haakon90 Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Heisann! Familien min har en PC med windows 98 (vet ikke så mye om den, for jeg bruker heller min ) og vi vil gjerne formatere den.. jeg vet egentlig ikke så mye om dette... men er det noen som kan hjelpe meg med hva jeg skal gjøre osv?? Haakon - takker for alle svar folkens Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Hvilket OS skal legges inn etter du har formatert, 98? XP? Edit: Leif Endret 3. oktober 2004 av Ferdinand Lenke til kommentar
haakon90 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 hadde tenkt å prøve XP... Lenke til kommentar
haakon90 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 men det er egentlig det samme Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Da er det bare å boote opp maskina fra XP plata så får du valget om å formatere disken før du fortsetter med innstalleringen. Enkelt som bare det Endret 3. oktober 2004 av Ferdinand Lenke til kommentar
haakon90 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Da er det bare å boote opp maskina fra XP plata så får du valget om å formatere disken før du fortsetter med innstalleringen. Enkelt som bare det høres greit ut dette.. men må bare vite hva du mener med å "boote opp maskina" Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Da er det bare å boote opp maskina fra XP plata så får du valget om å formatere disken før du fortsetter med innstalleringen. Enkelt som bare det høres greit ut dette.. men må bare vite hva du mener med å "boote opp maskina" Det er ikke værre enn at du legger XP plata i cd-rommen og starter om maskina Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Først bootdevice CD-rom i bios må nok til........ Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Først bootdevice CD-rom i bios må nok til........ Det stemmer. Hvis ikke du får boota fra cd-rom så må du inn i BIOS og sette den som første boot device Lenke til kommentar
haakon90 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Først bootdevice CD-rom i bios må nok til........ ehh.. kan du forklare dette for en som ikke kan så mye data/dataspråk Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 De fleste hovedkortene har DEL som veien til BIOS, der velger du advanced bios setup og setter CD-rom som first boot device og HDD(0) som den andre. Etter inst. av XP setter du HDD tilbake som first boot....... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Er vel egentlig bare å la xp cd'en autostarte innenfra win98 også . For deretter å følge veiviseren. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Er vel egentlig bare å la xp cd'en autostarte innenfra win98 også .For deretter å følge veiviseren. Jepp ! det går fint også.... Tenkte bare lære den lange veien hvis man har blank HDD ved senere anledning....... Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Er vel egentlig bare å la xp cd'en autostarte innenfra win98 også .For deretter å følge veiviseren. Men da blir det vel bare en oppgradering, noe som ikke er å anbefale. Eller husker jeg feil...? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Vet ikke , har aldri prøvd den metoden . Eller så er det så lenge siden at jeg ikke husker det . Mener den spør om du skal oppdatere eller gjøre fresh installsjon men det er mulig jeg tar feil. Men man kan jo installere til alternativ folder , f.eks .\WINXP istedet for C:\Windows som w98 opprinnelig ligger . Tror ikke det skal bli noe k*dd med xp installasjonen da. Spørs vel også om man ender opp med dualboot mellom w98/xp. Går det ikke kan man jo ta boot med cd metoden og formattere/partisjonere disken fra xp installasjonen . Er jo mange rundt i verden som har gjort det på "via Win98 metoden" da de har kjøpt xp med kun oppgraderings lisens . Lenke til kommentar
haakon90 Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 tror jeg skal klare det nå TUSEN TAKK for hjelpen Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Personlig sletter jeg alltid systempartisjonen når jeg tar ny-install. booter med CDèn osv. Vil man ha multiboot(flere OS) eller oppdatering så kan man kjøre fra Windows direkte.... XP-studentlisens er jo billig hvis man har Win98> fra før....... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Dual boot kan man enkelt fjerne fra boot.ini fila etterpå så jeg ser ikke det som noe stort problem egentlig . Etter det igjen bør man kanskje konvertere fra fat32 til NTFS med cmd vindu og "convert c: /FS:NTFS" Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Dual boot kan man enkelt fjerne fra boot.ini fila etterpå så jeg ser ikke det som noe stort problem egentlig . Etter det igjen bør man kanskje konvertere fra fat32 til NTFS med cmd vindu og "convert c: /FS:NTFS" Yes ! Har sluttet helt med flere OS på samme maskin, har heller flere maskinen stående nå........ Lenke til kommentar
wim Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Dual boot kan man enkelt fjerne fra boot.ini fila etterpå så jeg ser ikke det som noe stort problem egentlig . Etter det igjen bør man kanskje konvertere fra fat32 til NTFS med cmd vindu og "convert c: /FS:NTFS" Yes ! Har sluttet helt med flere OS på samme maskin, har heller flere maskinen stående nå........ Det funker fett for meg med dobbelt os (Win XP / Fedora Core 2) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå