Gå til innhold

Støtte av skjermkort (Radeon 9800x og X800x)

bj0rnar

Anbefalte innlegg

Goddag.

Jeg sitter på et EPoX 8KHA+ hovedkort pr. idag.

Skjermkortet er et GeForce MX 440 64 MB (hyl!), så dere skjønner kanskje hvor desperat jeg er med å få tak i et kort før HL2 kommer :p

Uansett, spørsmålet mitt er rett og slett om jeg må kjøpe en helt ny pc (dvs. HK, minne, CPU osv) eller om jeg kan sette inn det nye skjermkortet inn i den "gamle" pcn min.

Nåværende PC:

Hovedkort: EPoX 8KHA+

CPU: AMD Athlon XP 1600+ (hvis det lar seg gjøre å sette inn et nytt gfx, oppgraderer jeg til 2400+)

Minne: 1300MB 266

Resten har ingen innvirkning på skjermkort.

Jeg har tenkt å kjøpe enten kort fra Radeon 9800x serien eller X800x serien.

Disse kortene har 8X AGP, mens mitt hovedkort støtter kun 4x.

Man trenger også litt CPU/minne kraft, holder AMD 2400+ og 1300MB 266 RAM?

Mvh Bjørnar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med X800-serien da? Har jo dobbel så rask ytelse, ville kanskje være dumt av meg å kjøpe et "gammelt" kort når jeg først skal kjøpe. Penger er ikke det aller største problemet (1000 kr pluss/minus), dog ikke et kort over 4000 :D

Vil X800XT f.eks. fungere på systemet mitt ? :)

Lenke til kommentar
Hva med X800-serien da? Har jo dobbel så rask ytelse, ville kanskje være dumt av meg å kjøpe et "gammelt" kort når jeg først skal kjøpe. Penger er ikke det aller største problemet (1000 kr pluss/minus), dog ikke et kort over 4000 :D

Det vil jo seffølgelig fungere, men du bør jo oppgradere andre ting en bare skjermkortet ditt for å kunne utnytte det fullt ut.

Lenke til kommentar

Det vil jo seffølgelig fungere, men du bør jo oppgradere andre ting en bare skjermkortet ditt for å kunne utnytte det fullt ut.

pc'en er brukbar men i tillegg til skjermkort ville jeg kjøpt ny prossesor hvis jeg var deg! en på 1600+ kan bli litt i minste laget til hl2. da hjelper det ikke med bra skjærmkort.

men til bake til skjærmkorta!

hvis du skal bruke så mye penger som detta gå for dissa:

1300,- = 9600xt

mellom 1800 og 2000 = 9800xt

3000+ = x800

disse er alle bra 3d kort. har 9600xt selv og føler null behov for oppgradering . har du bra kjøler kan du overklokke det til et 9800 kort også. jeg har heller ikke følt noe behov for det enda ;)

kjører doom 3 og far cry på high graphics uten lagg med det kortet.

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
(...)

mellom 1800 og 2000 = 9800xt

(...)

har du bra kjøler kan du overklokke det til et 9800 kort også. jeg har heller ikke følt noe behov for det enda ;)

VELDIG OFF-TOPIC:

Nå begynner jeg å bli mektig irritert på folk som preiker drit her på forumet.

Radeon9800XT koster IKKE under 2000,-

Radeon9600XT kan IKKE overklokkes til et 9800Pro. Det har blant annet bare 4 pipelines, mot 9800´s 8.

Alle kan ta feil. Men når man ikke er sikker på noe, må det også komme fram av posten, ikke buse fram med u-/halvsannheter som om det er fakta!

Håper jeg ikke ødelagte tråden din bj0rnar. Ettersom du hadde fått svar på spørsmålet ditt, syns jeg det var greit med en utblåsning ;)

TOPIC:

Kan ikke annet enn å slutte meg til resten her. 4x/8x AGP har liten betydning for 9800Pro, men kan nok merkes for de raskere kortene.

AKKURAT nå gir nok 9800Pro fremdeles mest for pengene. Men etter min mening vil low-end 6800-kortene (LE, XT eller hva nå nVidia har funnet på denne gangen) ta over den tronen snart. ATI kommer snart med X700 også, som mest sannsynlig vil legge seg i samme prissegment...

Hvis du ikke har hastverk, og det har du neppe siden du venter på HL2 :!: så er det like greit å vente en måneds tid...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...