Gå til innhold

Mod Athlon XP til Mobile XP

Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så mye tull for å få til noe jeg har gjort i lang tid på mine XP prosessorer.

Les og lær

Har kjørt både XP og XP-M cpu'er ned til 1,1 Volt på hovedkort fra Abit NF7 og Epox 8RDA seriene. De over/underklokkes automatisk etter behov (FSB+Vcore).

Min XP-M 2400+ (35W versjon) klarer 1,5 Ghz @ 1,1 Vcore, og da utvikler den ikke mye varme :-) har også kjørt en Barton XP2500+ på 1,2 Ghz @ 1,1 Vcore.

NB! metoden med 8rdavcore (les fra linken over), kan brukes på alle XP prosessorer låste og ulåste, da det er FSB og Vcore som endres fra windows. Asus og MSI hovedkort egner seg dårlig, men ellers støtter de fleste andre nForce2 hovedkortene FSB og Vcore "klokking" fra windows.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Til Snekker'n:

Emne feltet i denne tråden er litt missvisende, Artikkelen omtaler en Mobile mod som har vært kjent en stund, men det artikkelen egentlig handler om er hvordan man kan få en XP prosessor til å utvikle mindre varme, slik at den f.eks kan brukes i en vifteløs HTPC.

Selv om du modder en XP til XP-M så vil den aldri bli like rå som en ekte XP-M. Grunnen er at XP-M er "håndplukkede" prosessorer og dermed har mye høyere kvalitet på kjernen. Dette er også grunnen til at de kan overklokkes lengre enn alle andre XP prosessorer. Regner med at du vet dette fra før, men det kan være greit å forklare det for de som ikke er like opplyst :-)

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...