Gå til innhold

Ny Shuttle-PC til videoredigering

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som har kjøpt seg et DV-kamera.

Hun ønsker å redigere filmer på PC-en, og vil at PC-en helst skal være liten og nett. Jeg regner med at en Shuttle vil være ok til dette, men hvilken type burde hun gå for? Og hva slags skjermkort og minne burde hun velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med to varme harddisker og videoredigering som hovedformål ville jeg vurdert å klare meg uten skjermkort, og heller ha integrert grafikk. Videoredigering krever ikke all verden av grafikk.

Hva med SS56L eller ST61G4? Blir noen lapper billigere også.

(SS56L har ikke S-ATA, "bare" ATA-133, så det ville blitt andre disker også.)

Endret av guge
Lenke til kommentar

ST61G4 har i alle fall TV ut. Både som composite RGB og S-Video.

Se: http://eu.shuttle.com/en/PortalData/1/Reso...c_ST61G4_en.pdf

Vet ikke noe om kvaliteten på TV-ut fra hovedkortet, men jeg har aldri savnet en slik funksjon når jeg har bedrevet videoredigering (kanskje jeg er spesiell.)

Skulle jeg slengt inn noe mer i maskinen ville det heller vært Hauppage PVR-250 TV-kort. Dette kortet har ifølge mine kilder en utmerket video-utgang. Dessuten komprimerer den selv, slik at tv-opptak ikke bruker mer en kanskje 10% CPU. BT878-chip'en har også drivere i Linux 2.6-kjernen (som om noen bryr seg om det.)

Lenke til kommentar

Har selv en litt "eldre" Shuttle 51G utgavenm kjorer to HDer og GF2-GTS, ikke noe problem med varmen egentlig, men saa bor jeg i Singapore og gjennomsnittet er vel rundt 27-32 grader.

Saa kjor paa med en Radeon AIW (med video in ut). Kjor paa med en HD for OSet, gjerne rundt 60-120GB, og en KUN for Video redigering, da anbefaler jeg at man lager et par tre partisjoner.

En partisjon for innkommende filer (kommer gjerne fra DV kameraet)

En partisjon for gaaende prosjekter

Og sist men ikke minst en partisjon for ferdig laget video/prosjekter

Den forste partisjonen kan kjores paa FAT32 eller NTFS (har drevet med video redigering i aar og har nesten aldri hatt filer fra DV kameraet som overstiger 2GB per video klipp.

De to neste partisjonene er best aa kjore i NTFS eller andre linux partisjoner.

Av redigerings program anbefaler jeg Sony Vegas, helt ypperlig, er jo en smaks sak men jeg syntes det er bedre enn Premiere

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...