Efreet Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Ok. Det kan kanskje virke som spam. Bare steng/slett alle andre topicene mine. Eg har eit problem med uoversiklege ting :/ vel. Uansett. Eg fant ut at dette skal det være: Men er det noko her som ikkje passer saman? Noko som ikkje funker med kvarandre? Eller noko som burde blitt byttet ut? RAMen virket litt rar, er det bedre med DDR eller DDR2? og blir det særlig dyrere? Kabinett: Chieftec BX Miditower, Sort 360W Stømforsyning http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117755&cks=PRL 865,- Skjerm: DiFusion 19" CRT E900 TCO99 Black http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302688&cks=PRL 1.795,- Harddisk: Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122682&cks=PRL 870,- Hovedkort: Hovedkort, sokkel 754: MSI K8N Neo Platinum http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301617 895,- Prosessor: Prosessor: AMD Athlon 64 3200+ http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300493 1790,- RAM: Minne: 2 x Crucial BallistiX PC3200 512 MB http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301858 2450,- Skjermkort: Skjermkort: MSI GeForce 6800 GT 256MB http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300895 3795,- DvD-Brennar(også cd-rom osv): DVD-brenner: LG DVD-brenner IDE GSA-4120 Bulk Black DVD+R/RW/DVD-R/RW/RAM http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302299&cks=PRL 595,- Runde IDE-Kablar: AC Ryan Flatkabel ATA133 Rund, 45cm Glow m/2kontakter, lyser i mørket og i UV lys http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115804&cks=PRL 108,- Rund floppy Kabel: AC Ryan Flatkabel Floppy Rund, 45cm Glow m/2kontakter, lyser i mørket og i UV lys http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=115802&cks=PRL 86,- Floppy Disk: Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Sort Floppydisk Intern http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114711&cks=PRL 137,- Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 ikke pent gjort å ha så mange tråder om en og samme ting. Men nå driter jeg litt i det. men gjør en ting. Trykk på edit knappen på din egen post her, og endre topic ... lurer du på hvordan topic bør skrives så les faq . De er litt strenge på slikt. Oppsettet ser greit ut egentlig. Drit i ddr2 for det vil man ikke få til amd på lenge + at ddr2 er pr dags dato ikke et raskere alternativ over ddr1 (høres rart ut, men that's fækts). Kabinett -> ok PSU -> sikkert ok, en bråkete møkkasak sikkert, men kan byttes i en bedre en senere Skjerm -> sikkert ok HDD -> ok disk. Ville heller ha valgt 2 disker, gjerne en 40GB til os, og den 160 som lagring. Praktisk Minne -> muligens dyrt, med mindre du trenger kvalitet for oc og sånn Litt inkonsistent samensetning syns eg, men helt ok oppsett. Siden du har en boxed kjøler, de er jo greie, men ikke noe for oc, så kan du sikkert drite i dyr ram. Ville ha gjort om på hdd oppsettet, og kanskje valgt et annet merke (samsung er de stilleste men ikke blant de raskeste, ikke det at du merker så mye forskjell), men å velge stille disk men bråkete psu, cpu kjøler, og en kladeis av et skjermkort ... vel. Men som sagt ikke det værste oppsettet hvis du er prisbevisst, ser sånn ut, så kan lavere cpu, lavere skjermkort, og lavere minne spare deg for litt, uten at det går noe særlig på bekostning av ytelse/opplevelse. Så blir også spørsmåler hvor lenge du skal ha kassa før du kjøper ny .. .eller om du planlegger å oppgradere Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Eg er enormt n00b. Så noen tips til utskiftning av harddisk? ein litt mindre for os. OC? kva er det? PSU? prossessor? Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 OC = overklokking eller OverClocking eller noe i den dur, tar ikke ansvar for typoleifer PSU = strømforsyning hdd? nja finn en 40 og en 120, eller 160 alt etter hva du vil ha. Samsung, Stilleste men litt trege Seagate, Nesten like stille som samsung, men noe raskere WD, Bråkebøtte, men går fort Maxtor, hakke peil ... tipper på noe mellom seagate og wd Hitatchi - gammle ibm diskene ... hvis jeg ikke tar feil ... Ytelsesforskjell mellom diskene er stort sett målbare, men ikke noe du henger deg opp i hverdagen eller merker så mye til, går tregt uansett. Lyd er det stor forskjell på. Ellers så velger du ut fra pris som er det normale... Lenke til kommentar
staljin Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Hitatchi - gammle ibm diskene ... hvis jeg ikke tar feil ... Hitachi diskene er ikke gamle IBM diskene! De har overtatt IBM sin harddisk divisjon, men disse diskene er helt nye, spesielt de S-ATA diskene fordi IBM har ikke lansert noe S-ATA disker det hele tatt. Det er sikkert gode disker. Skjekk www.storagereview.com Har selv 3 IBM HD. En 6 år gammel Deskstar på 10GB, en GXP120 40GB på 3 år, og en GXP 180 180GB på et år. Ingen problem. Staljin EDIT:Skrivefeil Endret 3. oktober 2004 av staljin Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 Eg har ikkje peiling på noe. kabinettet, burde det være betre? og bråker PSUen til den veldig also? hmm. Tenker det går greit med 1 hdd, føler det ikkje er nødvendig. Men kom med ideer, antar lyd ikkje er så farleg, siden den står ganske tett mellom to treplater, og på eit teppe, dessuten har ein musikk. Lenke til kommentar
1955 Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Disken du har valgt er et godt valg. Minst støy/varme av 7200-diskene. Partisjoner disken i 2 eller 3 partisjoner så har du det praktiske. (20/40/resten) Kabinettet kunne vært mer stillegående , men med valgt skjermkort høres det vel knapt. Synes du har gjort gode valg og fått til et bra forhold pris/ytelse . Den runde floppykabelen kan du droppe , brett den flate og legg den bak HD-ramma. Det samme gjelder alle IDE-kabler. Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Du sa i de tidligere postene dine at du ville ha noe som skal kunne overklokkes. Da har jeg noen innvendinger: - Kabinettet bør egentlig skiftes ut. Et kabinett med 120mm vifteplasser, og en annen PSU er å foretrekke. 360W PSU kan bli i knappeste laget når du klokker, og den som følger med Chieftec er bråkete. - Boxed kjøler? Kjøp Tray prosessor (uten vifte) og kjøp en god CPU-vifte. Da kan det klokkes! - Hvis du vil gå for boxed kjøler er det iallfall ikke mye vits i så dyrt minne. Kjøp noe billigere OCZ eller Crucial. Og til det med runde kabler. Bare kjøp hvis du har penger til det! Det er fint, ryddig og du får bedre luftgjennomstrømning av det! Lenke til kommentar
Efreet Skrevet 3. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2004 PSU = power supply utility. ok. Eg er n00b. Så kan du vise meg eit kabinett som ville være bra for overklokking da? eg veit ikkje kva eg skal sjå etter. Kva meiner du? eg skjønner ikkje slikt. tray prosessor? hæ? kva er galt med den eg har? kan den ikkje klokkes? eller? kva med vifte til den eg har da? Finn det er burde ha og bytt ut kabinettet siden det var så dumt. Så gjer du meg veldig glad Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 PSU = power supply utility. ok. Eg er n00b. Så kan du vise meg eit kabinett som ville være bra for overklokking da? eg veit ikkje kva eg skal sjå etter. Kva meiner du? eg skjønner ikkje slikt. tray prosessor? hæ? kva er galt med den eg har? kan den ikkje klokkes? eller? kva med vifte til den eg har da? Finn det er burde ha og bytt ut kabinettet siden det var så dumt. Så gjer du meg veldig glad reeeegs poeng er at det er best å ha god kjøling når du skal overklokke, så unngår du at noe kan bli ødelagt... Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Du har satt opp en mellomting mellom et oppsett til klokking, og et oppsett som ikke skal klokkes. Kabinettet er sånn midt imellom, det funker. Minnet er godt til klokking. Prosessorkjøleren er ikke god til klokking. Her er mitt forslag fra Komplett.no: NEC DVD recorder ND-3500A IDE Hvit Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) 695 AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED 1790 Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB MPF-920 Floppydisk Intern 135 Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM 870 Asus K8N Hovedkort for Socket 754 nForce3 250,SATA,LAN,ATX,Raid,Lyd 825 Thermaltake Xaser Tsunami Aluminium (Uten