Gå til innhold

Støydemping til hardisk. Gode forslag?

Anbefalte innlegg

Driver med prosjekt "lydløs" for øyeblikket.

I forbindelse med dette har jeg kjøpt inn et par stille Papstvifter, nytt kabinett, VGA Silencer til skjermkort. Ja, det meste. Den eneste gjenstanden i min maskin jeg ikke har fått lyddempet er hardisken min, og derfor lurer jeg på om det finnes noe grei løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

etter at jeg var ferdig med høytalerne mine, hadde jeg igjen en del dempeull.

det jeg gjorde var å legge hardiskene bakerst og nederst i kabinettet i en slik chieftech hd brønn med vifte, og pakke "boksen" inn i ulla på 4 av sidene, og lot resten være åpent for luft. la to lag nederst for å dempe vibrasjon.

works like a charm

pease note at dette ikke bør gjøres på en maskin som skal flyttes på.. jeg gjorde dette i serveren min.

diskene høres nesten ikke, og serveren er vannkjølt. ingen vifter untatt psu'n, som er meget stillegående.

Lenke til kommentar
Jeg brukte bare et gammelt sitteunderlag. Har montert på en vifte som skal holde temperaturen litt nede. Den er dog veldig svak, 4 kubikkmeter/minutt. Skal vel ikke smelte.

Den vifta du bruker, suger den luft inn eller ut? Hvilken vei er er harddisken festa? Med viften innerst, eller ytterst? Innerst, slik at IDE og strøm når fram? Om du skjønnner hva jeg mener? :blush:

Har tenkt å prøve å lage noe lignende selv :)

http://overclockers.com/tips1126/ her er vifta innerst ja? Slik at man får til å koble til IDE og strøm kabler? Hvordan blir det med vifta da? Suger den luft inn eller ut? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Den trekker lufta ut av "cd-rommen".

Tenkte jeg skulle gjøre samme modden idag, kansje om litt ;)

Ok. Men det er vel ikke særlig effektivt? Det er jo en "vegg" eller hva jeg nå enn skal kalle det på baksiden? Eller lønner det seg å fjerne dekslene der diskene står slik at viftene får til å blåse lufta ut? :dontgetit: Man da høres jo diskene bedre igjen pga. at de er like ved en åpning? Hvordan blir dette? Bare blåse lufta rett ut fra "cd-rommen" og rett inn i dekslet som kanskje er et par cm fra vifta? Eller har jeg misforstått helt? :ermm:

Endret av Pug
Lenke til kommentar
På bilde 1 på http://overclockers.com/tips1126/ så virker det som om det er helt tett så derfor tok jeg å fjernet halve bakveggen, det som er over molex og ide inn/utganen til hd. Brukte baufil til å skjære av.

/offtopic

Oh yeah, Norge vant ! Kjempespill på toppen av det hele ! :w00t:

Ja, men om viften suger ut lufta, så treffer jo lufta som blir sugd ut dekslene som er foran på kabinettet. Altså der det ikke er CD-rommer, men, eh, tja... "Harddisk-CD-rommer". For jeg regner med at man skal beholde dekslene foran der du plasserer "Harddisk-CD-rommene"? Da blir det jo ingen luftsirkulasjon der lufta kommer ut pga. ingen plass?

Eller? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke skjært noe på min CD-rom, 30mm vifta var akuratt passe til å rekke over kantane. Den er festet så den rekker inn luft utenifra, fora på kabinettet og blåser gjennom holderen og inn i kabinettet. har da lagt en "strimmel" med sitteunderlag på hver side, under og over og heldekt på siden. Foran har jeg brukt Ducktape, slik at det skal se litt aluminium ut. Evt. kan man bruke andre teiper for å vå andre farger ;)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke skjært noe på min CD-rom, 30mm vifta var akuratt passe til å rekke over kantane. Den er festet så den rekker inn luft utenifra, fora på kabinettet og blåser gjennom holderen og inn i kabinettet. har da lagt en "strimmel" med sitteunderlag på hver side, under og over og heldekt på siden. Foran har jeg brukt Ducktape, slik at det skal se litt aluminium ut. Evt. kan man bruke andre teiper for å vå andre farger ;)

Så du har fjernet dekslet slik at det er åpent i den aktuelle brønnen du bruker til "Harddisk-CD-rommen"? Mister jeg ikke litt av poenget med mod'en da? Om jeg har harddisken rett ved siden av en åpning i kabinettet? :dontgetit:

Edit: Hva om man hadde plassert "HD-CD-rommene" nederst i bunnen på kabinettet? Under de to harddisk-rammene? Da blåser jo den stillegående 80mm papst-vifta mi rett inn i begge "HD-CD-rommene", så jeg slipper å kjøpe inn slike små titan-vifter også. Har testa med en gammel CD-rom jeg har liggende her, og det er akkurat plass, kanskje 0,5-1 cm klarering fra HK. Kan det funke? Jeg må vel feste de på en eller annen måte også da? Hva er den beste måten å feste de på da? Det er jo en viss fare for at diskene kan skli inn på HK om jeg skal på LAN eller skal flytte på kabinettet...

Dobbelsidig teip er kanskje ikke så lurt? Hvordan feste fast et par "HD-CD-rommer" i bunnen på kabinettet? :hmm:

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...