Gå til innhold

DVD/CD er sørpetreig, Nekter å gå ut av PIO mode

Anbefalte innlegg

Detter er min første post her, og jeg håper noen av dere kan hjelpe meg.

Jeg har nylig kjøpt meg ny "innmat" i pc'en og flere problemer har dukket opp. Det siste som jeg ikke får bukt med er at DVDbrenneren min , som fungerte utmerket under forrige WINXP installasjon, skaper seg nå til de grader. Grunnen er nok at den kjører på nytt hovedkort... Her er problemet:

- Under brenning (Nero 6, oppdatert i går) , er systemet ubrukelig. Alt henger og pc'en kan ikke brukes til noe fornuftig. Spille MP3 kan en gi opp. Surfe går , men regn med å være uten hår på hode etter å ha surfet i 5 minutt...

- Avspilling av feks dvd'er med divx filer på (film), hakker og havner ut av sync. Samme med mp3. Klikking høres i lyden. Utrolig irriterende. Går helt greit når du kopierer mp3'en til disken.

Hardware

Brenneren er en NEC-ND1300A , men er solgt som freecom , med freecoms firmware. Firmwaren er den siste som er lagt ut.

Hovedkortet jeg kjører på er en MSI 925X Neo2. Bios Ver1.0. Siste tilgjengenlige.

Prosessor er Intel P4 3.0Ghz , Socket 775, minne single 512 mb corsair.

Chipset drivere er også siste og eneste versjon siden dette tydeligvis er helt nytt. Etter det jeg vet kjører jeg Intels nye "flotte" (les:søppel) Chipset ICH6 elns.

Brenneren står på seconday IDE , som skal takle opp til UDMA 133 hvis jeg ikke tar feil. Kontrolleren på hovedkortet heter Intel 82801FB. Kabelen er 80-leders, som fulgte med MSI HK'et. Det er ingen jumper for å enable DMA på selve brenneren. Kontrolleren skal forresten også takle raid , og jeg finner ikke ut av noe smart i bios. Kun auto eller off på kanalen.

Jeg har funnet ut såpass at cdrommen står i PIO mode å nekter å aktivere DMA mode. Jeg har prøvd det meste, software som hardware. Rota i registeret og prøvd å force DMA mode , fjerna diskkontrollere , disablet i bios, kjørt på ekstern IDE kontroller (Promise 133tx2), men ingenting nytter. Jeg har oppgradert alle drivere som fins, prøvd med å oppdatere ASPII drivere , firware til ekstern bios , bytta om på master/slave, men å brenne en cd er fortsatt en prøvelse. Det står svart på hvitt at cdrommen skal støtte DMA33 og det fungerte som fjell før jeg reinstallerte windows , når jeg satte inn nytt hovedkort/proc/minne.

Her er et par triks jeg har prøvd , uten hell:

http://users.bigpond.net.au/ninjaduck/itse...educk/udma_fix/

http://www.michna.com/kb/WxDMA.htm

http://www.wiseup.org/toshiba-dvd-cd-rw-dma-fix.html

Jeg har søkt på hele internett for å finne svar , og hvis du leser den første linken så står det at dette har fungert på ALLE maskiner han har testet - Men ikke hos meg. Jeg har holdt på med pc for en del år siden , og nå har interessen begynt å komme tilbake igjen , så hvis noen kan hjelpe meg før jeg river ut de siste hårene jeg har igjen etter 2 dager med sikkert 150 restarter.... Dette begynner å gå meg på nervene.... Noen som har vært borti noe ligende ?

Samme hva , jeg prøver alt... Og hvis jeg har gått glipp av noe , som feks at ATA33 ikke støttes ditt å datt , så vennligst si i fra :D Det er noen år siden jeg var inni dette her :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sist jeg hadde "stuck in PIO" gjorde jeg følgende .(faktisk kun noen dager siden i forbindelse med en test av repair install)

I device manager på diskens "DMA if availible" setting endret denne til PIO .

Restartet .

Endret tilbake til "DMA if availible" .

Restartet .

DMA aktiv igjen.

Og kablingen må selvfølgelig ikke generere "errors" for da tar ide kontrolleren automatisk å setter nedover hastigheten for å unngå korrupsjon.Også en årsak til at noen får PIO mode .

Lenke til kommentar

Skal prøve å bytte kabler, har ikke tenkt på det. Trodde sånn 80 leders greier var bakoverkompatible. Men , når jeg setter brenneren på promisecontrolleren , kommer den opp som dma mode 2 elns, men har fortsatt samme problemet når jeg skal brenne, selv om hakkingen i filmer er borte... så noe bedre blir det jo.

