Gå til innhold

PCen avsluttes ikke automatisk etter inst. av SP2

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp formatert c: og installert Win Xp pro Sp2 slipstreamed.

Under installeringen fikk jeg besked om å velge mellom:

# Standard PC with C-Step i486

# Other

Jeg valgte den øverste, og installerte som normalt. Har ikke blitt spurt om det tidligere ganger jeg har inst. xp.

Problemet er: Når jeg avslutter XP på vanlig måte, for jeg opp skjermen "du kan nå skur av datamaskinen. " Jeg lurer på hvorfor den ikke skur seg av automatisk, og hvordan jeg løser problemet?

Funnet noe info her http://www.theeldergeek.com/shutdown_issues_in_xp.htm

men er ikke helt sikker på hva som vil løse problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå formatert igjen, og prøver å reinstallere.

Sm jeg fant ut i oppgitt link ovenfor, valgte jeg "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" under installasjonen av XP. Ellers gikk alt i inst. som den skulle, intill jeg skulle reboote, og starte selve installasjonen (sette inn cd-key osv.) Da sto den svarte oppstartskjermen med windows xp logoen, og loader og loader i alle evighet.

Hva kan dette være?

Lenke til kommentar

Hvis det ikke funker se etter bios oppdatering .

Virker ikke som systemet ditt er ACPI 2.0 kompatibelt .

Equally as important as using the proper HAL on ACPI capable systems, is NOT using it on systems that are not ACPI compatible. The install may complete but the system will almost surely fail to start when it reboots.

Tror nok dette er grunnen til at det ikke starter.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke funker se etter bios oppdatering .

Virker ikke som systemet ditt er ACPI 2.0 kompatibelt .

Equally as important as using the proper HAL on ACPI capable systems, is NOT using it on systems that are not ACPI compatible. The install may complete but the system will almost surely fail to start when it reboots.

Tror nok dette er grunnen til at det ikke starter.

Har et rimelig nytt MSI K8T Neo HK, så det burde være ACPI kompitabelt. ??

Prøvde å velge Standard PC under intallasjonen og det gjorde hvertfall at jeg kom videre i installasjonen, for se om jeg nå får avsluttet på normal måte.

Har nettopp flashet med de nyeste bios oppdateringene, så det skal ikke være problemet.

Legg merke til en ting, før jeg formaterte og installerte XPm/SP2 så fungerte alt smertefritt og den avsluttet automatisk. Jeg kan heller aldri huske å ha fått spørsmål om jeg har en ACPI maskin eller ikke under installeringen.

Veldig merkelig synes jeg, hvorfor får jeg egentlig dette spørsmålet?

Kommer tilbake med hvordan denne installasjonen gikk.

Lenke til kommentar

Det fungerte greit å installere XP nå. Ved å lese http://www.theeldergeek.com/shutdown_issues_in_xp.htm nøye fant jeg også ut hvordan jeg løste problemet med at den ikke skrudde seg av automatisk. Det gjør den nå. Men fremdeles veldig rart at den ikke vil installeres når jeg velger ACPI, når HK mitt skal være komp. med det.

De eneste forskjellene jeg nå merker fra den "gamle" installasjonen av XP er at det ikke lenger står "Proffesional" under XP logoen under oppstart. Og når jeg tidligere trykket på av/på knappen avsluttet alle programmer i XP seg, og maskinen ble avsluttet normalt. Nå er det slik at maskinen bare skrus av, uten at xp avsluttes. Hvorfor?

Men jeg vet jo ikke om jeg hadde aktivert ACPI ved den forige installasjonen, eller om jeg også da hadde en "Standard PC"

Lenke til kommentar
Problemet var vel at xp ikke "klarte" å detektere ACPI status.

Og at det ikke detekteres får meg til å lukte en bios bug.

Derfor den kom med valget , samme som ved å benytte F5 .

Ja, enig at det kunne være en bios bug. Men i og med at jeg nettopp har oppdatert bios, så er det vel lite sansynlig. Men uansett merkelig, synes det er spes merkelig i og med at første gang jeg inst. xp så hadde jeg aldri det problemet.

Hva er egentlig ACPI?

Men så lenge jeg får skrudd av maskinen automatisk har jeg ingen andre plager med at jeg sansynligvis ikke har ACPI. Om det ikke er noen andre viktige funksjoner ACPI har?

Lenke til kommentar

Er ikke lett å si hva ACPI er med ett ord egentlig.

Noen av rollene til ACPI 2.0 sammen med en Plug&Play BIOS .(PnPBios)

•Configuration. Defines the reserved Plug and Play objects used to configure and assign resources (e.g IRQ) to devices, and share resources (e.g IRQ sharing) and the reserved objects used to track device insertion and removal. Also defines the format of ACPI-compatible resource description.

•Power and Performance Management. Defines the reserved device power-management objects and the reserved-system power-management objects.

• Processor Control. Defines how the OS manages the processors’ power consumption and other controls while the system is in the working state.

•Waking and Sleeping. Defines in detail the transitions between system working and sleeping states and their relationship to wake events. Refers to the reserved objects defined in sections 6, 7, and 8.

• ACPI-Specific Device Objects. Lists the integrated devices that need support for some device-specific ACPI controls, along with the device-specific ACPI controls that can be provided. Most device objects are controlled through generic objects and control methods and have generic device IDs; this section discusses the exceptions.

•Power Source Devices. Defines the reserved battery device and AC adapter objects.

•Thermal Management. Defines the reserved thermal management objects.

•ACPI Embedded Controller Interface Specification. Defines the interfaces between an ACPI-compatible OS and an embedded controller.

•ACPI System Management Bus Interface Specification. Defines the interfaces between an ACPI-compatible OS and a System Management Bus (SMBus host controller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...