JOB Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Jeg har en venninne som har kjøpt seg et DV-kamera. Hun ønsker å redigere filmer på PC-en, og vil at PC-en helst skal være liten og nett. Jeg regner med at en Shuttle vil være ok til dette, men hvilken type burde hun gå for? Og hva slags skjermkort og minne burde hun velge? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Shuttle SB75G2 2800,- Intel P4 3.2Ghz "Prescott" 2100,- Corsair value Select PC3200 512MB x2 1650,- PowerColor Radeon 9800Pro 1700,- WD Raptor 36,7GB 950,- Nec ND-3500 16x DVD±R9 700,- Sum: 9900,- Endret 4. oktober 2004 av kennethdammyr Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Tror nok jeg vil anbefale en større disk enn den raptoren. Lenke til kommentar
JOB Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Sikkert bra med en rask HD, men holder det med 2,5 respons på minne? Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Å ja. Visste det va rnoe som var glemt Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA 1050,- Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Å ja. Visste det va rnoe som var glemt Seagate Barracuda 7200.7 200 GB SATA 1050,- Lenke til kommentar
guge Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Med to varme harddisker og videoredigering som hovedformål ville jeg vurdert å klare meg uten skjermkort, og heller ha integrert grafikk. Videoredigering krever ikke all verden av grafikk. Hva med SS56L eller ST61G4? Blir noen lapper billigere også. (SS56L har ikke S-ATA, "bare" ATA-133, så det ville blitt andre disker også.) Endret 4. oktober 2004 av guge Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Godt poeng, det med skjermkortet, men d har man mulighet for litt mer. Og det er vel ikke TV-ut på shuttlene sine integrerte trafikk. SATA er kjekt i videoredigering. SB75G er vel den beste barebone til s478. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 (endret) *Slettet* Mac/Safari/skoleinternett... Endret 4. oktober 2004 av kennethdammyr Lenke til kommentar
JOB Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2004 Hmm, TV-ut må hun ha.. Blir det så varmt at hun heller burde gå for et vanlig kabinett? Lenke til kommentar
guge Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 ST61G4 har i alle fall TV ut. Både som composite RGB og S-Video. Se: http://eu.shuttle.com/en/PortalData/1/Reso...c_ST61G4_en.pdf Vet ikke noe om kvaliteten på TV-ut fra hovedkortet, men jeg har aldri savnet en slik funksjon når jeg har bedrevet videoredigering (kanskje jeg er spesiell.) Skulle jeg slengt inn noe mer i maskinen ville det heller vært Hauppage PVR-250 TV-kort. Dette kortet har ifølge mine kilder en utmerket video-utgang. Dessuten komprimerer den selv, slik at tv-opptak ikke bruker mer en kanskje 10% CPU. BT878-chip'en har også drivere i Linux 2.6-kjernen (som om noen bryr seg om det.) Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Har selv en litt "eldre" Shuttle 51G utgavenm kjorer to HDer og GF2-GTS, ikke noe problem med varmen egentlig, men saa bor jeg i Singapore og gjennomsnittet er vel rundt 27-32 grader. Saa kjor paa med en Radeon AIW (med video in ut). Kjor paa med en HD for OSet, gjerne rundt 60-120GB, og en KUN for Video redigering, da anbefaler jeg at man lager et par tre partisjoner. En partisjon for innkommende filer (kommer gjerne fra DV kameraet) En partisjon for gaaende prosjekter Og sist men ikke minst en partisjon for ferdig laget video/prosjekter Den forste partisjonen kan kjores paa FAT32 eller NTFS (har drevet med video redigering i aar og har nesten aldri hatt filer fra DV kameraet som overstiger 2GB per video klipp. De to neste partisjonene er best aa kjore i NTFS eller andre linux partisjoner. Av redigerings program anbefaler jeg Sony Vegas, helt ypperlig, er jo en smaks sak men jeg syntes det er bedre enn Premiere Frankie Singapore Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 4. oktober 2004 Del Skrevet 4. oktober 2004 Saa kjor paa med en Radeon AIW (med video in ut). Var det jeg lette etter først, men det var ingen som hadde det på lager lenger... Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 En annen mulighet er jo aa kjore filmen ut paa DVD eller tilbake paa en tape i DV kameraet igjen, for saa aa se filmen eler video paa Tv. Men jeg for min del kunne tenkt med et AIW, da jeg har lyst til aa koble Tv paa maskinen min ogsaa... Frankie Singapore Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 5. oktober 2004 Del Skrevet 5. oktober 2004 Har et AIW jeg og jeg har mulitkoblet så jeg kan se video på Tv'en når jeg redigerer, overøre til kamera og til VHS-kasett i videospilleren. Med 1600x1200px og Premiere Pro er det meget enkelt å redigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå