Gå til innhold

ha på Kjølepasta?


runela

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
QUOTE (franken22 @ 11/10/2004 : 13:01)

Pass deg for kjølepastaer som er silisiumbasert, disse leder desverre varme. 

 

Hva i alle dager mener du med dette? 

 

Å lede varme er jo hovedegenskapen til goop'en...

 

Ja, han mener sikkert at det utvikler seg mer varme enn det skal gjøre!

ikke at den leder "dessverre" mer varme!

Endret av Sk8on
Lenke til kommentar
Bruker ett gammelt sim-kort, funker glimrende. Men er ikke AS5 utviklet slik at man tar en liten dæsj i midten, putter på kjøleribben, så vil pastaen de første 5-20 timene bli mer "flytende", og spre seg selv utover, for så å størkne de neste 20-200 timene pc'en står på?

jo, det er fullstendig riktig

Lenke til kommentar
Men er det nødvendig med kjølepasta på Pentium 4 prosessorene?

 

Nei, boxed kjøleren som følger med er mer enn bra nok spør du meg, 29 idle og 37 load. Veit ikke om alle har medfulgt vifte, men det sies og jeg har sett at boxed er bra nok.

Hvorfor fulgte det da med kjølepaste i esken til min P4 prosessor?

 

Jeg anbefaler Arctic Silver 5 og her er påføringsinstruksjoner med bilder:

 

Dont haste, here's how to apply the paste...

Lenke til kommentar
Jeg har nettop skiftet hovedkort og når jeg demonterte prosessoren fra mitt gamle hovedkort satt det en slags aluminiums tape mellom kjøleren og CPU.

 

Jeg regner med at det er an tape som skal fjærnes med ved montering, men kan det være en slags kjølepasta løsning?

 

CPU er P4 2,8/533 med "boxed" kjøler. Maskinen er kjøpt ferdig montert fra Norek eller lignende. Jeg fjærnet tape og skrapte bort mengder med lim/gørr fra kjøleren før jeg monterte med kjølepasta.

Hvordan skrapte du bort dette ? Forresten, det du "fant" var thermaltape. Fungerer på samme måte som kjølepasta..

 

Dette kan ikke sies nok ganger.. Skal man overklokke MÅ du ha kjølepasta.. hvis ikke, vil de små ripene som finnes på cpu, bli større og større pga. stadig oppvarming / avkjøling. Metall som sagt liker ikke dette.. Kjølepasta fyller disse porene og ripene, å øker dessuten varmevekslingen mellom cpu og kjøler.

 

Sprit er IKKE å anbefale til å fjerne thermaltape / kjølepasta fra cpu / kjøler, men derimot propanol eller isopropanol og andre alkoholer fungerer bedre. ( da men unntak av metanol, som har samme effekt som etanol ( sprit ), løser opp ytterste metalllaget å gjør det flytende, herved VELDIG mye mer motakelig for riper ).

Lenke til kommentar
Bruker ett gammelt sim-kort, funker glimrende. Men er ikke AS5 utviklet slik at man tar en liten dæsj i midten, putter på kjøleribben, så vil pastaen de første 5-20 timene bli mer "flytende", og spre seg selv utover, for så å størkne de neste 20-200 timene pc'en står på?

 

Kanskje vanlig kjølepasta, men ikke Arctic Silver jeg har hatt på den i evigheter. smelter ikke utover, det beste er å dra det utover med rein plast som kort og sånn!

Lenke til kommentar
Jeg har nettop skiftet hovedkort og når jeg demonterte prosessoren fra mitt gamle hovedkort satt det en slags aluminiums tape mellom kjøleren og CPU.

 

Jeg regner med at det er an tape som skal fjærnes med ved montering, men kan det være en slags kjølepasta løsning?

 

CPU er P4 2,8/533 med "boxed" kjøler. Maskinen er kjøpt ferdig montert fra Norek eller lignende. Jeg fjærnet tape og skrapte bort mengder med lim/gørr fra kjøleren før jeg monterte med kjølepasta.

Hvordan skrapte du bort dette ? Forresten, det du "fant" var thermaltape. Fungerer på samme måte som kjølepasta..

 

Dette kan ikke sies nok ganger.. Skal man overklokke MÅ du ha kjølepasta.. hvis ikke, vil de små ripene som finnes på cpu, bli større og større pga. stadig oppvarming / avkjøling. Metall som sagt liker ikke dette.. Kjølepasta fyller disse porene og ripene, å øker dessuten varmevekslingen mellom cpu og kjøler.

 

Sprit er IKKE å anbefale til å fjerne thermaltape / kjølepasta fra cpu / kjøler, men derimot propanol eller isopropanol og andre alkoholer fungerer bedre. ( da men unntak av metanol, som har samme effekt som etanol ( sprit ), løser opp ytterste metalllaget å gjør det flytende, herved VELDIG mye mer motakelig for riper ).

Det er vel ikke thermal tape men thermal pads(?) Når jeg var i militæret var thermal tape en tape-rull vi brukte for å fjærne termisk signatur fra tanksene, ikke noe som ledetvarme (snarere tvert imot)

Lenke til kommentar
Fase 1: Når pastaen klemmes ut fra tuben har den en konsistens som gjør den lett å spre ut i et jevnt og tynt lag.

Fase 2: Under "innkjøringsperioden" blir pastaen mer tyntflytende slik at den lettere fyller ut de mikroskopiske ujevnhetene mellom prosessor og kjøler.

Fase 3: I den tredje og siste fasen, som vil vare fra 50 til 200 timer, blir pastaen gradvis mer tyktflytende inntil den inntar sin endelige konsistens som gir pastaen sin langtidsstabilitet.

 

Hmm, hva betyr egentlig dette? Skal man smøre den utover? Nå ble jeg i tvil :(

Lenke til kommentar
Jeg har nettop skiftet hovedkort og når jeg demonterte prosessoren fra mitt gamle hovedkort satt det en slags aluminiums tape mellom kjøleren og CPU.

 

Jeg regner med at det er an tape som skal fjærnes med ved montering, men kan det være en slags kjølepasta løsning?

 

CPU er P4 2,8/533 med "boxed" kjøler. Maskinen er kjøpt ferdig montert fra Norek eller lignende. Jeg fjærnet tape og skrapte bort mengder med lim/gørr fra kjøleren før jeg monterte med kjølepasta.

Hvordan skrapte du bort dette ? Forresten, det du "fant" var thermaltape. Fungerer på samme måte som kjølepasta..

 

Dette kan ikke sies nok ganger.. Skal man overklokke MÅ du ha kjølepasta.. hvis ikke, vil de små ripene som finnes på cpu, bli større og større pga. stadig oppvarming / avkjøling. Metall som sagt liker ikke dette.. Kjølepasta fyller disse porene og ripene, å øker dessuten varmevekslingen mellom cpu og kjøler.

 

Sprit er IKKE å anbefale til å fjerne thermaltape / kjølepasta fra cpu / kjøler, men derimot propanol eller isopropanol og andre alkoholer fungerer bedre. ( da men unntak av metanol, som har samme effekt som etanol ( sprit ), løser opp ytterste metalllaget å gjør det flytende, herved VELDIG mye mer motakelig for riper ).

Det er vel ikke thermal tape men thermal pads(?) Når jeg var i militæret var thermal tape en tape-rull vi brukte for å fjærne termisk signatur fra tanksene, ikke noe som ledetvarme (snarere tvert imot)

ehh.. ble jeg usikker... :p altid kalt det thermal tape jeg... tar nok feil der ja.. ;D *bøye seg i støvet*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...