Gå til innhold

ext2 eller ext3?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:



jeg skal da legge inn linux på nytt, og da lurer jeg på om det er smart å bruke en ext2 partisjon, siden den kan resizes hvis jeg trenger mer plass?



 

ext3 er bakoverkompatibelt med ext2. Ligger bare en ekstra journal-fil på paritsjonen. Man kan konvertere frem og tilbake mellom ext2 og ext3 med en enkel kommando.

 

Finnes jo også reiserFS og div. andre filsystemer. Disse er ikke kompatible med ext2 (så vidt jeg vet).

 

Fordelen med de nye journalførende filsystemene er visstnok økt sikkerhet og ytelse. Største fordelen jeg har opplevd er at fsck ikke lenger kjøres ved oppstart med jevne mellomrom.

 

LeD

Lenke til kommentar

apropos fsck i oppstart...

oppdaget i et svak øyeblikk at time.date var korrekt i min laptop bios, men ikke year, stilte den fra 2000 --> 2002.

Da begynte fsck å jobbe som et helv*** når reboot kom, this part. has not been checked for 860 days :wink:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-14 23:28, JoKr skrev:

apropos fsck i oppstart...

oppdaget i et svak øyeblikk at time.date var korrekt i min laptop bios, men ikke year, stilte den fra 2000 --> 2002.

Da begynte fsck å jobbe som et helv*** når reboot kom, this part. has not been checked for 860 days :wink:


 

Bruke hwclock før fsck i initscriptene, kanskje?

Lenke til kommentar

Quote:



hva heter den kommandoen?



 

Konvertere eksisterende ext2-partisjon til ext3:

tune2fs -j /dev/hda1

Deretter, For å skru av automatisk fsck etter x antall oppstart:

tune2fs -i 0 /dev/hda1

 

Konvertere eksisternde ext3-partisjon til ext2:

tune2fs -O ^has_journal /dev/hda1

 

(/dev/hda1 erstattes selvsagt med navnet på den aktuelle partisjonen)

 

LeD

Lenke til kommentar

ext2/ext3 er ett sikkert valg. ReiserFS skal visstnok være raskere enn ext2 og i alle fall ext3 (som er tregere enn ext2), men det har forekommet endel korrupte filer/partisjoner med bruk av ReiserFS (mye oftere enn normalt), derfor råder jeg de fleste til og vente til ReiserFS er mer stabilt enn det nåværende er.

 

Det filsystemet jeg hadde valgt, dersom distro'en din har det tilgjengelig, er XFS. utrolig stabilt, sikkert og raskt filsystem, som ble hovedsakelig utviklet av SGI (Silicon Graphics) for bruk i de store IRIX serverne deres. XFS er bl.a. ett valg/og det valget som en blir rådet til og velge ved installasjon av bl.a. Gentoo.

 

Forøvrig kan en lese om XFS her:

http://www.sgi.com/software/xfs/

 

_________________

bidz @ efnet

http://www.jilted.org

 

[ Denne Melding var redigert av: bidz på 2002-05-17 19:28 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...