Når det gjelder å leke rundt med drivere så finnes driverene til hovedkortet kun i versjon 1.0 siden chipsettet er helt nytt. Iallefall etter det jeg har sjekket. Jeg hadde et lite helvete med å få installert secondary ide controller etter jeg fjernet den, masse drit som måtte installeres på ny, så jeg tar det som siste utvei. Jeg kan jo prøve å sette den som PIO only og så sette den til DMA if available.. Nye rebooter. hipp hurra. Men takk for hjelpen folkens, keep it coming. :D

Lenke til kommentar

AKkurat, ja! Men allikevel går bufferen til brenneren opp og ned som en jojo! Og det tar eeevigheter å brennene en DVD, og du ser at brenne-led'en går av og på , og ikke lyser konstant som den burde gjøre. Er det nero som er problemet kansje ? Noen som har vært borti noe liknendes ? Jeg hadde det problemet før på plextor'en min , og fikk melding om at "buffer underrun was avoided 153 times", og en cd tok en god halvtime å brenne i 24x modus... trodde det var brenneren som var dårlig, jeg...

Lenke til kommentar

Hadde også samme problem med en NEC-brenner, jeg gikk inn i Enhetsbehandling, fant IDE-kontrollere, sletta både Primary og Secondary IDE-kontroller - bootet maskinen, WinXP installerte drivere til IDE-kontrollerene på nytt automatisk - og dette fikset mine problemer med brenneren. Sier ikke dette funker på din maskin, men er kanskje verdt et forsøk hvis ingenting annet virker.

Lenke til kommentar

Jeg har testet det også ja, men når windows starter på ny , får jeg bare beskjed om at det har oppstått et problem under installeringen av nye drivere. Jeg stressa som en helt med få de opp å gå igjen , og da måtte jeg installere hele chipsettet på ny. Og cdspilleren var tilbake på PIO mode som vanlig. Har tilgode å se den i DMA mode i windows forresten, finner ingen måte å sjekke det på når den står på den eksterne kontrolleren...

Men kan en 80-leders kabel skape problemer ? Kontra en 40 ? Den kommer som sagt opp i DMA mode 2 på den eksterne kontrolleren , men jeg får buffer underrun under brenning for det om.... ?

Lenke til kommentar
Men kan en 80-leders kabel  skape problemer ? Kontra en 40 ? Den kommer som sagt opp i DMA mode 2 på den eksterne kontrolleren , men jeg får buffer underrun under brenning for det om.... ?

80-leders kabel vil alltid være bedre enn 40 tror jeg. Hvis brenneren står som DMA 2 og du får buffer underrun så er det disken du brenner fra som ikke leverer raskt nok. Kanskje fordi den går i PIO-mode

Endret av Ferdinand
Lenke til kommentar

Men en 40leders kabel kan man klare DMA33, husker ikke hvilket tall dette egentlig er, men det sikreste er jo klabert å bruke en 80leder.

Ang. brenning:

Har du forresten defragmentert disken din i det siste? Fragmenterte filer fører til mye "leting" rundt på disken etter data, og det kan sørge for problemer med brenning. Den brenneren har 2MB buffer og brenner med 5MB/s, så det er ikke mye som skal til før bufferet blir tomt.

Lykke til med å fikse (U)DMA problemet, maskiner i dag funker dårlig med PIO-mode gitt.

Lenke til kommentar

Brenneren står smikkers alene på kabelen , er klar over at standarden blir satt ned med tregere devices, som plextorbrenneren f.eks. Disken er under en uke gammel , en flett ny 200GB SATA disk fra maxtor - den står i Multi-word DMA 2. Sier ikke meg så mye , men den leverer iallefall raskt nok til alt annet, men det er ikke noe med at disken ikke leverer, se her: Jeg installerte nettopp skriver-driverene mine fra CD , som stod i den cdrommen, og windamp hakket som bare juling, type stoppet opp i 1-2 sekund, ergo hele pcen henger når jeg accesser cdrommen... (Winamp leser fra disk) Frustrerende.

Når det gjelder artikkelen fra microsoft , så har jeg lest den , ja. Men problemet er at cdrommen ALDRI Har vært i DMA mode, så denfaller ikke TILBAKE til PIO , der er bare der hele tiden. Jeg har også redigert registere for å sette opp en høyere verdi før den faller tilbake til PIO , men det hjalp fint lite!

Men takk for all hjelp så langt! Kjekt å se noen gidder å bry seg iallefall :D

EDIT: La til hva modus disken er i.

Endret av Coaslip
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...