Gå til innhold

Planlegger Ibook kjøp.


Anbefalte innlegg

Planlegger Apple Ibook kjøp.

Dette lurer jeg på :

Fåes den med norsk tastatur?

Er det mulig og instalere Windows Xp på den som sekundær operativsystem?

Er det skriveprogram for den på norsk?

 

Det er ingen tvil om at apple ibook er en lekker bisken og et lurt kjøp.

 

Men jeg må vurdere om den passer til min bruk, da jeg skal bruke den på skolen og er helt avhengig av at tastaturet er norsk +at skriveprogrammet støtter norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvsagt kan du ikke installere Windows XP.

 

Selvsagt for mange, men ikke for gjermundnes. Det er derfor han spør.

 

Det er ikke noe problem å få maskinen med norsk tastatur. Når det gjelder skriveprogram så finnes også Microsoft Office til Mac. Det går også an å bruke en gratisvariant som Open Office.

 

-domroT

Lenke til kommentar
Selvsagt kan du ikke installere Windows XP. Mac kan ikke kjøre noen applikajsoner som er laget til Windows.

Det kunne jo tenkes at noen hadde funnet på noe smart som tillot maintosh hardware og kjøre på winxp.

 

Ellers er jeg meget intresert i og få svar på de øvrige spørsmålene mine , da jeg tror de kan også være til hjelp for andre med ibook planer.

Lenke til kommentar

...men du kan kjøpe Office (dvs. skriveprogrammet Word osv.) som er tilpasset Apple sine maskiner. har tilogmed hørt at Macversjonen er bedre på noen områder (ikke sikker). Veldig sikker på at de selger den med norsk tastatur, men du burde ringe dem (tror det er 800 33 034) eller dra ned på Mac n Carry på ullevål hvis du bor i oslo, tror det finnes lignende i Bergen og Trondheim oxo og da står det iBook fremme som du kan prøve så mye du vil... (hvertfall på ullevål) Du kan også kjøpe et program på apple.no som heter noe sånt som "viritual PC" eller no som gjør at du kan kjøre Windows applikasjoner på den.. (altså programmer som kun er støttet av Windows)

 

Har veldig lyst å kjøpe den selv om et år eller no, gidder du å sende meg PM om hva du syns om den? Spesielt hvordan det er å gå over fra Win til OS X...

Lenke til kommentar
Selvsagt kan du ikke installere Windows XP.

 

Selvsagt for mange, men ikke for gjermundnes. Det er derfor han spør.

 

Det er ikke noe problem å få maskinen med norsk tastatur. Når det gjelder skriveprogram så finnes også Microsoft Office til Mac. Det går også an å bruke en gratisvariant som Open Office.

 

-domroT

 

Office for maintosh er vel ikke akkurat lettest og få tak i fullversjonslisensfritt?

Lenke til kommentar
...men du kan kjøpe Office (dvs. skriveprogrammet Word osv.) som er tilpasset Apple sine maskiner. har tilogmed hørt at Macversjonen er bedre på noen områder (ikke sikker). Veldig sikker på at de selger den med norsk tastatur, men du burde ringe dem (tror det er 800 33 034) eller dra ned på Mac n Carry på ullevål hvis du bor i oslo, tror det finnes lignende i Bergen og Trondheim oxo og da står det iBook fremme som du kan prøve så mye du vil... (hvertfall på ullevål) Du kan også kjøpe et program på apple.no som heter noe sånt som "viritual PC" eller no som gjør at du kan kjøre Windows applikasjoner på den.. (altså programmer som kun er støttet av Windows)

 

Har veldig lyst å kjøpe den selv om et år eller no, gidder du å sende meg PM om hva du syns om den? Spesielt hvordan det er å gå over fra Win til OS X...

hvis jeg kjøper den skal jeg lage en liten maintosh dagbok her på forumet , med info og diskusjonstemaer.

 

Nå skal jeg sjekke ut hos apple.no hvor mye vritual pc koster.

Lenke til kommentar

Hi ho

 

Jeg har En Apple Powebook 17", med både Office og Virtual PC, men jeg bruker ikke laptopen til noe jeg må absolutt gjøre med windows så jeg har ikke xp på den nå, ettersom den må emulere så tar det noe tid...

 

men den er stabil som ett fjell....

 

 

lykke til...

Lenke til kommentar

Personleg syns eg nyeste Office-versjonen for Mac er betre enn for Windows. :)

 

Ja. Du får norsk tastaturoppsett, både på maskinene og i programma (også Office - Word).

 

Eineste eg merka meg var at rettskrivingsdelen i forrige versjon av Office:Mac ikkje var heilt god, men eg trur det har komme seg i versjon 2004.

Lenke til kommentar
Selvsagt kan du ikke installere Windows XP. Mac kan ikke kjøre noen applikajsoner som er laget til Windows.

 

Joda, hvis en absolutt må ha Windows kan en installere "Virtuel PC". Den kommer i 3 versjoner, uten operativsystem, der du kan benytte en eksisterende lisens hvis du allerede har en, eller inklusive med XP home eller pro.

 

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/no...0.6.5.3.0.2.1.1

Lenke til kommentar
Hva i huleste hadde vært så smart med å bruke microsoft programmer på mac? De som kjøper mac kjøper jo det blant annet for å få et annet operativsystem enn det microsoft har å tilby.

 

Skal du kjøpe deg ibook må du klare å bruke macprogramvare.

Det finnes spesialprogrammer som ikke gj.snittsbrukeren benytter, som kun er for Windows, og da er VirtualPC nyttig. Men man kjøper selvsagt ikke Mac for å kjøre WordPad og Pinball.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...