Gå til innhold

Feil på system med Asus nForce HK og AMD AthlonXP 1800+

Anbefalte innlegg

Var oppe hos en kamerat av meg som hadde problemer på sin nye selvbygde PC med deler fra Komplett:

- Asus A7N266-E

- AMD AthlonXP 1800+, ikke overklokket

- 256 MB TwinMOS PC2100 DDR RAM

- Kjøler med 2 60mm vifter på hver side med "Thumbscrew"-mekanisme på toppen (husker ikke navnet)

- Creative GF4 Ti4400

- SB Live 5.1

- WD 800BB 80GB HD

- Samsung DVD-ROM

Saken er at han ikke får denne riggen til å funke, han får bare svart skjerm uten noen piping fra PC-speaker.

"Javel", tenkte jeg, "jeg får benytte meg av eliminasjonsmetoden."

Tok da ut komponentene i følgende rekkefølge:

- Harddisker/DVD-ROM

- Lydkort

- Skjermkort

- Minne

Dette hjalp ikke, det var fremdeles svart skjerm. Ikke et pip fra PC-speaker, selv om både skjermkort og minne var tatt ut. Tok da en kikk på CPUen. Den så helt fin ut, ingen synlige skader på hjørnene.

Mente da at HK var defekt, og anbefalte kameraten min å returnere det til Komplett for videre testing. Men jeg anbefalte også å returnere CPUen også, i tilfelle det skulle være en innvendig feil på denne. Eller hvis det var en "kombinasjonsfeil" mellom dette HK og CPU.

Har dere opplevd noe liknende med akkurat dette HKet? Setter pris på erfaringer/tips...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg har selv et ASUS A7N266-C og det er et par små problemer med disse kortene (for å få de igang).

Hovedkortet må startes i jumpermodus en gang for å få AGP'en til å nullstille seg til 66Mhz istedenfor 83Mhz som den ligger på ut av esken. <-- Tipper at det er her problemet ligger, men disse hovedkortene er også kresne på minnebrikker. :/ *redigert*(Umm, sistnevnte har ikkenoe med saken å gjøre siden du testet uten minnebrikker da)*/redigert*

Hvis ikke så er det jo selvsagt mulig at det er feil på hovedkort/prosessor. :sad:

Hvorfor kjører kompisen din med et -E kort når han har et GF4 skjermkort som skal brukes? Det er bare å be om bråk å kjøpe hovedkort med innebyd grafikk da. :smile: Be han bytte til et -C kort (100% identisk til -E, men uten innebygd grafikk).

Det er også å anbefale å bruke 2 minnebrikker da det hovedkortet har 2 minnekontrollere (en til spor 1 og en til spor 2/3). Men kjører du med en brikke så sett den i spor 1 (den som står for seg selv).

Pass på at dere oppgraderer til den absolutt siste bios-versjonen når dere får kortet til å funke, de tidligere bios-versjonene har endel barnesykdommer. :smile: Dessuten bør dere også bruke den siste beta nForce driveren fra ASUS.

Det beste stedet jeg har funnet for hjelp/info for disse kortene er følgende forum: http://www.amdmb.com/vb/forumdisplay.php?s=&forumid=8

Her finner du linker til bioser og drivere.

Til slutt vil jeg bare si at jeg er kjempefornøyd med hovedkortet mitt, det er 100% stabilt selv om jeg kjører det på 158Mhz fsb om dagen. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Ash på 2002-05-15 09:50 ]

Lenke til kommentar

Ash: Undersøkte litt nærmere hos Komplett, og det kortet kameraten min hadde viser seg å være VM-utgaven med nForce 220D chipset. Så det med en gang pga. HK bare hadde 3 PCI-spor. Har uansett anbefalt han å skaffe seg et Abit KR7A/KX7 og betale ca. 300kr ekstra.

RulleRimFrost: Viftene gikk bra dem, eneste jeg rettet på var å kople en av de 2 CPU-viftene til HK, for RPM-avlesning. I tilfelle det var aktivert "turtall-sjekk" i BIOS.

Lenke til kommentar

-VM suger da. hehe. Men jeg mistenker at det er samme problem der (Feil AGP hastighet på første oppstart).

-C rocker, be kompisen din kjøpe et sånt. :smile:

Fordel #1: Han kan kaste det SBLive kortet så langt han klarer. :razz:

Fordel #2: PCI bussen er låst på 33Mhz. Så det er bare å fsb overklokke prosessoren/minnet til en av delene ber om nåde. :evil: Jeg er ikke sikker på om AGP bussen er låst på 66Mhz, men min maskin er ihvertfall 100% stabil på 158Mhz fsb. Det skal jo bare tilsi en AGP hastighet på 79Mhz, da så det kan jo hende grafikkortet mitt takler det. Det irriterer meg at det ikke står noe som helst i brukermanualen eller at Sisoft Sandra (m.fl) ikke støtter nForce enda (Ihvertfall ikke bra, får ikke lest av den slags info, bare kjørt cpu tester o.l).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-05-15 10:54, Ash skrev:

Det irriterer meg at det ikke står noe som helst i brukermanualen eller at Sisoft Sandra (m.fl) ikke støtter nForce enda (Ihvertfall ikke bra, får ikke lest av den slags info, bare kjørt cpu tester o.l).

Funker ikke WCPUID?

Skal si til ham at C-utgaven anbefales, og at SB-Live-kortet ikke har noe å gjøre der inne...

Lenke til kommentar

Ok

Eg har skjønt at løysinga er å disable jumper free setting, og evt. justere farten på agp. Problemet er at eg har lest manualen til kortet opp og ned, eg har sett og sett på hovedkortet, men eg kan ikkje finne ut korleis ein gjer dette.

Er det noken som veit kor i all verden jumperen for å disable jumper free setting på ASUS A7N266-VM er??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...