Power) 1195 AC Ryan Flatkabel Floppy Rund, 45cm Gul, med 2 kontakter 59.15 AC Ryan Flatkabel ATA133 Rund, 45cm Gul, med 2 kontakter 90.09 Asus V9999 GeForce 6800GT 128MB DDR AGP, TV-Out, DVI, Retail 2999 Samsung 19" CRT Syncmaster 957P TCO99 Skjerm 1795 Arctic Silver 5 Termisk Pasta 3.5 Gram 69.01 2 stk Crucial PC3200 BallistiX DDR 512MB CL2 Non-parity, 2.8V, 64Meg x 64, 184pin 2450 Fortron Strømforsyning ATX-400W OEM 120mm, SATA Special Edition 795 Swiftech MCX6400-V CPU-Kjøler Socket 754/939/940 (uten vifte) 499 + PAPST Vifte 92x92x25mm (23db) 149 Totalt: 14465.25 Denne maskinen skal klokke godt. Den er stille (stilleste harddisk du får (?) som festes i vibrasjonsisolerende fester i kabinettet, stille PSU med 120mm vifte, 2x 21dB 120mm kabinettvifter, god og stille CPU-kjøling) så sant skjermkortet ikke bråker forferdelig, men skal fortsatt kunne klokkes godt. Føler dette er oppsettet å gå for. Kanskje noen mindre forandringer som bør gjøres. Dessuten bør du kanskje kjøpe kalde katoder, for det er vindu i kabinettet. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hadde det ikke vært bedre med LCD enn CRT? Lenke til kommentar
Psh Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hadde det ikke vært bedre med LCD enn CRT? Hvorfor? Lenke til kommentar
mESA Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 skjermkort med ddr3? kan ta gt versjon med 256mb minne. Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hadde det ikke vært bedre med LCD enn CRT? Hvorfor? Når man først skal kjøpe skjerm er det jo greit å tenke litt fremover, LCD er bedre for øyene, bildet blir skarpere. Den er mindre i størrelse og veier mindre. Mye enklere å dra med seg rundt enn en 25KG CRT jævel Lenke til kommentar
mESA Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hadde det ikke vært bedre med LCD enn CRT? Hvorfor? Når man først skal kjøpe skjerm er det jo greit å tenke litt fremover, LCD er bedre for øyene, bildet blir skarpere. Den er mindre i størrelse og veier mindre. Mye enklere å dra med seg rundt enn en 25KG CRT jævel eller min gamle 21" som veide sikkert 50-60kg Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hadde det ikke vært bedre med LCD enn CRT? Hvorfor? Når man først skal kjøpe skjerm er det jo greit å tenke litt fremover, LCD er bedre for øyene, bildet blir skarpere. Den er mindre i størrelse og veier mindre. Mye enklere å dra med seg rundt enn en 25KG CRT jævel eller min gamle 21" som veide sikkert 50-60kg My point exactly! Lenke til kommentar
reeeeg Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Hadde det ikke vært bedre med LCD enn CRT? Herregud! Er det SÅ vanskelig å godta at noen faktisk syns CRT-skjerm er helt greit? Kanskje de ikke flytter så mye på maskina si, kanskje de ikke har så mye penger, kanskje de har lyst på en god skjerm uten å bruke allverdens med penger? Han vil ha CRT, ferdig med det! Lenke til kommentar
Psh Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 Når man først skal kjøpe skjerm er det jo greit å tenke litt fremover, LCD er bedre for øyene, bildet blir skarpere. Den er mindre i størrelse og veier mindre. Mye enklere å dra med seg rundt enn en 25KG CRT jævel Enig, men det blir ganske mye dyrere med en Lcd skjerm hvis han skal bruke den til spilling (noe jeg regner med ut i fra valg av skjermkort) Han har ikke nevnt noe om beløpsgrense da.. Gå for en Lcd hvis du har penger til det! Lenke til kommentar
lavizh Skrevet 3. oktober 2004 Del Skrevet 3. oktober 2004 (endret) Hadde det ikke vært bedre med LCD enn CRT? Herregud! Er det SÅ vanskelig å godta at noen faktisk syns CRT-skjerm er helt greit? Kanskje de ikke flytter så mye på maskina si, kanskje de ikke har så mye penger, kanskje de har lyst på en god skjerm uten å bruke allverdens med penger? Han vil ha CRT, ferdig med det! Men du _SÅ_ vel at det var et forslag fra min side ? Ingen grunn til å miste forstanden fullstendig av den grunn. Jeg kom bare med et forslag! ... Fyren skal trossalt kjøpe seg noe utstyr, greit å få en del konstruktive forslag fra folk er det ikke ? Endret 3. oktober 2004 av lavizh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå