Gå til innhold

Finner ikke HDD i win98

Anbefalte innlegg

Hei der!

Har en gammel maskin som står som server (P166 MMX 80 mb ram) Har win98SE på den. Skal sette inn en 80 GB Western Digital i den, men uansett hva jeg gjør så finner ikke maskinen HD'en. Har tidligere hatt en 60 GB disk i maskinen (Seagate) og det funka som bare det, har også en 40 GB WD disk som jeg har prøvd med og har samme problemet med den...

Er det noe spess jeg må gjøre ? Disken er FAT32.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg rett så har du en primær disk med Win98. Og så kobler du til en slave disk, og når du har startet Win98 igjen så finner du ikke denne slave disken?

Første spørsmål er om du finner du disken i BIOS?

Neste spørsmål er om du er sikker på at du har stilt jumpere riktig for master / slave?

Har du prøvd disse diskene alene, for å se om de vises i BIOS?

Lenke til kommentar

Ja riktig, jeg har denne disken som disk nummer 2. Jumperne har jeg forsøkt alt med, har også forsøkt diverse innstillinger i BIOS uten at det hjalp noe.

Disken blir ikke funnet i BIOS, har forsøkt med andre innstillinger (auto detect, user osv)

Ingenting funker :no:

Vet at disken er i orden da den kommer opp med en gang i min XP maskin...

Lenke til kommentar
Ja riktig, jeg har denne disken som disk nummer 2. Jumperne har jeg forsøkt alt med, har også forsøkt diverse innstillinger i BIOS uten at det hjalp noe.

Disken blir ikke funnet i BIOS, har forsøkt med andre innstillinger (auto detect, user osv)

Ingenting funker :no:

Vet at disken er i orden da den kommer opp med en gang i min XP maskin...

Har du sett om Disk 1 er satt til Cable select og ikke Master. Kan tenke meg at det kan føre til disse problemmene.

Lenke til kommentar

Hva slags maskin har du da? Er det Compaq eller IBM, eller er den selvbygd. Jeg har en Compaq Deskpro 2000 med 233MHz Intel Pentium MMX CPU, og den støtter alle disker opp til 60GB, men nekter å ta 80GB og større. Hvis det er mulig, prøv å finn en BIOS-oppgradering til maskinen.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar, og at dere tar dere tid til å hjelpe!

Det er en gammel REC maskin, som jeg har overtatt. Skal se om jeg finner en BIOS oppgradering, men burde ikke maskinen ha funnet disken uansett, man bare vist at den var mindre..? Har som nevt også en WD 40GB disk som heller ikke vises i BIOS..

Kan det være noe med kabelen ? Ser på nyere IDE kabler at ett av hullene til pinnene er blokkert, på HK'et er alle pinnene der på IDE kontakten, noe som gjør at jeg ikke kan benytte nyere IDE kabler. Har en gammel 4 GB disk som jeg også har testet med og den kommer opp i BIOS med en gang, så jeg vet at det ikke er noe galt med kabelen, men kan det være at Western diskene mine ikke er kompatibel med den eldre typen IDE kabel kanskje ? Og finnes det noen løsning på dette ?

Ja, har hatt en 60GB i den tidligere og det funka bra det.

Har prøvd med Cable Select uten at det hjalp noe.

Lenke til kommentar

Den pinnen som er blokkert er ikke i bruk.

http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confSig-c.html

Når du har en gammel kabel så kan du ikke regne med at Cable Select virker. Alle nye kabler (80 leder) er koblet for CS, mens gamle kabler vanligvis ikke var det.

Løser ikke problemet ditt, men hjelper kanskje til å komme på rett spor?

Har hatt disker som var større enn BIOS kunne klare, og da låste det BIOS helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...