Gå til innhold

Hvordan bli IT-Ingeniør?

knutby

Anbefalte innlegg

Noen som vet hva som skal til for å få tittelen It-Ingeniør? eller ikt-driftskonsulent(det samme?)

Foreløpig så her jeg tatt GK: Salg og Service, VK1: Ikt-driftsfag og nå snart ferdig som ikt-lærling snittet ligger på rundt 4-5. Har jeg langt igjen nå? Mulig det er best og høre med noen eksperter på dette området, men det er sikket noen har som har gjort akkurat dette ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke bare å gå ferdig tiden som lærling, deretter ta fagbrev, og da er du ute i jobb med rimelig "ok" lønn?

Joa, men jeg vill gjerne ha noe sterkere. Trodde it-Ingeniører var litt mere ettertraktet siden det er et fancy navn. Ingen IT sjefer her som kan svare på hvilke kvaliteter de ser etter når de skal ansette folk?

Lenke til kommentar

En it-konsulent kan ha alt fra ikt-driftsoperatørutdannelse, til sertifiseringer og ingeniørutdannelse. Det er bare en felles betegnelse på en som jobber med IT. For å bli ingeniør må du ta ingeniørstudie. Allmenn påbygg først eller forkurs for høgskole (kanskje begge?) og så studere videre. Har ikke undersøkt noe mer enda, men jeg skal gå samme veien.

Lenke til kommentar

I Norge kan du være Høyskoleingeniør (3 år) eller Sivilingeniør (5 år). Hvis du er IT-Ingeniør har du spesialisert deg innen datateknikk. Snart heter det vel Bachelor og Master. Sivilingeniør var en beskyttet tittel, men vil etter hvert bli Master of Technology, det samme som Cand. Scient.

Lenke til kommentar
Joa, men jeg vill gjerne ha noe sterkere. Trodde it-Ingeniører var litt mere ettertraktet siden det er et fancy navn. Ingen IT sjefer her som kan svare på hvilke kvaliteter de ser etter når de skal ansette folk?

Det er ikke navnet som er ettertraktet, men hva du faktisk kan. Skal du ha en tittel må du jobbe for det. Skal du ha jobb innen IT legges det vekt på utdannelse, erfaring (hva du har gjort, ikke bare en liste over steder du har vært ansatt) og personlige egenskaper. For det siste vil jeg anbefale å være ærlig på et evt. jobbintervju og ikke slikke for mye rompe. Ja, jeg mistenker deg for å være en sånn når du er på jakt etter en "fancy" tittel.

Lenke til kommentar
Er det ikke bare å gå ferdig tiden som lærling, deretter ta fagbrev, og da er du ute i jobb med rimelig "ok" lønn?

Hva kan du jobbe som etter du har tatt fagbrevet da?

Lenke til kommentar

Ingeniørutdanninga krever vel 3MX og 2FY, noe som allmennfaglig påbygning vel IKKE gir? Så da må du enten ta disse fagene som privatist, eller gå Forkurs på din nærmeste høyskole for å få den kompetansen du trenger for å starte ingeniørutdanninga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...