Gå til innhold

Er Athlon MP død?


Revox

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et rimelig dual system. Men det er så å si umulig å oppdrive MP prosessorene.

 

Etter å ha surfet rundt på produktguiden i hw.no

fant jeg MP2000+ fra www.efast.no til en brukbar pris. Men det var omtrent den eneste også.

 

Ellers var det en MP2400+ & en MP2800+ hos psdata.no og quad.no som viste seg å være en døde linker da begge butikkene ikke har de lenger.

 

Noen som vet andre steder de kan fremdeles ha disse igjen på lager?

Eventuellt butikker i sverige/danmark eller andre land men gidder ikke å betale i dyre dommer for dem.

 

(Og venligst ikke spør hvorfor jeg skal ha dual :D )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får et bedre ytende og billigere system ved å kjøpe noe av dagens nyere enkeltCPU-systemer da. Athlon MP er basert på gammel teknologi, med mye dårligere minnebåndbredde enn i dag.

 

Athlon MP kunne vært et greit billig-alternativ idag, men når noe er faset ut og så og si umulig å oppdrive, blir det mye dyrere enn det smaker.

 

Jeg tror et nytt enkeltCPU-system eller det billigste av toveis Opteron vil gi deg mye mer igjen for pengene.

 

Er noen andre enige?

Lenke til kommentar
du kan bare kjøpe vanlig xp prossesor og lukke bro 13 eller 5 (husker ikke om det er en av de engang... :p), så har du en "fullverdig" mp prossesor.

 

billigere blir det også.

En XP prosessor mangler dette :

* Innovative bus snooping capability

* Optimized MOESI cache coherency protocol

 

Man får nesten 4stk MP2000+ prosessorer for prisen av 1 Opteron 240 (1.4ghz)

Så hvor mye value et opteron system er iforhold er diskuterbart :hmm:

Lenke til kommentar
Nå ville ikke jeg ha bygd en billig-server rundt to Athlon MP 2000+ CPUer, da hadde jeg gått rett til en Athlon 64 til samme pris og fått mye bedre ytelse.

 

* Innovative bus snooping capability

* Optimized MOESI cache coherency protocol

Hva gjør disse funksjonene? Er det et must fremfor nyere systemer?

De gjør et mulig for prosessorene og samarbeide skikkelig. (Noe en XP prosessor ikke er så flink til)

 

Jo det er meget mulig man får mer ytelse av en a64 men har et Asus A7M-D kort liggende, og har hatt det liggende i 2 år omtrent da det ikke ville ha 2stk XP prosessorer. (kræsjet hele tiden, fikk ikke bilde osv) Jeg er ikke 100% sikker på at det er prosessorenes skyld at det kræsjet så mye men det har vært inne hos psdata 3 ganger og blitt testet OK vær gang. (men jeg fikk ikke det til å funke med 1 prosessor alene heller dog)

 

Enten må jeg bare kaste det eller så kan jeg prøve 2 billige MP prosessorer og en ECC brikke å se om det lever.

 

Kortet kostet 3k i sin tid så det er litt kjedelig å bare måtte hive det fordi det ikke fungerte som det skal.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Ah, so..

 

Da skjønner jeg at du vil prøve. Eneste stedet som ser ut til å ha Athlon MP er multicom. Men den siden er den mest bugga siden jeg har vært borte i. Har aldri funnet frem til komponenter der som jeg har søkt via produktguide her på hw.no. Men det kan jo bare være et problem jeg har.

 

Sjekk på multicom om de har MP 2400 eller MP 2000 som det står i produktguiden at de skal ha.

 

Og ECC-minne, kjøp for all del PC3200, så du kan få solgt den senere eller brukt den i nyere oppsett. Jeg kan ikke si for mange ganger at det er dumt å kjøpe PC2700 eller PC2100-minne nå som PC3200 ligger på samme/lavere pris, og gir langt høyere kompatibilitet.

 

 

Edit: Multicom "søk på Athlon MP" - ingen vare funnet. :no:

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Ah, so..

 

Da skjønner jeg at du vil prøve. Eneste stedet som ser ut til å ha Athlon MP er multicom. Men den siden er den mest bugga siden jeg har vært borte i. Har aldri funnet frem til komponenter der som jeg har søkt via produktguide her på hw.no. Men det kan jo bare være et problem jeg har.

 

Sjekk på multicom om de har MP 2400 eller MP 2000 som det står i produktguiden at de skal ha.

 

Og ECC-minne, kjøp for all del PC3200, så du kan få solgt den senere eller brukt den i nyere oppsett. Jeg kan ikke si for mange ganger at det er dumt å kjøpe PC2700 eller PC2100-minne nå som PC3200 ligger på samme/lavere pris, og gir langt høyere kompatibilitet.

 

 

Edit: Multicom "søk på Athlon MP" - ingen vare funnet. :no:

Ja hadde kjøpt PC3200.

 

Nei multicom har ikke. Kun efast som har, Og kun 2000+

 

Har sendt dem en mail for å høre om de gidder å sjekke steppingen på dem for meg. Er jeg heldig er de High End TbredB kjerner og da kan de i det minste klokkes no jævli. MP prosessorene pleier ikke å være multiplier låst heller så det er litt muligheter med de selvom de har en lav PR rating.

Lenke til kommentar

Jepp kan bumpe tråden når jeg har fått noen resultater.

 

(komplett hadde et MSI K7D Master L kort i demo hylla si. bestillte det jeg :p (funker ikke asus'en lenger så gjør ihvertfall det det, Og msi kortet støtter høyere multiplier innstillinger enn Asus kortet gjør)

 

Asus kortet kan i verste fall bli brukt som veggpynt :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering her..

 

ifølge psdata og komplett er Athlon MP sluttsolgt. Men etter å ha tittet litt rundt på nett fant jeg ut at Athlon MP har en tvilling bror nemlig Athlon XP-m :dribble:

 

Og alle vet hvordan de beistene overklokker. Eneste man må gjøre er å kutte L5 bro 2 og 3 får at dual mobo'ene skal igjenkjenne den i bios. (Dette forårsaker også at multiplier blir låst)

 

Men man kan bruke wire trikset på dem og sette en multiplier på akkurat hva man ønsker seg. Så får man to fine 2400+ prosessorer kan de fint klokkes til 2400mhz - 2600mhz uten problemer.

 

http://forums.2cpu.com/showthread.php?thre...light=mobile+xp

 

http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/wor...amd_pinmod.html

 

Dette gir et kraftig pust i ryggen til de gamle dual hovedkortene :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...